Magyar Asztalos

szakfolyóirat

Magyar Fa- és Bútoripari Unió hivatalos fóruma

2016. március

A főszerkesztő üzeni

Szakoktatás? Megvan a kettes!

Az oktatás, a szakmai oktatás sokaknak szívügye és egy gazdaság, egy szakma jövőjének a  legfontosabb motorja, befektetés a jövőbe, hogy patetikusabban fogalmazzak. Másrészről az oktatás  egy bonyolult, sokszereplős, majd mindig átpolitizált csatatér is, ahol oktatók, diákok, az állam és a  gazdaság szereplői próbálják érdekeiket (egymás kárára is) érvényesíteni.

Hogyan áll a helyzet most a faipari oktatás, a szakoktatás vonatkozásában? Gondoltuk,  megpróbálkozunk – egy, a faipar.hu honlapon most is elérhető – internetes közvélemény-kutatással,  ahol 11 kérdéskörben kértük ki a szakma szereplőinek véleményét. Bár még a kutakodást nem  zártuk le, de már most is vannak eredményeink, amelyekből pár gondolatot megoszthatunk a lap hasábjain. Egyik kérdésünkben arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire korszerű az az ismeretanyag,  amivel a tanulók a képzés során találkoznak, amit elsajátítanak? Az eddig befutott válaszok alapján a lehetséges max. 5 pontból erre a kérdésre átlagosan 2,5 pontot adtak a  válaszadók, ami nem túl fényes eredmény. Szaktanárokkal beszélgetve sokan megfogalmazzák,  hogy a ma már a faiparban is dübörgő technológiai fejlődést nem követi az oktatás, a szaktanárok folyamatos lemaradásban vannak az aktuális és versenyképes technológiákat, eljárásokat, trendeket  illetően. Az oktatáshoz használatos könyvek, az oktatási segédanyagok ilyen szempontú minősége pedig többségében csapnivaló. A fentiekből következően szükség volna az oktatói gárda folyamatos,  színvonalas, valamiféle ipari szemléletű képzésére is, hogy versenyképes tudással tudják felvértezni  a diákokat.

Egy másik kérdésünk a végzett tanulók gyakorlatban alkalmazható felkészültségére vonatkozott,  ahol a válaszadók a lehetséges maximum 5 pontból 2,4 pontra taksálták a végzettek piaci tudását.  Ez ugye iskolai osztályzatban számolva inkább egy ketteske.

A válaszadók egy kérdésben viszont idáig egységesek voltak, a „Szükséges-e az ipari szereplők  bevonása a szakoktatásba?" kérdésre egyöntetűen igennel válaszoltak, ami szépen harmonizál az  előbb leírtakkal. Ennek örülhetnénk, de némileg árnyalja a képet a „Megfelelő-e a gyakorlati képzés a külső gyakorlati helyeken?" kérdésre adott egységes NEM válaszok.

A helyzeten próbál javítani a Ligno Novum is. A kiállítás második napján két, az oktatás szempontjából meghatározó szakpolitikus kerekasztal beszélgetésen vesz részt: Cseresnyés Péter,  az NFM szakoktatásért felelős államtitkára és Palkovics László, az EMMI oktatási államtitkára a  jelenlévő szakmai szövetségek vezetőivel tekinti át az oktatás, a szakmai képzés jelenlegi helyzetét  és a lehetőségeit.

Jó lenne legalább egy négyest megcélozni...

Faipar.hu