Minőség- és egyéb irányítási rendszerek

Többrészes cikksorozatunk bevezetőjeként szeretném felkelteni a figyelmet a minőségirányítás eredményességet és hatékonyságot javító hatására. Az érdeklődő olvasóknak röviden ismertetem a minőségügyi, illetve egyéb irányítási rendszereket, áttekinthető helyzetképet adnék arról, hogy melyek a vállalkozások által legkeresettebb irányítási rendszerek.

Tapasztalatból tudjuk, hogy vannak bőven olyan esetek, amelyek során a minőség hozza vissza a „guruló Forintokat”! A további részekben olyan megtörtént fejlesztésekről szeretnénk képet adni kollégáimmal, amelyek a vállalkozás eredményességét, illetve hatékonyságát növelték. Az ilyen javító módszerek tárházából válogatunk ennek a sorozatnak a folytatására a jobbnál jobb és érdekesebb megoldásokból, esetekből.

MINŐSÉG-, ILLETVE EGYÉB IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK

A tanulságos esettanulmányok előtt áttekinthető képet kívánok leírni, a legnépszerűbb irányítási rendszereket bemutatva – a teljesség igénye nélkül –, amelyek bevezetése keresett a vállalkozások körében. Ismertetőm kitér a faipari alkalmazási lehetőségekre is. Ezek a hatékony működést támogató alkalmazások, megoldások, rendszerek is segítettek a szervezetek vezetőinek választ adni a válságot követő években megjelenő új üzleti kihívásokra.

Az irányítási rendszerek megléte egyes iparágakban nélkülözhetetlen, nélkülük nem lehet belépni bizonyos piacokra, illetve a beszállítói státusz megszerzése lehetetlen küldetés. Egyes területeken alkalmazásuk a közbeszerzési, vagy egyéb pályázati kiírások kötelező minimális feltétele. A vonatkozó nemzetközi szabványok állapotát, kiadását a genfi székhelyű Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) kezeli. A vállalkozások között a legnépszerűbb ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer ismertetésével kezdem, mert többségében az említésre kerülő szabványos irányítási rendszerek ennek figyelembevételével, illetve erre alapulva készültek. Ezután három csoportra bontom az irányítási rendszerek szabványait, specifikációit. Az első csoportban a speciális, iparági, vagy ágazati szabványokat vizsgáljuk.

A másodikban a jogi és egyéb követelményeknek való megfelelést menedzsment és operatív szinten szabályozó munkavédelmi-környezetközpontú, energia- és információbiztonsági irányítási rendszerek szabványait mutatom be. A harmadik csoportban a kiválóságra törekvő szervezetek által kedvelt szervezetfejlesztési modelleket ismertetem. A bemutatásra kerülő irányítási rendszerek független, akkreditált szervezet általi tanúsítása valamennyi esetben elvégezhető.

A HÍRES ISO 9001

Faiparban alkalmazható, 1987-ben adta ki először az ISO és azóta nagy karriert futott be. Magyarországon az első tanúsítás 1991-ben történt. A leghíresebb, legtöbbet alkalmazott ISO 9001 szabvány szabályozza egy szervezet minőségirányítási rendszerének működését az ajánlatkérés fogadásától a termék, vagy szolgáltatás vevőnek történő értékesítéséig, illetve az azt követő vevőszolgálatig. Fontos eleme a vevői elégedettség biztosítása, a jogszabályoknak való megfelelés mellett. Alkalmazása önkéntes, jogszabály szerint nem kötelező, iparágtól függetlenül bármely szervezet kiépítheti önállóan, vagy szaktanácsadó segítségével, és tanúsíttathatja független tanúsító szervezettel.

Alkalmazását az ösztönözte, hogy a vevők kedvelik, ha egy beszállítójuk rendelkezik ilyen tanúsított minőségirányítási rendszerrel, illetve – egyes iparágakban – alkalmazásuk pályázati kiírások kötelező, minimális feltétele. Jelen fejezet készítésekor még az ISO 9001:2015 (illetve magyar megfelelője az MSZ EN ISO 9001:2015) van érvényben, amely a szabvány ötödik kiadása (1987, 1994, 2000, 2008, 2015). Az egész világon ismert nemzetközi szabvány. Új, 2015. szeptemberi kiadása jobban ösztönzi a vállalatok tudatos, előre gondolkodó szemléletét, a vezetői szerepvállalást, a vállalati folyamatok eredményességének és hatékonyságának folyamatos fejlesztése érdekében.

(Folytatjuk)

Irodalomjegyzék:
Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) - ISO 9001 szabvány érvényben lévő kiadása (ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 9001:2015)

A szerző a Pannon-Quality Menedzsment Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója


Kapcsolódó dokumentum:


minoseg-es-egyeb-iranyitasi-rendszerek


Tetszett a cikk?