Magyar fiatalok a milánói bútorvásáron

A nagyszabású Salone del Mobile kiállítást 2023 áprilisában rendezték meg 61. alkalommal, Milánóban. Az idei kiállításon a bútor mellett a világítástechnikára helyeztek nagyobb súlyt (Euroluce2023). Közel 2500 vállalat állított ki a világ minden tájáról, a legújabb bútorokat és trendeket bemutatva. A kiállítást szemlélve nem volt nehéz érzékelni, hogy a fenntarthatóság iránti elkötelezettség központi helyet kapott. Fókuszban az új anyagokkal az innovatív megoldások kerültek előtérbe. A termékinnovációk középpontjában főleg az újrahasznosítás és újra-felhasználhatóság állt. 2023-ban visszatértek az olyan természetes anyagok, mint a pamut, a gyapjú, a juta, a fa és a papír, amelyek helyi forrásokból szerezhetők be és kézműves technikával dolgozhatók fel.

A SaloneSatellite nemzetközi rendezvény a 35 év alatti tervezőkről szól. Célja, hogy a design világában megteremtse a tanulmányok utáni kapcsolatokat a szakmára készülő fiatal tervezők és az üzleti élet között. Idén 550 fiatal tervező újdonságait láthatta a nagyközönség. Köztük egy magyar tervező kapott figyelmet, Balogh Imola, aki bútorait első alkalommal állította ki a rendezvényen. A cikkben szereplő második fiatal tehetség Horváth Zsuzsanna, akit már kétszer is bemutattunk, mint Satellite-kiállítót, idén azonban munkái már olasz gyártócég termékeiként jelentek meg a milánói vásáron, az Euroluce-n. Az alábbiakban nézzük a tervezőket és kiállított munkájukat.

 

BALOGH IMOLA: BENT kollekció, TURN szék
www.imolabalogh.com


Balogh Imola a milánói SaloneSatellite-n
 

„Tanulni jöttem Finnországba négy éve” – írja Balogh Imola a rövid bemutatkozásban. 2017-ben építészként végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol volt alkalma „testközeli léptékben tervezni és anyaghű modelleket készíteni”. Imola szerint „az irodai építészmunka világában elég könnyű elidegenedni attól, amin éppen dolgozik az ember. Ez biztosan nem történik meg velem, amikor bútorral foglalkozom. A lépték emberközeli, a szerkezet – alapozás híján – izgalmas kihívás, az anyagok kipróbálhatók, az eredmény pedig kézzelfogható.”  Rövid tanári pályafutása alatt is az érdekelte Imolát, hogy a tervezési gondolkozás örömét az anyaközeliséggel és térbeliséggel ossza meg. Imola tavaly decemberben diplomázott az Aalto Egyetem belsőépítész szak bútortervező szakirányán, januártól pedig már az ALKEIS nevű bútorvállalatnál dolgozik, mint designer. A cégnél „aerocraft” rétegelt lemezből készült innovatív nyugágyakat tervezett. A ritka északi nyír alapú, vékony, rétegelt klasszikusnak mondható anyagot, amely esztétikájáról és szerkezeti tulajdonságairól híres, eredetileg a repülőiparban használták. A Finnországról alkotott varázskép Imola nagymamájának a hagyatéka, aki a ’60-as évek végén építészként dolgozott Helsinkiben. Imolát vonzotta az északi tervezéskultúra és a finnek sajátos világa. Az ottani tartózkodás nagy tanulsága számára az, hogy Finnország „nem csak csodákból áll”, de rájött arra is, hogy „a bútortervezés nem csak hobbi lehet”. A milánói Satellite-n négy tagból álló diplomamunka-kollekcióját (BENT Collection), valamint egy új szék koncepcióját (TURN Chair) láthattuk. A BENT Collection egy moduláris bútorrendszer, amely egy szerkezeti alapegységből (szerkezeti magból) áll, amelyhez különböző elemek kapcsolódnak. Így az egyes elemek összeépítéséből különböző bútorokat lehet kialakítani, mint amilyen a sámli (ez alkotja a szerkezeti magot), kisasztal, szék, karosszék vagy asztal. A TURN Chair a furnérok hajlításának és rétegződésének (hajlított rétegelt lemez) innovatív szerkezeti lehetőségét használja ki a lehető leganyagtakarékosabb módon. A szerkezet egyszerű, kifinomult. Imola szerint a kiállítás kapcsolatépítésről, szakmai tapasztalatcserékről, tájékozódásról szólt, akár megrendelések, együttműködések vagy munkalehetőségek születésével. Imolának azért fontos egy ilyen nemzetközi kiállításon való megjelenés, mert szerinte „olyan betekintést jelent a szakmába, mint egy tudósnak konferenciára járni”. Számára Milánóban kiállítani „szemfölnyitó” volt. Egyrészt meglátta, hogy milyen pici tud lenni ebben a nagy design világban, ugyanakkor „mégsem kiábrándulást hozott a szembesülés”, hanem inkább megerősödött abban, hogy a munkája milyen értékekkel bír, és hol helyezkedik el a beláthatatlannak tűnő széles palettán. Maga vallja, hogy ezen túl „kicsit jobban fogom tudni, hogy hogyan szeretnék tervezni, és miben látok értelmet”. Arra a kérdésre, hogy mi volt a legérdekesebb szakmai és nem szakmai esemény a kiállításon Imola azt válaszolta, hogy maga a SaloneSatellite kiállítás volt a legérdekesebb szakmai esemény az egész milánói design héten. Este pedig „a Bar Basso-nál nem a nagy híre miatt a legnagyobb élmény ott lenni, hanem a felszabadult párbeszédek miatt, ahol valamilyen módon mindenki szakmabeli és iszonyú inspiráló.” Imola a kiállításon megjelenni szándékozó fiatal tervezőknek azt tanácsolja, hogy vigyenek segítséget magukkal, hogy tudjanak minél több céggel kapcsolatot teremteni, Imola szavaival élve, hogy „lehessen házalni miközben a saját standnál is beszél valaki az érdeklődőkkel”. Érdemes kész média-anyagot összeállítani, ami kéznél van és rögtön küldhető.

Balogh Imola: TURN szék

 


Balogh Imola: BENT kollekció

Fotók: Balogh Imola, Balogh Bökény, Antal Mária Réka

 

HORVÁTH ZSUZSANNA: ILLAN függő és fali lámpák
www.zsuzsannahorvath.com


Horváth Zsuzsanna a milánói Salone del Mobile kiállításon
 

Horváth Zsuzsanna Dániában élő magyar designer. Építészmérnökként végzett a Budapesti Műszaki Egyetemen 2011-ben, majd pár év finnországi munka után az Aalto Egyetemen szerezte meg a mesterdiplomáját, bútortervezés szakirányon. Diplomamunkájaként fejlesztette ki az Illan lámpacsaládot, melyet később a SaloneSatellite-n mutatott be, ahol a Luceplan beválasztotta a termékei közé.  Zsuzsanna kétszer vett részt a SaloneSatellite kiállításon, 2018-ban és 2022-ben. A kiállítások után többen is felvették vele a kapcsolatot, olyan márkanevek, mint pl. a Vibia, Moooi, Ligne Roset. Igazából az első részvétel hozott számára sikeres eredményt, a Luceplan-nal való közös együttműködést. Így az Illan függő és fali lámpák gyártója a Luceplan lett, melyeket idén több standon is kiállítottak. Tervezéskultúra, kísérletezés és esztétikai kutatás, amely soha nem szakad el a funkcionalitástól, a minőségtől és a hatékonyságtól – értékrend, amely 1978 óta meghatározza az olasz cég identitását.  Arra a kérdésre, hogy milyen élmény volt látni a lámpákat a "NAGY" kiállításon, saját névvel ellátva, Zsuzsanna azt válaszolta, hogy „fantasztikus élmény, szinte hihetetlen volt, főleg, hogy végre személyesen is ott lehettem a bemutatón (az előzőn épp terhes voltam és már nem repülhettem). Találkoztam a többi Luceplan designerrel, a sajtóval és rengeteg ismerőssel az Aaltoról…”.

Zsuzsanna sok bútort és dekorációs terméket tervezett már, például kisasztalt, gyertyatartót, faliórát, széket, padot, otthoni ergonomikus íróasztalt, térelválasztót. Nem ijed meg a termékek tervezésétől, élvezi az újfajta kihívásokat. Gyakran tervez pályázatokra. Elmondása alapján az Illan messze a legsikeresebb terméke, de Nornir faliórája is jól teljesített a Dezeen Awards-on és a Magyar Formatervezési Díjon.

Gratulálunk a két magyar fiatal tervezőnek! Továbbá bíztatjuk a magyarországi fiatal tehetségeket, hogy minél többen vegyenek részt a milánói SaloneSatellite-n és mutassák meg, mit tudnak!


Horváth Zsuzsanna ILLAN fali és függő lámpa

 


Horváth Zsuzsanna ILLAN függő lámpa

 

Fotók: Studio 9010 (Luceplan megbízás a Salone del Mobile-n), Antal Mária Réka,
https://view.news.salonemilano.it

 

 

 

 

 

 


Tetszett a cikk?