Peter Karpf művei avagy a poézis és a gazdaságos préstechnika együttese
Az 1940-ben, Koppenhágában született Peter Karpfról a lexikonok igencsak szűkszavúan írnak. Ennek oka talán szokatlan szakmai pályafutásában rejlik: 1957-től az ismert dán bútorgyártó cégnél, a Fritz Hansennél kapott asztalosképzést, bizonyíthatóan jó iskolát. Az 1872-ben alapított cég ma is Európa legjobb formatervezőit foglalkoztatja, és magas szinten ötvözi a dán bútorgyártók hagyományait a legmodernebb technológiákkal. 1961-től a koppenhágai iparművészeti iskolában formatervezést tanult. Ezt követően 1964 és 1970 között több kiállításon szerepelt munkáival: székekkel és lámpákkal, amelyeket több hazai, egy olasz és japán díjjal tüntettek ki. Debütálásának nyomaival a kor emblematikus dán szakfolyóiratának, a Mobiliának számaiban is találkozhatunk. Például a Leschly Jacobsen asztalosműhelyének tervezett, bontható szerkezetű, rétegelt lapokból összeállított karosszékmodellel. Tovább keresve a Mobilia '70-80-as évfolyamaiban már nem találkozhatunk Karpf nevével és munkáival.
A szaklexikonok, de az aktuális ismereteket hordozó internet is, csak annyit említenek, hogy ezeket az évtizedeketjeles dán bútortervezők stúdióiban mint munkatárs töltötte. Tény, hogy a mestereit és a műhelyeketjói megválogatta. Köztük van a dán építész és formatervező Arne Jacobsen (1902-1971) és a jeles dán bútortervező Kaare Klint-tanítvány, Grete Jalk (1920), az első női designerek egyike. Jalk több közismert modell alkotója, ugyanakkor bátor kísérletező is. Az alumíniumcsövek, de főleg a rétegelt, préselt elemek hajlításánál igen merész, a technikai lehetőségeket feszegető megoldásokat alkalmaz (lásd az 1963-as, mindössze két rétegelt-préselt elemből álló székét).
Karpf szakmai kapcsolatainak szó szerint is „formateremtő" egyénisége a matematikus-poéta Piet Hein (1905-) is, a '60-as évek formavilágát jellemző síkidom, a szuperellipszis megalkotója és matematikai leírója. A szuperellipszis körvonala számos korabeli étkezőasztal lapjánál köszönt vissza.
Hogy mit tanulhatott munkatársként ezekben az években Jacobsentől? - ma már klasszikusnak nevezhető - mértéket, Jalktól bátorságot a kísérletezéshez, Heintől pedig az elvonatkoztatás hordozta költőiséget. Tanító mentorai, Arne Jacobsen és Grete Jalk tiszteletére 1968-ban elkészítette a „Wing" nyugszéket, egy igen merész kialakítású rétegelt-préselt bútordarabot, amelyet a Christensen & Larsen cég gyártott. Első alkotói periódusa munkáit a '60-as években számos japán (1968), olasz (1965) és dán verseny első díjaival méltatják.
Három évtized múltával és kísérleteinek tanulságaival a háta mögött 1993-ban másodszor is debütált az „NXT" székkel. Bár közben generációk és trendek múltak, az „NXT" szék mint modell és esemény, egy egyedülálló sorozat megindítója, rangját a jeles dán FORSNÁS-díj is jelzi. A következő esemény: 2000-ben az „Eco" székmodellt egyszerre két díjjal, az I. F. Design Award-dal és az I. F. Ecology Design Award-dal tüntették ki. Az „NXT" modellt 2001-ben ismét díjazták a RED DOT Best Selection-nal. Ugyancsak 2001-ben az új modell, egy ülő japán szamurájra emlékeztető „Oto" szék az I. F. Design Award díjat kapta.
A sikeres modellek és kitüntetések sorozata után, 2002-ben a szakma Karpf munkásságát a rangos Bruno Mathsson-díjjal ismerte el, némi késéssel helyet biztosítva számára a legrangosabb dán designerek sorában. Az előbbiekben felsorolt eseményekkel párhuzamosan a sorozat gyártója a malmői IFORM cég nemzetközi vásárokon – a másodhullámos ifjú svédek standjai között – az avantgárd mezőnyben mutatja be a 60. évét betöltött, másodvirágzását élő mester sorozatgyártott modelljeit. Amint a szűkszavú források említik, a rétegelt hajlított technológiával enyvezett, furnérlapokból kivitelezett modellsorozat három évtized kitartó munkásságának
eredménye. (Hazai fejjel ezt még elképzelni is nehéz). A sorozat közben újabb elemekkel bővül: a „Tri” székkel, a „Vuw” ülőkével, majd a „Xus” konzolos szerkezetű pihenőszékkel.
A hangképzésszerű elnevezéseket viselő modelleket gyártójuk, a svéd IFOR, a találó „Voxia” kollekció néven mutatja be. Az új modellek megjelenésével párhuzamosan a régiekkel is tovább foglalkoznak, így pl. „testhez simuló” bőrkárpitot, még disztingváltabb megjelenést kap az „NXT”. Nevében is árulkodó a „Tri”, amely „hajóorrként” három mesterien összeenyvezett héjelemből áll. A többi modellt is egy speciális összeállítású furnérkötegből, egy présnyomással állítják össze. Az „egy présnyomás = egy szék” a műanyaggyártásban ismert munkaerő-kímélő technológia. Gondos munkával és optimalizált furnérterítékkel az anyagveszteség is minimalizálható. A prést elhagyó téridomok éleit CNC-vezérlésű megmunkálóközpont alakítja ki olyan módon,hogy a „Xus” kivételével mindegyik típus kompakt rakatban tárolható. Nem túlzás azt állítani, hogy a formaterformatervezést is beleértve ezek a termékek már a harmadik évezred receptjére készülnek. A viszonylag emelt árak a design hozzáadott értékéről tanúskodnak, és az értő, tudatos vásárlókat vonzzák.
A skandináv formatervezés „aranykorszakában” született műtárgyak „a modernitás és jóízlés elismert ikonjai”.
Az őket kísérő fogalmakhoz: „egyszerű formanyelv, funkcionalitás és az igények és a felhasználói szempontok alapvető demokratizmusa”, Karpf egy új követelményt – fogalmat: a környezet tudatos tervezését társítja.
A generációs különbségekről a modellek által hordozott – a természet által ihletett – lírai hangulat tanúskodik, szemben a fiatal skandináv tervezőgenerációk eklektikus alkotásaival, amelyek gyakran a klasszikusokat tagadó kritikus-védekezőirónia jegyében fogantak. Bár a „Voxia” kollekció a „halk” hangzások-hatások együttese, széles körben talált meghallgatásra. Ezt a bemutató múzeumok sora tanúsítja: MOMA – New York, Alkalmazott Művészetek Múzeuma – Köln és München, Victoria & Albert Múzeum – London, Design Múzeum – London, Díszítő Művészetek Múzeuma – Montreál, Állami Múzeum – Berlin, Stedeljik Múzeum – Amszterdam, Focke Múzeum –Bréma, Tadao Ando Múzeum – Kyoto. A membránvékonyságú héjak mint a vizek, emberek vagy állatok hangjainak és azok harmóniájának megtestesítői, szemben az általuk közrezárt terek, a csend jelképével. A jelképszerűen is felfogható két fogalom: csend és hang (a semmi és valami) egyenértékű kezelése, a technológia és anyag természetes összeforrottsága
a távol-keleti japán zen esztétika hatásáról árulkodnak.
A tárgyakban a ’sabi’ (természetes elegancia) és ’wabi’ (nyugodt egyszerűség) japán fogalompárosa érvényesül. Ebben a formában még a globalizáció is szimpatikus fogalommá válhat. Peter Karpf „másodvirágzása” folytatódni látszik. Az immár 69 éves mestertől ez évben a rangos dán Fredericia cég egy újabb bútorcsaládot – az „Agitari” széket és nyugszéket – mutatott be. A rozsdamentes acélcső állványzaton – mert a krómozás környezetterhelő – három dimenzióban, mesterien préselt, rétegelt üléshátidomok találhatók. A szék és nyugszék részleteinek differenciált formaképzése többet jelent a divatos szikár minimalizmusnál, az organikus jelleg, a skandináv hagyományok hordozója. A Fredericia vásári katalógusában Karpf társai mindnyájan a fiatal generáció képviselői.
Vásárhelyi János
formatervező
Agitari szék
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


