Bútor, bútor, bútor
Faipar.hu
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Az Iparművészeti Múzeum olyan nagyszabású eseménnyel kényeztet minket, amely országszerte néhány évenként, de inkább néhány évtizedenként egyszer adódik. Ez a nagyságrend hazai viszonylatok között párját ritkítja, utoljára talán 15-20 éve volt ekkora bútorkiállítás az Iparművészeti Múzeumban. Az épület első emeleti Hőgyes Endre utcai szárnyán végighúzódó teremsort kapta meg az anyag, már ez is érdekesség, hiszen ezek a termek ilyen módon ritkán vannak összenyitva. A téma a szecesszió bútorművészete, az elénk táruló látvány lenyűgöző: bútor, bútor, bútor, és nem is akármilyen. Eleve szép dolog, hogy a bútortervező fogalmát egyáltalán még bárki megemlíti, de hogy bútortervezők munkásságáról szóljon egy ekkora kiállítás, azt tekintsük a sors adományának. Pedig mintha a tárlat nem is a bútorról szólna: egy korszakot mutat be egy jól megkomponált képpel. Itt némi szomorúsággal állapíthatjuk meg, hogy bizony volt kor, melynek korrajzát föl lehet vázolni csupán a bútoron keresztül. Hiszen nem egyszerűen használati tárgyakat látunk itt, hanem az életminőség, a nemzeti és a szakmai kultúra hordozóit, és ezt nem a történelmi távlat alakította így. A kordokumentumokból jól látszik, hogy ez már a tárgyak keletkezése idején is így volt. „Kőszálon termett sajgó liliom" a kiállítás hivatalos főcíme, ami korántsem tűnik szerencsés választásnak, de az a helyzet, hogy nincs az fátyolosan merengő cím, amit ez az izmos anyag ne vinne el a hátán, és még ennek a széplelkűségnek is megvan a maga tanulsága. Egy kukkantásnyi időre bepillanthatunk azokba a cizellált társadalmi állapotokba, amikor a bútor sokakat tartott el. Mint a kiállítás bevezető tablójáról megtudhatjuk, egy irodalmi mű ihlette a címadót: Molnár Ferenc „Üvegcipő" című elbeszélése egy bútorrajzoló és egy cselédlány szerelméről szól, ráadásul örömmel konstatálhatjuk, hogy a szerelem be is teljesedett. Mindez egy olyan boldog korban, amikor még bútorrajzolók éltek ugyebár. Igaz, hogy léteztek akkoriban cselédlányok is, de lássuk be, hogy pont ezekben a válsággal terhelt időkben nem is lenne olyan elborzasztó távlat ez az alkalmazotti sors a tescopénztárosi állás alternatívájaként.
Nem a csicsa miatt
A kiállítás három fő részre tagolódik: a „Lechneri formanyelv" „Nemzetközi áramlatok vonzásában" „A kései szecesszió mesterei". A kiállítás felépítése jól követhető: egy-egy név, a hozzá kapcsolható bútor, annak korabeli fotója vagy enteriőrkép, a bútor történetének rövid leírása, a gyártó megemlítése. A kiállítást kísérő külső folyosórészen ismeretlen tervezők és gyártók bútorainak képei láthatók. A szerencsés válogatás és az átgondolt koncepció érdeme, hogy az anyag a szokásosnál többet képes láttatni a szecesszióról. A szecesszió több mint két évtizede éli hazai reneszánszát, és ez alatt csak rövid időszakokra veszített újraéledt népszerűségéből. Most nem azt látjuk elsősorban, amit a szecesszióban amúgy szeretni szokás: a szertelen díszítettség és mívesség tobzódását. Ez a kiállítás arra világít rá, hogy a szecesszió nagyon is modern stílus volt. A bútorok szerkezete a gyárthatóság kapujában állóan racionális szerkezetű. A kiállítás sok ponton kitér azokra a szociális és kulturális törekvésekre, melyekkel a kor és a stílus képviselői a nagyobb tömegeket igyekezett termékekkel - így bútorral is - ellátni. Kevésbé ismert tény, hogy a szecesszió a saját korában korántsem volt ilyen népszerű és egyértelműen elfogadott stílus, mint ma: még kultuszminiszteri állásfoglalás is született a terjedése ellen. A kordokumentumokból azonban az tükröződik, hogy dinamikus szakmai élet folyt a kilencszázas évek elején, és a bútor kiemelt szerepet kapott a társadalom életében. Valódi testületek valós szándékkal hatékonyan működtek közre a társadalom és az iparművészek közötti közvetítésben, az ízlésformálásban, és a mai fogalmainknak teljesen megfelelő marketingben. Így egyebek között Iparművészeti Társulat munkálkodott a művészek és iparosok lelki komfortján, ez a társulat rendszeres éves karácsonyi és tavaszi vásárt tartott - az itt bemutatott bútorok közül sok vált ismertté és híressé, nem egyet közülük a mostani kiállításon is láthatunk. Nemzeti Szalon, továbbá Bútorcsarnok Szövetkezet néven is működött szakmai tömörülés, a különböző szervezetek az ízlés formálása és a stílus terjesztése érdekében mintalapokat bocsátottak az iparosok rendelkezésére. Bár a szecesszió nem volt egyértelműen elfogadott stílus, azért akadtak feltétlen támogatói is, és az ízlésbeli viták ellenére államilag támogatott komoly pályázatok erősítették a hazai bútor pozícióját, még nyereményjáték is született a magyar bútor népszerűsítésére: egy 30 000 korona értékű Horti Pál tervezte ebédlőberendezés volt a főnyeremény. Ekkoriban indult a „Művészet" folyóirat, mely 1906-os első számában Lechner Ödön híres - kiáltványnak is beillő - cikke napvilágot látott. Kezdőmondata ez volt: „magyar formanyelv nem volt, hanem lesz."
Az Iparművészeti Társulat bútortervezési pályázatot hirdetett olcsó, gyártható bútorokra, így az olcsó sorozatbútor korabeli fogalmával is megismerkedhetünk: ifj. Bodon Károly nyertes pályamunkájának (komplett hálógarnitúra) egyik szekrénye itt látható.
Világlátott tárgyak
A szakmai rangot nem csupán a hazai mezőnyben szerzett pontok erősítették. Világkiállítások tarkították és serkentették a gazdasági és szakmai életet, jellemző módon akkoriban enteriőrökkel jelentek meg az egyes nemzetek ezeken a kiállításokon, így a bútor markánsan képviselte a kiállító országokat, mint ipari és kézművestermék, és mint a nemzeti identitás, életstílus és kultúra hordozója. Ilyen körülmények között nem is csoda, ha páratlan formagazdagsággal és hihetetlen mennyiségben születtek a bútorok, világszínvonalon. 1900-ban Párizs, 1904-ben St. Louis, 1906-ban Milánó, 1911-ben Torino volt világkiállítási helyszín, de voltak ezenkívül nemzetközi iparművészeti kiállítások is, melyeken szintén sikerrel szerepeltek a magyar bútorok. A világot járt bútorok közül itt láthatjuk Faragó Ödön Erzsébet királyné számára tervezett „kerti szoba" garnitúrájának másodpéldányát, Nagy Lázár támlás székét, mely a milánói Világkiállítás előtt Párizsban is bemutatkozott a világ előtt. Maróti Géza széke a milánói, asztala a torinói kiállításon szerepelt.
Nagy Lázár úriszobaszekrénye 1900-ban Párizsban, 1906-ban Milánóban járt. A magyar bútorok dicsőséget jelentettek a nemzetnek is, és a tervezők egyéni karrierjét is egyengették a sikerek. Horti Pál a St. Louis-i Világkiállítást követően évekig dolgozott Amerikában, az általa tervezett magyar kiállítási rész annyira megnyerte az ottani közönség tetszését. A kiállítás nem ragaszkodik csupán a kor híres tervezőinek és gyártóinak munkáihoz. A magyar szecesszió bővelkedik viszonylag ismerős nevekben, legalább néhány húzónév mindenkinek eszébe jut: Kós Károly, Toroczkay Wigand Ede, Lechner Ödön. Az ismert tervezők mellett ismerős kivitelezők nevei is ránk köszönnek a táblákról: Mahunka, Thék Endre, Schmidt Miksa bútorgyára. A kiállítás azonban nagyon egészséges módon nem e nevek köré épült, sok ismeretlen névvel találkozhatunk, és bátor vállalás a kiállítási cédulákon feltüntetni, hogy egy-egy tervező vagy kivitelező ma ismeretlen előttünk. Nem szégyen az, mert például a világsiker sem garancia arra, hogy egy tárgy tervezőjének neve is fönnmaradjon; így járt az 1911-es torinói kiállításon szereplő karosszék is, melynek csupán a kivitelezője ismert (Székely Ödön bútorgyára).
Bauhaus: a keblen melengetett kígyó
Érdekes megvilágításba helyezi a kiállítás a szecessziót, melynek missziójául azt jelöli meg, hogy a művészetnek és a művészeknek sikerült a historizmus és az eklektika köréből kitörni a stílus által, és utat nyitni az Art Deco és a Bauhaus felé. A sors fintora, hogy a díszítettség a későbbi racionálisabb stílusok képviselőinek céltáblájává vált, és így a szecesszió kitúródott a kulturális tányér szélére, egy időre üldözött stílussá vált. Magyarországon az ötvenes évektől ezt az üldöztetést tetézte, hogy a szecesszió minden korszerű szociális törekvése ellenére sem tudott a kisemberek számára elfogadott stílussá válni a maga korában, így nálunk mindvégig polgári stílus maradt, és mint ilyen, üldözendő csökevénynek számított e bútorok puszta birtoklása is. A stílus közel két évtizedes virágzása a múlt századforduló környékén mindenesetre eléggé beleírta magát a hazai iparművészetbe és a kultúrába ahhoz, hogy egy ilyen erős anyagra való bútor megmaradjon, bár a veszteségek még ebben a viszonylagos bőségben is érzékelhetők. A korabeli bútortervezők enteriőrökben gondolkodtak: bútoregyüttesekben, a hozzájuk tartozó szőnyegekkel, függönyökkel és világítótestekkel. Többnyire enteriőrök, de legalábbis garnitúrák szerepelnek a korabeli reklámcélú fotókon is. A kiállítás ezekből az enteriőrökből csak keveset tud visszaadni. A legteljesebb kollekció egy Faragó Ödön által tervezett fogadószoba, de a komplett garnitúra megidézését itt is fotó segíti.
Tárgyak itthon otthon
Izgalmas tárlat ez, sok stílszerű visz-szatéréssel és elegáns metszésponttal - mindjárt az első maga a helyszín: az Iparművészeti Múzeum volt az első budapesti szecessziós középület annak idején. A kiállítóterem bejáratánál látható Lechner Ödön tervezte kiállítási tabló a múzeum eredeti berendezései közé tartozott. Spiegel Frigyes állóóráját a múzeum előterének állandó darabjaiként szokhattunk meg hosszú éveken keresztül. Az óra nem mellesleg az 1896-ban felépült és átadott múzeum első szerzeményei közé tartozik: az Iparművészeti Társulat 1999-es karácsonyi kiállításán vásárolta meg gyűjteménye számára az intézmény.
Néhány más darab is ismerősként köszön ránk. Györgyi Dénes masszív karosszékei mind a mai napig állják a sarat a Mezőgazdasági Múzeum használatban lévő eredeti berendezéseként. Láthatunk néhány művészettörténeti tananyaggá vált bútort a Kozma Lajos által tervezett Rózsavölgyi Zeneműbolt megmaradt berendezéséből, de tananyag Rippl Rónai József Andrássy-kastélyba tervezett ebédlőjének terve is. A gyakran publikált, most eredetiben látható - műszaki vonatkozásokban kissé laza - rajz több dolgot is jelképez egyszerre: a szakmák egymásba metsződésének szabadságát és a szakipar magas szintű felkészültségét, hiszen ebből a rajzból művészettörténeti kilométerkövet legyártani azért jelez valamit.
![]() |
![]() |
![]() |
Kakukktojás a sztár
Ha a kiállítás nagyközönség által legismertebb opuszát akarjuk megtalálni, az valószínűleg nem bútor, hanem a „Vörös ruhás nő" - Rippl-Rónai József falikárpitja az idők folyamán a magyar szecesszió védjegyévé, reklámarcává vált itthon és külföldön. A kiállítás legnagyobb becsben tartott kollekciója alighanem a Faragó Ödön Sissy számára tervezett „kerti szoba" garnitúrája, mely a londoni Victoria & Albert Museum tulajdona - a múzeum elődje rendelte meg másodpéldányként az eredeti után az 1900-as párizsi világkiállításon. Tőlük kölcsönöztük most, hogy megnézhessük hajdani dicsőségünk képviselőjét élőben. A kiállítás legütősebb darabjai kétségtelenül Kozma Lajos szakmai tőmondatokban és három folyóméterben megfogalmazott kanapéja, valamint Maróti Géza markáns asztala, mely az 1911-es torinói kiállítás Budapestet bemutató magyar termében állt. Hazai gyakorlatban eléggé ritka, hogy közgyűjteményben kiállított darabot meg lehessen vásárolni. Ha a Pintér Antik által kölcsönadott fekete állóóra és tálaló a kiállítás után gazdára talál, akkor itt most ez is megtörténhet. A galéria más bútorokkal és egyéb szakmai segítséggel is szolgálta a kiállítás nemes ügyét, akárcsak a magángyűjtők, és több hazai közgyűjtemény kölcsönzései.
A kiállításhoz audio tárlatvezetést is kérhetnek magyar vagy angol nyelven azok a látogatók, akik nem érik be a látvánnyal, és a szűkszavú, többnyire korrekt feliratokkal.
A kiállításhoz katalógus ugyan nem tartozik, de a kiállítás tematikájával szinkronban szerkesztett igényes kiállítású könyv jelent meg, melynek bemutatója az Iparművészeti Múzeumban volt.
A könyv szerzője Somogyi Zsolt, a kiállítás kurátora, akinek évekig tartó munkája eredményeképp ez a kiállítás végül létrejött.
totaj
A nagyszabású kiállítást programsorozat kíséri, melynek utolsó három előadását még e cikk megjelenése után is meghallgathatják az érdeklődők: Január 28., 19.00: Kozma Lajos munkássága - Horányi Éva előadása Február 25., 19.00: Szecessziós csipkék - Erdei T. Lilla előadása Március 25., 19.00: Bútorok a restaurátor szemével - Németh György előadása |
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
2025.12.10.
tovább olvasom Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
2025.12.08.
tovább olvasom A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.
2025.11.12.
tovább olvasom












