Lakás és bútor 1920–1948 között
![]() |
| Támlás szék, 1925 körül |
Az első világháborút követően alapvetően két ellentétes irányzatot lehetett megkülönböztetni. Egyesek igyekeztek a tradíciók megtartásával az egyszerűségre törekedni, míg mások vágytak a díszített mozgalmas, barokkos formák visszatérésére. Ezen hatások mellett eleven erővel élt a józan, gyakorlatias építés vágya, a célszerűséget szem előtt tartva, amely így újra rendet teremt a formátlanná vált világban.
A gyártástechnológiát tekintve is átalakulások mentek végbe. Voltak művészek, akik mámorosan üdvözölték a gépet, az új termelési lehetőséget, míg mások úgy tekintettek a gépekre, mint a művészeti képzelet korlátozójára. A kialakulóban lévő stílusokat több hatás együttesen befolyásolta.
Megrendelő a vesztes háború utáni Magyarországon különösen kevés volt, és jellemzően a vagyonosabb középosztály, a polgárság köréből került ki. Ezek a megrendelők nem tömegtermékre vágytak, hanem drága és hivalkodó, az elmúlt éveket idéző egyedi alkotásra. A luxusigényeket kényszerűen kiszolgáló művészek, mesteremberek a polgárok csillogni vágyó ízlését elégítették ki a barokkos formák alkalmazásával. Ez a stílus, amely mind a magyar, mind az európai iparművészetre, bútortervezésre éppen úgy jellemző, a háború előtt szárnyait bontogató art deco jellegzetes vonása. A stílus a háborút követően a polgárság körében széles körben elterjedtté vált. Az art deco uralkodó tendenciája mellett megjelentek a századelő népművészetéhez kapcsoló törekvések is. A magyar hagyományokat alkalmazó művészek a túldíszítettséget elvetették, helyette az üde, világos lakás, a kevés, de harmonikus szín alkalmazását, ezek kellemes összhangját helyezték előtérbe.
A másik jelentős stílusformáló hatás magából a társadalom átalakult anyagi helyzetéből adódott. Az első világháború után széles tömegek szegényedtek el,
ennek következtében életforma-változásra kényszerültek.
![]() |
| Íróasztal, 1930 körül |
A családok élete átalakult és szakítani kellett a meggyökeresedett szokásokkal. Megváltozott a nők helyzete is, a legtöbbjük dolgozó, olykor családfenntartó lett. A lakás többé nem a polgári magamutogatás helyszíne, hanem ésszerűen, racionálisan berendezett, lehetőleg két-három szobás lakóhely, ahol semmi szükség a felesleges dolgokra. A konyha lassan egy kisüzemhez hasonlít, gépek végzik a háztartási munkák egy részét, melyhez elektromos áramra és gázra volt szükség. Ezen változások hatására újra kellett gondolni a régebben alkalmazott alapelveket.
El kell hagyni a feleslegeset, esetleg össze kell vonni a funkciókat. Ami célszerű, az egyben szép is, vallották az irányzat építészei és bútortervezői. A tárolószekrény egyben könyvespolc, de akár íróalkalmatosság is lehetett. Ezzel együtt új szemlélet jelent meg a színhasználatban, a világításban, a textíliák használatában egyaránt. Az irányzatok egymásra gyakorolt hatása eredményeként lassan kezdett kialakulni egy új stílus. Az Országos Magyar Iparművészeti Társulat 1935-ben lakás és iparművészeti kiállítást rendezett, „Szép otthon – Boldog élet” címmel. Az itt bemutatott enteriőrökön már lehetett érezni a Bauhaus hatásokat. A funkcionalista eszmék megváltoztatták az iparművészetet is. A barokkos lendület lassan lehiggadt.
A tárgyak sík felületekkel határolt, konstruktív, sokszor „áramvonalas” formát kaptak. Minden területen egy nyugodt, hűvös harmóniára törekvés vált uralkodóvá, amely alkalmas volt arra, hogy a megrendelők által igényelt hagyományos gyártási eljárásokat, az általánosan érvényre jutó funkcionalizmus eszméjével kapcsolják össze. Ennek eredményeként a modern szemlélet és a konzervatizmus sajátos keveréke született meg.
A míves igényes tárgyak a bőség és a gondtalanság illúzióját sugallták, azonban ezen műveknél ezt már összehangolták a gyakorlatiassággal.
![]() |
| Alacsony, kétszer kétajtós tálalószekrény 1939 |
A második világháború hatásaként a negyvenes évekre egyre égetőbbé vált a „dolgozó nép” lakáskérdésének és az ezzel együtt járó bútorozottság kérdésének a megoldása. A körülmények egyre jobban a típusbútorok megjelenésének az irányába terelték a tervezőket. Több kísérlet és javaslat született a Művészeti Tanács, illetve az Iparművészek Szabad Szakszervezetének a kezdeményezésére. Végül a két nagy szervezet megállapodott abban, hogy nem komplett szobákat gyártanak, hanem olyan bútorsorozatokat, melyek alkalmasak az egy-két szobás lakások szabadon kiválasztható berendezésére is. Pályázatukat ebben a szellemben írták ki. A többfordulós pályázati anyagot végül 1948-ban, a centenáriumi év keretén belül, a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be önálló kiállításként, Típusbútor – Szép lakás címmel. Azonban a lakosság érdektelenségének és a kis szériában gyártható bútoroknak köszönhetően a kiállítás nem hozta meg a várt reményeket. A kiállítást követő szocialista realizmus térnyerése, illetve az államosítással járó változások már nem tették lehetővé a megkezdett út folytatását.
Kiss Éva könyve segít a korszak változó stílusai közötti eligazodásában, az egymás mellett haladó és mégis oly különböző alkotói pályák megismerésében. A bemutatott tervezők között vannak olyanok, akik valamennyi irányzat szellemében alkottak valamit, és a periódusonként változó stílusokban a megrendelések, a feladatok és a lehetőségek függvényében szolgálták ki vevőik igényeit. Vannak azonban közöttük olyan alkotók, akik következetesen kapcsolódnak egy-egy irányzathoz, és munkásságukra a céltudatosság volt jellemző. Az alkotók bemutatásánál nem a teljesség volt a cél, hanem sokkal inkább az irányzatok, tendenciák sokféleségének a feltérképezése.
![]() | Forrás: Kiss Éva - Lakás és bútor 1920-1948 között című könyve. A könyv ára: 4995 Ft Megrendelhető: itt |
Az író a bemutatott periódus végének – a szokásostól eltérően– nem a második világháború végét tekinti, hiszen a háború idején mind az építészet, mind a művészet a háttérbe szorult. 1945 után azonban volt egy rövid bizakodásra okot adó időszak, melyben felvetődtek a háború előtti idők irányzatainak folytatásával, újrakezdésével kapcsolatos kérdések. Ezt az időszakot zárta le az 1948-ban megrendezésre kerülő, de végül kudarcba fulladt Típusbútor kiállítás.
A könyvben azonban az idő az alkotók bemutatásakor nem minden esetben áll meg 1948-nál. Vannak olyanok, akiknek munkássága az ezt követő időszakban is olyan értékeket tudott felmutatni, amelyek túlmutatnak az időhatárokon és mindenképpen továbbgondolásra érdemesek.
(P. L.)
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.






