Válság közben válság nélkül
Ha a kritikus annyi év után egy Moholy-Kozma ösztöndíj-kiállítás megnyitó előtt azon dilemmázik, hogy ő vigye a gyereket balettórára, vagy mégis inkább elmenjen az idei ösztöndíj-beszámoló megnyitójára, hátha lát mást is, mint amit szokott, akkor ezért talán nem szabad megvetni. Végül nem a balett nyert.
Még nem vagyunk a végén, és ha pánik nincs is, azért minden hazai megmozdulásban, minden eseményben azt keressük kimondatlanul is, hogy látszanak-e rajta a gazdasági válság jelei. A két pályázat tavalyelőtt már túlesett egy válságon, így lehet, hogy szerzett némi rezisztenciát, válságnak nincs jele. A kiállítás néha felszorul egy emeleti terembe, amivel mi tagadás nem szoktunk jól járni. Bármenynyire patinás is az épület, bármennyire rangot ad, azért a különböző terek közt van rangbéli sorrend, és ezt az erősebb anyag is meg szokta érezni, az ösztöndíj-kiállítás pedig ritkán tartozik a terhelhetőbbek közé. Talán ezért inkább az időpontnál kötöttek kompromisszumot a szervezők, mint a helyszínnél, így maradt az elegánsabb földszinti kerengő, és minden idők legkorábbi megnyitója, hiszen ezek a beszámolókiállítások rendre
márciusban nyílnak, a tavasz hírnökeként. Az idén sem jellemezhetjük az innováció rakétájaként az eseményt, de a tapasztalt szemlélődő sok apró és fontos változást észlelhet. A földszinti tér konfekciómérete mi tagadás lötyögött a karcsúsító diétán átesett ösztöndíjak testén. Hiába az elegánsan széthúzott, és nagyméretű fotókkal tűzdelt prezentáció, azért nagyon jól jött a Medence Csoport használt reklámmolinókból és raklapokból készült versenyen kívül berakott ülőgarnitúrája - mint társalgósarok - hasznosan töltötte a teret.
Akad bútorféle is
A esemény az idén a szokottnál valamivel érdekesebb számunkra, mert ezúttal az asztalosszakma is talált nézegetniva-lót. Ha valódi csemege nem is, koncnál az idén jóval több jutott. Nézzük talán ezeket először: Rózsa Béla fakockái tulajdonképpen egy csomagolástechnikai feladat és egy játék ötletes kombinációi. A „Dobozok, ékszerek, fecskefarkak" címet viselő pályamunka a Kozma Lajos kézműves ösztöndíj oldalon tűnt föl. A kis méretű kocka ékszer befogadására alkalmas. A doboz nyit
ásának mechanizmusa izgalmas: íves fecskefarkú ároksor biztosítja a csavarásra működő fedél furfangos eleganciáját. A záródást egy rejtett mágnes biztosítja. Az első teljesen fából készült darabok elkészítése után a tervező a szerkezethez stabilabb anyagot keresett, így a fecskefarok már nem fából készül, hanem corianból, furcsa, de megszokható anyagkombináció. Figyelemreméltó megoldás az egy-két szem gyógyszert rejtő - szintén corianból és fecskefarokkal záródó - pici tégely is. A tárgyegyüttesben van valami kedves bumfordiság - a kísérlet hasonlít a bakelit megjelenésekor beindult eszközgyártás gazdag példatárához, mikor az új anyagot mindenre kipróbálták, így dísztárgyak készítésére is. Ne feledjük, hogy kimondottan igényes bútorokra is készültek bakelitfogantyúk. Ha a gyógyszertartó nem is szerepel majd az óceánjáró hajók mentőcsónakjának túlélőkészletében, a pályázó sikerrel házalhat gyógyszergyártó cégeknél ezzel a kis kütyüvel: ez alighanem fölkerül majd a repitárgyak listájára, jópofa ajándék lehet külföldi delegációk számára. A beszámoló nagy erénye, hogy készítője munkájának szakaszait naplóban rögzítette , melyben nyomon követhető, hogyan lépett ötletről ötletre, kísérletről kísérletre. Volna értelme megkövetelni az efféle dokumentációt, hiszen ez is az elszámolás hitelességét növeli, ami nagyon jól jönne azoknál a szinte magyarázat nélküli tablóknál, amikkel gyakran beéri az ösztöndíjbizottság.
Ilyen például Stiblo Ferenc munkája, melynek címe „Bútorcsalád a gazdaságosság és gyárthatóság jegyében". Egy A/1-es tabló szűkszavú magyarázatokkal a Moholy-ösztöndíj keretében. Ez az opusz jól mutatja azt is, hogy a pár éve még innovatív elemként számontartott látványtervezés már nem adja el automatikusan a gondolatot. Ennek a munkának a műszaki tartalma eléggé soványka, a látványterv nem nyújt garanciát a koncepció megvalósíthatóságára. A bútor olyan tárgy, mely tervezéskor kimondottan kívánja a makettezést, modellezést. A „papír mindent kibír" közhelye ennél a munkánál bizony érzékletessé válik - ettől még lehet belőle akár sikeres termék is, kérdés például hogy ennyi információ elég-e az ösztöndíj folytatásához.
A kézzelfogható tárgyi megjelenítést a legjobb kvalitású látványtervezés sem tudja kiváltani.
Remekül példázza ezt a „Kaméleon", Pozsár Péter munkája, mely távolról közelít a szakmához, nem bútor, hanem építészet és formatervezés. A jó látványtervezői kvalitással rendelkező Pozsár részletesen dokumentált tablóit biztonsággal támogatja a jó minőségű, szemléletes makett. A pályamunka egy sokoldalúan használható, sorolható, többek között természeti katasztrófák helyszínén gyorsan fölállítható pavilonrendszer.
Juhos Lehel bútora jól illusztrálja azt a helyzetet, amibe mára a bútortervező beszorult: a bútor megszületése - akárcsak a belső tér és a ház - nem annyira a részletek tervező általi kitalálásán múlik, hanem létező rendszerek gondos egymáshoz rendelésén, tulajdonképpen konszignáció eredménye. Manapság a legtöbb esetben egy bútor készítése abból áll, hogy különböző vasalatrendszerekhez leszabunk néhány lapot, földíszítjük fogantyúkkal és egyéb késztermékekkel, és kész a bútor. Így a konkrét végeredmény csupán néhány apróságban különbözik a szóba jöhető végeredmények sokaságától, és nem igazán a for
maképzésben látszik meg a különbség, hanem az árképzésben. A bútor minősége leginkább a vasalaton és az éllezáráson múlik - ez leginkább még főleg szakmai kérdés, a megrendelőt még mindig az ár és a látvány érdekli elsősorban, bár már a használhatósággal kapcsolatban is vannak elvárásai. A marketing tehát a küllemre hajt. A gyártók elkeseredetten küzdenek, hogy új és új mintázatokat hozzanak be az olykor csak hetekig, hónapokig tartó újdonságélményért - a trendek hamar évülnek. Hogy ezen a szűk mezsgyén is lehet haladni, azt Juhos itt kiállított bútora mutatja.
Ugyancsak jól szemlélteti a bútor fogalmának átalakulását Szász Boglárka Rita munkája, mely az Alu-style cég erős támogatásával jött létre. A munka elvileg a bútor kategóriájába tartozik, de a szakmához gyakorlatilag alig van köze, hiszen egy komplett vasalatrendszer fejlesztéséről, ill. újratervezéséről szól. Ennél a típusú üzletberendezésnél a vasalat viszi a prímet, az asztalosnak legföljebb a brácsás szerepe jut: vasalatrendelés, lapszabás, helyszíni szerelés a munka fázisai. Ehhez már nem nagyon kell vésőt élezgetni az Arkansas-kövön. A munka egyébként hiteles
, a kiállított komplett standot alighanem látjuk még felbukkanni a legkülönbözőbb hazai és külföldi vásárhelyszíneken.
Az évek során bebizonyosodott, hogy az efféle pályázatok nem válnak munkaerőpiaccá, ahová a kivitelezők friss szellemi erőt toborozni járnak. Így marad az a megoldás, hogy a kivitelezőt kell megkérdezni, mit szeretne, és az ő igényét kiszolgálni a pályamunkával, nem arra várni, hogy a remek ötletre majd jelentkezik a gyártó. Igazság szerint így kellene kinéznie minden formatervezési pályázatnak: kivitelezői háttérrel, kivitelezői invesztációval, a megvalósulás valós ígéretével jelentkezni, nem tükörfóliából barkácsolt papírkávéfőzővel, amire majd mohón lecsap a Philips épp arra járó képviselője.
Érint még bennünket távolról Szentgyörgyi Szandra kisszériás gyártásra tervezett lámpacsaládja is, melynek furnérburás változata a szakmák metszéspontjára sodródott, így egy mondatot megér e hasábokon. Más szakmai újdonság számunkra nincs. Néhány egyéb szakmához tartozó munkát, ötletet talán azért még érdemes megemlíteni, hiszen a szellemi és gazdasági közeg azonos. A tervezői munka, a gondolkodás analóg, és kénytelenek vagyunk belátni, hogy olyan mint bútortervező többé nem létezik. Formatervezők van
nak, akiknek mindegy, hogy fogkefére, villanyborotvára, autóbelsőre vagy bútorra szól a megrendelés.
Szép új világ
Úgy tűnik, hogy azok a jóslatok váltak be, melyek szerint a gazdasági válság legalább annyira inspirálja a tervezőket, mint amennyire gátolja. Hogy frissek a reakciók, arra ez a mostani kiállítás is utal. A már említett „Kaméleon" Pozsár Péter munkája céltudatosan célozza meg a nagyon bizonytalan helyzetben lévő autógyárak lekötetlen kapacitását. Túlélőház rendszere a karosszériagyárak profiljába illő technológiával készül, a szerkezet fő elemeit adó részek négy darabból szereltek, az egyes darabok egyformák, és gépkocsiajtó méretűek. Mindössze föl kell szerszámozni egy gépsort - ez nem bonyolultabb és nem költségesebb, mint egy új autószéria ajtajának bemintázása - és már készülhetnek is gyorsan felhúzható ideiglenes lakókabinok, amik a sátor könnyedségét és a konténer megbízhatóságát és masszivitását ötvözik egy új minőségben.
Noha még mindig sok a papírízű munka a Moholy-oldalon, és az évek múlva majd kidobásra kerülő csetresz és porfogó a Kozma-oldalon, azért láthatóan mégis egy céltudatos, piacorientált új generáció bontogatja itt a szárnyait. Főleg a ruhásoknál és öltözékkiegészítővel induló pályázóknál figyelhető meg, hogy már itt a pályázaton is termékcsaládokban gondolkodnak, és márkaneveket kezdenek építeni. Az önmenedzselés, a márkanév kiépítése nélkülözhetetlen eleme a mai tervezői munkának, és ezzel a legtöbb pályázó tisztában van.
Van azonban egy olyan momentum is az idei anyagban, amit itthon nagyon ritkán tapasztalhatunk. Ez pedig a tervező felelősségének megjelenése - igazából hazai pályázaton, kiállításon még nem láttam semmilyen megnyilvánulását, szó is alig esik róla, holott a tervezői munka, a design nem csupán arról kellene szóljon, hogy miből él meg a designer, hanem arról - és elsősorban arról, hogy hogyan változik meg az élet a designtól.
totaj
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


