A leghasznosabb négykerekűek
A kishaszongépjárművek fejlesztése sokkal lassabban, megfontoltabban történik, mint a személyautóké. Egy-egy 3,5 tonna alatti gyártmány 8–10 éves életutat jár be, szemben a személyautók 5–7 évével, mialatt 4–6 évente frissítik őket. Ugyanez a személyautóknál 2–3 évente megtörténik, ezt hívják ráncfelvarrásnak. Nyilván a doboz alak minden esetben adott, mint legjobban kihasználható test forma, de a műszaki beltartalom kellő fejlesztési potenciált kínál a gyártóknak. Így összességében elmondhatjuk, hogy a személyautós beltér-kialakítás mellett immáron a biztonsági felszerelések és a kényelmi opciók száma is eléri a középkategóriás személyautók szintjét.

PIACRA TÖRŐK
Nézzünk néhány vadonatúj modellt. Elsőként a 3,5 tonna felső szegmensében induló koreai Hyundai H350 típusát. Konkurenseinek jó tulajdonságait egybegyúró, várhatóan kedvező áron érkező dobozos, háromszemélyes áruszállítóként akár másfél tonna terhet tud cipelni 3100 x 1795 x 1955 méretű rakterében. Ez a gyakorlatban akár 5 szabványos raklapot jelent, amiket a közel 1,3 méter széles oldalsó tolóajtón, vagy 1,54 m-es hátsó nyíláson keresztül rakodhatunk be. A kellemes formájú Hyundai személyautók stílusát követő külső mögé remélhetőleg robusztus technika készült. Mindenesetre a Mercedes és a Ford hasonló kategóriájú modelljeire nagyon hajazó újdonság láthatóan mindent megtesz a sikeres piacra lépésért. A műszerfal szinte már egy egyterű vagy SUV (városi terepes) kialakítását mintázza.

A középkonzol még egy 4,2 colos képernyőt is kapott, amin a fogyasztás, a parkolássegítő és az audiorendszer adatai követhetők. A motor egy 2,5 literes közös nyomócsöves turbódízel egység, ami 147 vagy 168 lóerős teljesítményével, valamint tisztességes 373 vagy 422 Nm nyomatékával kellő dinamikával, ugyanakkor gazdaságosan mozgatja a méretes bódét. És ami talán még nem evidens a kategóriában, az az, hogy 75%-ban nagy szilárdságú acélból készült a kocsiszekrény. Ennek és a légzsákoknak köszönhetően az aktív biztonság kiemelkedő. A passzív, tehát a baleset elkerülését segítő elemek pedig luxusautókat is megszégyenítenek: járműdinamika-kontroll, vészfékezésvisszajelzés, visszagurulás-gátló, borulásveszélyt csökkentő és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. A legfiatalabb versenyző mellett egy nagy öreg, az Iveco Daily legújabb, harmadik generációja is megérkezett. A nagy múltú típus a kezdetektől a legnagyobb befogadóképességű, profi teherautók közül való, ami most sem változott.

A bútorasztalosok álma lehet az új verzió, miután maximális rakodható térfogata 19,6 köbméter is lehet, miközben össztömege a 7 tonnát is elérheti. Motorikusan is fejlődött a család, miután a 2,3 literes turbódízel 106–146 lóerővel, a 3 literes blokk pedig 146–205 lóerős teljesítménnyel választható. Újítás még a Quad Leaf első futómű, ami egy több lengőkaros, rendkívüli stabilitást biztosító megoldás, csak 10,5 m a fordulóköre – ráadásul 1,9 tonna terhelést bír. Az alacsonyabb padlómagasság miatt könnyebben pakolható az új modell, mint elődje. Az olaszok a fogyasztáscsökkentésre is sok energiát fordítottak. Így sikerül átlagosan 5,5%-os üzemanyag-megtakarítást elérni, amit a következők segítettek: jobb légellenállás, kis gördülési ellenállású gumiabroncsok, start-stop rendszer, intelligens generátor, "okos" vízpumpa és Ecoswitch kapcsoló, mely a motor nyomatékát spórolja meg részterhelésnél. Teljesen új – bár elsőre lehet, hogy nem tűnik fel – a Renault Trafic és Opel Vivaro páros.

A tavasszal bemutatott ikerpár a korábbi formai játékok egy részét megőrizve teljesen átalakult. Nem szembetűnő, de 21 centimétert nyúlt, így már 3 raklapnyi alapterülettel gazdálkodhatunk. 3,75 vagy 4,15 m hosszú tárgyak férnek a kabinba gond nélkül, mégpedig a jobb első ülés alá tolva. A vezetőhely is sokat fejlődött, 90 liternyi rakodóhely van kialakítva a kisebb tárgyaknak, összesen 14 fakkra szétosztva. A rádió lehet érintőképernyős multimédia-egység is, ami navigálni is tud, kihangosító is egyben, kezelése mégis pofonegyszerű. Praktikus részlet a Renault-kártyás automatikus nyitórendszer, így be- és kipakoláskor nem kell keresnünk a kulcsunkat, a kocsi tudja, hogy mi akarunk bejutni. A motor csak egy 1,6 literes blokk lehet, de egy turbóval 90 vagy 115, két turbóval 120 vagy 140 lóerővel (340 Nm). Ez bőven elegendő a korrekt haladáshoz, és a 6 sebességes váltóval a fogyasztás is alacsonyan tartható. A 120 lóerős startstop rendszerrel is felszerelt, így csak 5,9 liter a vegyes fogyasztása.

ÚJRACSOMAGOLVA
Az egyik legsikeresebb, és már 33 éves múltra visszatekintő modellcsalád a "háromésfelesek" között a Fiat Ducato és annak ikertestvérei, a Citroën Jumper, valamint a Peugeot Boxer. Mindhárman fiatalító kúrán estek át. Ennek eredményeként új frontot kaptak, az első lámpák – extraként LED-es – nappali menetfénnyel egészültek ki, és az alapfelszereltség része lett a 6 sebességes váltó, elektromos ablak, tükör, illetve a sok biztonsági megoldás (visszagurulás-gátló, menetstabilizáló, kipörgésgátló, sávelhagyás-figyelmeztető stb.). A tolatókamera hasznos extra, ami szinte mindent lát. A teherbírás 930 kg-tól indul a 3 méteres tengelytávú változatnál, míg a csúcs a Maxi XL, amibe több mint 2 tonnát és 17 köbméternyi faanyagot pakolhatunk – persze ehhez elég apró darabokkal kellene teletömni, hogy kihasználhassuk. Néhány változás a karosszériát is érintette, így megerősítették a vázat és új mechanikát kapott a széria oldalsó tolóajtó.

A motorok a Ducatóban 2, 2,2 és 3 literesek lehetnek 115–180 lóerőig, ezek változatlanok. A Boxer/Jumper párosban 2,2 literes dízel dolgozhat 110–150 lóerővel és a Fiat 3 literese 180 paripával felszerelkezve. Renault Master (Opel Movano), a francia márka nagyobb dobozosa kisebb ráncfelvarráson esett át. A 2,3 literes biturbó dCi motorokkal szerelt változatai 135 és 165 lóerős és Eco gombbal kiegészítettek. Ezzel extra takarékosságra bírható az EURO 5-ös motor, főként a start-stop rendszernek köszönhetően. Az egyturbós változatok, melyek 110 lóerőtől indulnak, szintén olcsón fenntarthatók, ráadásul ezek is megkapják a biztonsági rendszerek arzenálját: borulásvédelem, tapadást segítő elektronika, pótkocsi-stabilitást biztosító funkció és adaptív terhelésellenőrzés. Első- és hátsókerék-hajtással és robotizált váltóval is kombinálható a furgon, miközben az össztömeg 2,8–4,5 tonnáig terjed.

A JÖVŐ A JELENBEN
A Nissan az NV200 világmodellel már idáig is sok vevőt nyert meg magának. Ideális méretű kis furgonja nagyon praktikus, könnyű vele városban is közlekedni és nem mellesleg dizájnos is. A lemezek alatti technikát odáig fokozta a japán gyártó, hogy egy több éve futó elektromos személyautójának, a Leafnek a hajtásláncát építette be. Ezzel egy közel 200 km hatótávolságú, tisztán elektromos hajtású haszonjárművet alkottak, ami egyedülálló az európai piacon. Az akkumulátorpakkot a padlóba integrálták, így alig vesztett hasznos rakodható térfogatából a kocsi. Az e-NV200 770 kg rakománnyal terhelhető, akár egy kisebb műhely, szerszámtároló rekeszek is kialakíthatók a raktérben. Ezzel tulajdonosa null-emisszió mellett tud helyszíni munkákat végezni, legyen a cél a forgalmas belvárosban (ingyenes parkolással) vagy egy vidéki nyaraló környezetében. Ráadásul a villamos hajtás karbantartásigénye akár 40%- kal csökkenti a fajlagos fenntartási költségeket. Ez már nem a jövő, nettó 8 millió forintért elérhető!

Nagy Viktor
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


