Takaros kivitel

Egyéni méretigényű vagy kialakítású haszongépjárműhöz a felépítménygyártókon keresztül vezet az út – miután megszereztük az alvázas járművet.

Azt mondják, hogy Magyarország tranzitország. Akárhogy is van, egy biztos: Európa közepén élve mind a négy égtáj felől jó eséllyel rajtunk keresztül vezet az út. Ezek a gondolatok jutottak eszembe, amikor a témára készülve felkerestem a felépítményeket gyártó cégeket.

Mit ne mondjak, szép számmal vannak azok a vállalkozások, akik képesek valamit hozzátenni a gyári alvázas járműhöz: platót, vázszerkezetet, ponyvát, alumíniumból vagy üvegszálas anyagból készült zárt felépítményt stb. – mindezeket akár billenős, emelőhátfalas, rolós-ponyvás, hűthető, klimatizált és egyéb speciális változatokban is.

Azért a nagy bőségben érdemes jó néhány dolgot szem előtt tartani. Ezeket szedtük most össze.


Legyen arányban a teherbírás és a vázszerkezet

TÖMEG- ÉS MÉRETTARTOMÁNYOK

A 3,5 tonnás össztömegű járműnél ez a határérték, akkor is, ha mi készíttetjük el a felépítményt. Minél nehezebbre sikeredik ez utóbbi, annál kevesebb marad (tömegében) a rakománynak. Következésképpen, ha túlzott előrelátással méretezzük a platót, akkor annak tömege a rakodási össztömegünk rovására megy. Átlagosan egy alvázas jármű 1700–1800 kg-os tömegével és egy platós-ponyvás szerkezet 400–500 kg-os tömegével számolva átlag 1,4 tonna lehet a rakomány + az utasok maximális tömege. 7 fős, dupla kabinos verziónál ebből mindjárt 500 kg-ot le is lehet vonni.

Egyes autógyárak nagyobb teherbírásra alkalmas változatokat is kínálnak, 4, 5, sőt, akár 5,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeggel. Ezeket a megerősített alvázzal, erősebb felfüggesztéssel, beépített tachográffal ellátott járműveket alapesetben csak „C” kategóriás jogosítvánnyal lehet vezetni. A nem alapeset az, ha egy ilyen járművet visszaminősítenek 3,5 tonna össztömegű járművé. Erre van lehetőség, és úrvezetőként hivatalosan is vezethetjük.


Platós felépítmény alumíniumoldalakkal

Viszont azzal számoljunk itt is, hogy a jármű megerősítéseiből adódó többlet tömeg szintén a rakományunk terhére megy. A súlykorlátozásokat érdemes komolyan venni. Ennek betartatását a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi – az utak mentén elhelyezett mérőpontokon. Túlsúlyos járműnél akár több százezres büntetésre is lehet számítani – a további szankciókról nem is beszélve. Ilyen mérőpontokat márpedig egyre több helyen látni. Ide tartoznak a vontatmányok is.

A vontatásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételeket rendelet szabályozza (6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet). Eszerint annál, hogy egy jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak irányadók. Ami  a vontatási tömegeket illeti, arról részletesen a Megéri beiratkozni című cikkünkben olvashat.

PLATÓS, PONYVÁS KIVITELEK

A klasszikus, ez eddig leginkább elterjedt alvázas felépítmények a platók. A gyári méretekkel legyártott platók – főként szélességben – zömmel nem alkalmasak a faiparban jellemző alapanyagok (pl. bútorlapok) szállítására. A felépítménygyártók sokkal rugalmasabban kezelik ezt a kérdést is: szélességben akár 230 cm, magasságban akár 240 cm rakodható terű felépítményt is tudnak gyártani.

Természetesen az így készült platók hossza is viszonylag tág határok között mozoghat (bár ebben a gyári változatok is megfelelők). Ebben elsőként a tengelytáv a mérvadó, majd ezután az alvázkeret szabja meg pontosan, hogy mekkora lehet a kívánt felépítmény. Az előbbi fix, az utóbbi bizonyos határok között változtatható. Ha ugyanis hosszabb felépítményt szeretnénk, mint a járműalváz, lehetőség van az alvázkeret meghosszabbítására is.


Rolós ponyva

Baranyai Mátyás, a Baranyai Mérnökiroda Kft. tulajdonosa szerint bár óriási felépítmény-méretválaszték áll rendelkezésre a megfelelő alváz esetén, a 3,5 tonnás kategóriában 4500–5000 mm-esnél nagyobbat nem érdemes készíttetni.Érdemes figyelni az alapanyagra is! Hidegkuti Róbert, a Hidegkuti Műhely Felépítménygyártó Kft. tulajdonosa elmondta, hogy a plató nemcsak acélvázzal rendelhető (ebben az esetben fényezett vagy tűzihorganyzott kivitelben), hanem könnyű szerkezetű alumínium alvázzal is.

A különböző magasságú oldalfalak, valamint a váz felső hossztartói is készülhetnek alumíniumból az acél alapanyag mellett. A vázszerkezetek rakoncái és felső kereszttartói már acélszerkezetűek. Ezekkel jelentős súlymegtakarítás érhető el. A ponyva anyagát, vasalatait is érdemes jól megválogatni: előbbinek bírnia kell 
az UV-sugárzást, utóbbi pedig nem rozsdásodhat. Jó hír, hogy a ponyvázás igény szerint oldalt elhúzható függönyös ponyvaszerkezettel és/ vagy rolós tetőszerkezettel is rendelhető – tette hozzá a cégvezető. 

Ez utóbbit, vagyis a rolós ponyvaszerkezetet már a legtöbb gyártó kínálja. Mint ahogy az osztatlan platót is, vagyis az olyan vázszerkezetet, amelyiknél a hosszanti oldalon nincs közbelső alátámasztás. Így gyorsan és egyszerűen lehet szabaddá tenni a teherautó oldalát, például a targoncás rakodáshoz.


Üvegszálas alvázkabin

ALVÁZKABINOK

Esett már szó arról, hogy a zárt karosszériás kivitelű járműveknél (furgonoknál) haszongépjárműnek csak az a jármű minősül, amelyben legfeljebb három személy utazik (lásd erről a Haszongépjárművek térkialakításai c. cikkünket). Hiába van az autógyáraknak 6–7 személy szállítására alkalmas, dupla üléssor+raktér kialakítású kombi haszongépjármű kínálata, Magyarországon ezek személyautónak minősülnek, tehát nemhogy adókönnyítést nem lehet érvényesíteni (pl. áfa-visszaigénylés, költségelszámolás), de plusz költségekre is számítania kell az adott vállalkozásnak (cégautóadó, regisztrációs adó).

Erre az egyik megoldási javaslat az ún. fülke-széles és fülke-magas kialakítású alvázkabin. Az acélkerettel megerősített üvegszálas felépítmény a dupla fülkés alvázra épül és kívülről nézve 7 személyes zárt furgon benyomását kelti. Sőt, annak majdnem minden tulajdonságát is tudja: hátsó, két oldalra felnyíló ajtók, a karosszériához igazodó színezés, biztonságosan lezárható raktér stb. Amiben talán elmarad a gyári megoldástól, az az utasteret és a rakteret elválasztó határoló fal.

Ez a gyári kivitelnél valamennyire átjárható: kisebb keresztmetszetű, hosszú tárgyakat is elhelyezhetünk az ülések alá betolva. Ennél az alvázkabinnál erre nincs lehetőség: a két tér egymástól való fizikai elzárása alapkövetelmény. Ilyen esetekre marad a – szintén egyedi gyártású – tetőcsomagtartó. Ennek gyártását Magyarországon – szinte egyedüliként – az Air-Con Kft. végzi, mondta el kérdésemre Castiglione László, a cég értékesítéssel foglalkozó szakembere.

A dolog azért sajnos nem ilyen egyszerű! Ezt az alvázkabint csakis az L2-es alvázméretű Peugeot Boxer és Citroën Jumper típusokhoz kínálja a cég – a magyarországi importőrök velük kötöttek beszállítói szerződést. Külön nem, csakis új haszongépjárművel együtt rendelhető ez a felépítmény, még az árát is a jármű árába építve fizettetik meg velünk. Bár lehetséges más típusokra is a gyártás, de annak egyedi fejlesztési költsége további egy haszongépjármű árával vetekszik, tehát egyáltalán nem éri meg – fűzte hozzá az értékesítési szakember.


Aluvázas alvázkabin

Ennél még a gyári, dupla üléssoros kombi változat is olcsóbb – annak összes adóterhével együtt is.  Utána érdeklődtem, de a – táblázatban is szereplő – járműmárkák nagy részénél, ha volt is korábban ilyen, a kocsiszekrényhez igazodó üvegszálas kabin, az újabb típusok megjelenésével ezek gyártása megszűnt, mondván, hogy drága a fejlesztés. (Lám-lám, ilyen hatása (is) van egy nem körültekintő vámrendeletnek.

Úgy lenne igazságos, ha egy rendelkezés célzottan a törvényes kereteket megkerülni szándékozót érinti, és a jogkövetőt nem sújtja szükségtelenül. Csak remélhetem, hogy az érintett hatóságok számára is születik tapasztalat – a szerző.) Maradjunk az alvázkabinnál: ide sorolhatók az alumíniumból készült zárt dobozos felépítmények. Megjelenésük már sokkal prózaibb: szögletes kivitel, alumíniumidomok az élek és sarkok megerősítésére, fehér színű borítólemezek.

Cserébe ezek a felépítmények jobban hozzáilleszthetők a saját méretigényeinkhez, hiszen a kocsiszekrényhez képest szélesebb és magasabb kivitelben is készülhetnek. Bár itt is igaz: érdemes csak a legszükségesebb mérettartományok között gondolkodni, hiszen minden plusz kg a rakodható áru és szerszám rovására megy. Baranyai Mátyás szerint az ALUVAN gyártmányú alumínium zárt dobozos felépítmények Magyarországon piacvezetők.

Felhasználásuk sokrétű, akár műkincstárgyak, antik bútorok szállítására is alkalmassá tehetők.

MELYIKET VÁLASSZAM?

A platós-ponyvás kivitel és a dobozos felépítmény mérlegelésénél az ártényező mellett még a felépítmény tömege az, amit érdemes figyelembe venni. A csak platós felépítmény 500 000 Ft körül mozog, vázzal és ponyvával már 600–800 darab ezrest is kérhetnek érte a különböző gyártók, az alumíniumdobozos alvázkabinos megoldás pedig 1–1,5 millió Ft-os tartományban mozog – a minőségi tartalom függvényében. 

 

KÉPEK FORRÁSA:
cpdbodies.com
www.egyedifelepitmenyek.hu
www.turner-hiredrive.co.uk
www.cvdealer.co.uk
www.iveco-dealership.co.uk
és a szerző felvétele


Kapcsolódó dokumentum:


takarekos-kivitek


Tetszett a cikk?



hirdetés