Egyetemi hírek – 2024. november
„Tudásigényes építőipar” – Az egyetemi kutatások és a gyakorlat kapcsolata konferencia
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) konferenciát szervezett az egyetemi kutatások és a piaci szereplők közötti kapcsolat erősítésére, a szorosabb együttműködés feltételeinek áttekintésére „Tudásigényes építőipar” - Az egyetemi kutatások és a gyakorlat kapcsolata címmel 2024. november 6-án Budapesten.

A konferencián előadást tartott Prof. Dr. Magoss Endre egyetemi tanár, a Soproni Egyetem, Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar dékánja és Prof. Dr. Markó Balázs egyetemi tanár, a Kreatívipari Intézet igazgatója " Fa és kreativitás az építés szolgálatában" címmel.

PROJEKTHÉT – 2024. október 28-31.
Idén ismét projekthetet tartottak a Soproni Egyetemen az őszi félévben. A Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar szervezésében 18 különböző projekt lett meghirdetve. A projektekre jelentkező hallgatók az október végi projekthetén számos érdekes és kreatív feladatot oldottak meg, de a gyakorlatias gondolkodásra és a problémamegoldási készségeikre is szükség volt a feladatok során. A hallgatók és a projekteket vezető oktatók is sikeresnek ítélték meg az idei projekhetet.
Következzen néhány beszámoló és fotó a kari szervezésű projektekről az alábbiakban:
Hackathon

A Hackathon során a gazdaságinformatikus hallgatók vegyes évfolyamokból álló csapatokat alkottak, 1-1 tervezőgrafikus hallgatóval kiegészülve. A feladatuk az volt, hogy egy területfoglalós játékhoz készítsenek grafikus felhasználói felületet, valamint mesterséges intelligencia programot, ami magától irányítja a pályán az emberi játékos által lehelyezett robotokat. A 3 napos fejlesztés után élőben versenyeztek egymással a csapatok programjai, ahol szoros küzdelem során alakultak ki a helyezések.
Projekt felelős: Dr. Hegyháti Máté, Dr. Ősz Olivér
Smart Factory
Cél: egy választott faipari termék gyártási és gyártástámogató folyamatainak megtervezése Ipar 4.0 eszközök segítségével.
Smart FactoryA hallgatók a projekthéten bútor tervezésére és gyártástechnológiájának meghatározására összpontosítottak, külön figyelmet fordítva alulhasznosított fafajokra, mint a szürkenyár. A csoportos feladatmegoldások és műhelymunkák során a hallgatók különböző szoftvereket is alkalmaztak, és együttműködve dolgoztak. A projekt végén sikeresen bemutatták terveiket, gyártási folyamataikat és költségvetéseiket. A hallgatók pozitív élményekkel gazdagodtak, és értékelték a faipari tudásuk bővülését. A jövőben szeretnénk nagyobb hangsúlyt fektetni az IoT technológiák alkalmazására.
Ami érdekes lehet az a szürkenyárból készíthető darts tábla. De ez egyelőre csak ötlet szinten van.
Projekt felelős: Dr. Koncz Adrienn, Dr. Garab József, Suriné Lengyel Veronika
Fadarab
A kurzus célkitűzése az volt, hogy hétköznapi, fából készült használati tárgyakat tervezzenek a hallgatók oly módon, hogy a megszokott tágyainkat kreatív ötlettel, formával újragondolják. A projektre 16 fő jelentkezett, a részvevők között faipari mérnöki, formatervező, illetve ipari termék- és formatervező mérnöki szakos hallgatók voltak. A munka kétfős csoportokban zajlott, így 8 különböző megoldás, terv született.

A munka délelőtti és délutáni szekcióban zajlott, a kétfős csapatok ötleteikkel segítették egymás munkáját. A tervezési munka oktatói támogatással zajlott a módszeres terméktervezés vezérfonalát alkalmazva: téma megismerése, gyűjtés, vázlatok készítése, szelektálás, kidolgozás, dokumentáció készítése.
A tervekhez minden csapat lézeres megmunkálással saját modellt készített, melyet a vetített diasorral kiegészített prezentáción mutatott be.
A hallgatók egyértelműen pozitívan nyilatkoztak a kurzus tartalmáról, menetéről és eredményeiről.
Projekt felelős: Dr. Horváth Péter György
Online újságírás
A projektben résztvevő hallgatók egyetemi online újság készítését vállalták el. A munka során különböző hírműfajban készítettek cikkeket, majd az így megírt szövegeket a csapatban dolgozó tervezőgrafikus hallgatók megtervezték és elkészítették Campus Hírvivő néven a kiadvány megjelenését, külalakját. A megjelenés és a cikkek hangvétele is a diákság sajátos igényeinek figyelembevételével készült, fiatalos jellegű lett. A vállalkozás jól bizonyítja, hogy hallgatónk rendelkeznek a megfelelő felkészültséggel és tehetséggel ilyesféle kiadványok elkészítéséhez.
Projekt felelős: Dr. Molnár Csilla
Filmkészítés
A projekt résztvevői egy rövid bűnügyi film készítését vállalták el, amely alkotás Igazolatlan hiányzás címmel egyetemi környezetben játszódó lélektani dráma. A cselekmény az egyetemi pszichológus köré épül, aki rejtélyes körülmények között eltünteti a hallgatók egy részét. Az alkotók szándéka szerint a filmben kirajzolódó történet emlékeztet arra, hogy ügyeljünk a lelki egyensúlyunkra, és ne vállaljunk túl nagy terheket. Az elkészült mozgóképes alkotás is azt bizonyítja, hogy hallgatóink felkészült, kreatív diákok, akik jól hasznosítják a tanultakat, és a bennük rejlő tehetséget.
Projekt felelős: Dr. Molnár Csilla, Dr. Molnár László
Generatív mintázatok
A projekt keretei között a generatív művészet sík mintázatainak kreatív hasznosításával foglalkoztunk digitális és analóg eszközökkel. Megismertük és kipróbáltunk olyan eszközöket, mint a glitch, Perlin noise, a Sejtautomata, Turing minta, Voronoi diagram, Lichtenberg mintázat, áramlási mintázatok. A végeredmény digitális, vagy papír alapú, domború vagy térbe állítható alkotások, illetve azok tervei. A projekteben formatervezés BA, formatervező MA, ipari termék- és formatervező mérnöki BSc, építőművészet BA, tervezőgrafika BA és MA, valamint angol nyelven tanuló faipari mérnöki MSc hallgatók vettek részt.
Projekt felelős: Dr. Nagy Máté
TAEG tanösvény
A TAEG felvetésére egy új tanösvény arculati elemeinek(útjelző táblák, információs felületek, erdei padok...stb) és mikroarchitektúráinak megtervezése

A TAEG megkeresésére a projekthéten elkezdtünk egy nagyobb projektet a cég különböző részeinek design frissítésére. Együttműködésünk keretben előzetesen előadást szerveztünk, hogy jobban megismerjük a céget, valamint kilátogattunk az Erdők Házába, amelyek mind segítették a létező elemek, helyszínek felmérését, elemzését. A projekthéten az Erdők Házáre koncentráltunk: a grafikus, építész és formatervező csoportok annak arculatán, információs rendszerén, ismertető tábláin, ajándéktárgyainak csomagolásán, a kiállítótér vizuális látványtervén dolgoztak, valamint elkészítették a kifutók új rendszerét és interaktív játékokat terveztek a területre.
Projekt felelős: Dr. Kósa Balázs, Dr. Markó Balázs, Szarka Judit Gabriella, Dr. Szigethy Anna
Környezetrendezés
A Kreatívipari intézet arculatának, berendezési tárgyainak, tereinek optimalizálása
A projekthét során a hallgatói csoportok kiválasztottak egy-egy konkrét helyet az Intézet épületében, amelybe egy számukra hiányzó funkciót telepítettek, illetve egy meglévő teret ideális működésre alakítottak. Így a hét végére elkészült egy új konyha időtakarékos megoldásokkal; a bejárathoz telepített galéria, amely a város felé is kommunikál; egy műterem, amelyet a hallgatók munkára tudnak használni; egy XXI. századi technológiákkal felszerelt könyvtár, információs bázis; egy pihenő-lelki segély szoba, ahol coachok és meditációra alkalmas helyek várják a diákokat valamint egy nagy közösségi tér egy különleges bútorsorral berendezve, amely egyaránt alkalmas a találkozásra és tanulásra.
Projekt felelős: Dr. Fülöp István, Dr. Szigethy Anna
Gépi tanulás
A projekt keretében a hallgatóknak oktatói segédlettel egy gépi tanulási algoritmus kidolgozása és megvalósítása valamilyen programnyelvi vagy egyéb szoftverkörnyezetben volt a feladatuk.
A projekthét alatt a következő feladatokat oldottuk meg:
- a kapcsolódó adminisztratív feladatok elvégzése,
- a gépi tanulás alapvető módszereinek áttekintése,
- az R alapjainak elemi elsajátítása,
- a szükséges statisztikai ismeretek vázlatos átismétlése, három egyszer gépi tanulási algoritmus alkalmazás és kidolgozása (lásd az R Markdownból exportált pdf fájlokat)
A projekthetet alapvetően sikeres volt. Elsősorban nem azért, mert a vállalt egyszerű alkalmazás helyett három alkalmazást dolgoztunk ki, hanem mert a beszélgetések során a választott hivatásuk iránt igazán elkötelezett hallgatókat ismertem meg. Érdekes pedagógiai kihívás volt az alapvetően eltérő érdeklődés és mentalitású oktató és a hallgatók közötti párbeszéd kialakítása. Remélem, ez sikeres volt.
Projekt felelős: Dr. Tóth Zsolt
Matematika 1-2-3 - Algebra - Differenciálás - Integrálás alkalmazásai
A hallgatói csoportok az adott témából a feladat kiírásában szereplő kritériumoknak eleget tevő, szabadon választott példákat oldottak meg. A feladatok kiválasztásában és megoldásában az oktatóktól konzultációs lehetőséget kaptak. A kidolgozás lépéseit csoportonként egy Word dokumentumban részletesen leírták, amelyben használtak egyenletszerkesztőt, továbbá grafikus ábrázolására alkalmas programot. Az így elkészített munkát a hallgatói csoportok PDF fájl formájában leadták, illetve a projekthét zárásaként egy PPT segítségével prezentált kiselőadással bemutatták. Az előadásokat rövid eszmecsere és vita, illetve értékelés, önértékelés zárta. A projekteken részt vevő hallgatók számára a záró kiselőadások összevontan zajlottak, minden hallgató kötelezően meghallgatta kollégái beszámolóit.
Rávilágítottunk a matematika hasznosságára, gyakorlati alkalmazhatóságára. A hallgatók számítógépes ismeretei is bővültek. Tapasztalatokat szereztek a csapatban történő munkavégzés, az előadás, a szakmai vita és értékelés, önértékelés területén. Néhány matematikai módszer alkalmazásának gyakorlása is pozitív hozadéka volt a projekthétnek.
Projekt felelős: Dr. Csanády Viktória, Dr. Czupyné Dr. Horváth-Szováti Erika
CAD/CAM/CNC felnőttképzés
A Soproni Egyetem által szervezett felnőttképzés során, középiskolai tanárok vettek részt egy CAD/CAM/CNC továbbképzésen. Németh Szabolcs az FMK Alkalmazott Tudományi Intézetének mesteroktatója tartotta a továbbképzést a faipari oktatóintézményekből érkező tanár kollégák számára.
A CNC gépek általános ismertetése után a fő hangsúly a megmunkálás tervezésen volt, az ALPHACAM program segítségével. A résztvevők megtanultak szerszámpályákat generálni egyszerű sík alkatrészeken és készítettek egy felület megmunkálást is. A második napon a tanüzem CNC gépén a program futtatást is kipróbálták.
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


