Diákok a műemlékvédelemben - 4. rész
Sorozatunk utolsó részében a Kozma Lajos Szakközépiskola székelyföldi faipari műemlékek felújítására felesküdött tanár-diák csapatának időben leginkább elhúzódó projektjéről olvashatnak. A még be nem fejezett felújítás a Csaracsó településen álló, Becze Kálmán tulajdonában lévő vízhajtású fűrészmalmot érinti.
Bontás közben a tönkrement fűrészmalom
A XX. század végére Székelyföldön a vízzel hajtott szerkezetek száma az 50 évvel korábbi több százzal szemben mindössze néhány példányra csökkent. Igaz volt ez a rönkfelfűrészelésre használt fűrészmalmokra is. Használatban lévőt mindössze egyet találtam (Vasláb-Heveder). A kutatás a még meglévő nyomok után több szálon folyt. Ennek kapcsán került a kezembe Sepsiszéki Nagy Balázs: Székelyföld falvai a XX. század végén című 4 kötetes monográfiája. Ebben a szerző többéves sziszifuszi munkával gyűjtötte össze az időszak összes székely falujának jellemzőit.
Vizsgálta a lakosságszámtól kezdve azok vallási és nemzetiségi hovatartozásán keresztül egészen a települések gazdálkodásáig a lehető legtöbb paramétert. Leírta hány ló, tehén, birka található a faluban és hány traktor dolgozik a földeken. A köteteket végigbogarászva találtam a Csíkcsicsó település melletti kis (mindössze 15–20 ház) falucskát, Csaracsót, ahol a szerző szerint Becze Kálmán az édesapjától örökölt gabonaőrlő és fűrészmalmot működtet hagyományos vízhajtással.
Az újra használható előtolómű mentése
A Csíkszereda és a Hargita közötti völgyben, az Olt folyóhoz közeli faluban már 2000-ben sikerült a tulajdonossal beszélnem. A bemutatkozás után elmondtam, hogy kutatom a Székelyföld faipari műemlékeit, hogy azokat tudományosan felmérjük, és diákok segítségével rendbe hozva ismét működőképessé tegyük. A rövid beszélgetés eredménye egy elvi megegyezés volt a felújításra, bár a tulajdonos láthatóan nem sok reményt fűzött a rendkívül leromlott állapotú fűrész felélesztéséhez.
A beépítésre váró rönkök kérgelése
A következő években a 2–3 évenkénti látogatás során a használaton kívüli fűrész szemrevételezésén, fotózásán és a reménykedő beszélgetéseken túl nem történt érdemleges előrehaladás. Az első komoly akcióig 10 évet kellett várni. A Határtalanul diákpályázat adott lehetőséget, hogy egy 20 fős hazai diákcsapat és egy csíkszeredai szakiskola hasonló létszámú diákjai részvételével elindítsuk a felújítást.
Az előzetes felmérések alapján gyakorlatilag minden szerszámot és rögzítőelemet vittünk magunkkal. A magyar csapat a kinti iskola diákszállásán kapott elhelyezést. Reggeli után bérelt busz vitt bennünket az 5 kilométerre lévő helyszínre, majd este ugyanúgy vissza.
Az első új cölöp behelyezése
Az 1920-as években épült fűrész a helyi építési szokásoknak megfelelően 95 százalékban fából készült és csak azok az alkatrészek készültek vasból, amelyek komoly kopásnak voltak kitéve, így a tengelyvégek, a merevítő fém hevederek, az előtolás alkatrészei és a fűrészlap. Ennek megfelelően az időjárás tette a legtöbb kárt az építményben. Az eredeti terv az volt, hogy amit lehet, megmentünk, de sajnos kevés olyan alkatrész maradt, amit változatlanul be lehetett építeni.
A patakparti új cölöpsor
A csapat egy kisebb része azonnal nekiállt az összes létező méretet levenni és rögzíteni, valamint a meglévő állapotot fotókon dokumentálni. Bár a tulajdonos fiatalabb korában maga is dolgozott a fűrésszel, de kb. az 1980-as években egy komoly árvíz miatt olyan állagromlás következett be, hogy a fűrész gyakorlatilag működésképtelenné vált. Időközben a vízparti tartó cölöpök a folytonos nedvesség miatt sorra korhadtak ki. Ezért, hogy az épület ne omoljon össze, vasból hegesztett oszlopokkal, tartókkal támasztották alá.
A 16 "embererős" rönkszállító szerelvény
A tétlenség évtizedei alatt a fűrészszintet lomtárnak, fatárolónak használták, az alsó (gépészeti) szinten pedig gyűlt a használhatatlan hulladék és szemét. Egy teljes nap ment el arra, hogy a 4 szekérnyi hulladékot, törmeléket, szemetet kilapátolják és elszállítsák. Következő lépésként a még, akár csak mintaként használható berendezéseket kiépítettük és a szénapajta egyik védett sarkában biztonságba helyeztük. Így sikerült megmenteni az előtoló művet, a főtengely végét a lendkerékkel, a fűrészlap befogására szolgáló jármot és járomvezetőket, valamint a rönkkocsit. Csupa értékes holmi.
A medvetalp ráemelése a cölöpsorra
A kiürített épület tetőborító deszkázata olyan mértékig elkorhadt az évek során, hogy szinte ostyaként lehetett leseperni a szarufákról. Igen rossz állapotúak voltak a szarufák és a szelemenek is, de azokból némi használható anyagot azért sikerült megmenteni. Felülről lefelé haladva egyenként vizsgáltunk meg minden kibontott darabot, hogy akár csak részben nem használható-e. Ha az alkatrész esőtől védett helyen volt, akkor volt némi esélyünk, egyébként szinte semmi.
A beszűkült, elcsúszott gerendák visszahúzása
Három nap elteltével az épület helyén a csupasz patakpart lejtős talaján mindössze néhány árva cölöpcsonk emlékeztetett arra, hogy itt valaha fűrészmalom állt. Miközben a csonkokat eltávolítottuk, a csapat másik fele a tulajdonos saját erdejéből, a megfelelő engedélyek után kivágott fenyőrönkök kérgelésével és darabolásával foglalatoskodott. Az előkészített 7, patakparti cölöp 3 méteres darabjait egyenként, kővel körberakva és kemény talajjal körbedöngölve építették be egy vonalba úgy, hogy a rájuk kerülő 12 méter hosszú talpgerendát végig támasszák alá. Az udvar felől mindössze 5 darab cölöpre volt szükség, mivel a talaj lejtése miatt így lett vízszintes a fűrészszint.
A tartóoszlopok és a szelemen csapozása az összeépítéshez
A mindkét cölöpsorra kerülő 12 méter hosszú talpgerenda (medvetalp) a csapozás után került végleges helyére. Ezeket hidalta át a 7 darab keresztgerenda szintén becsapozva, majd ezekre ismét 1–1 medvetalp. A több, mint 400 kg súlyú, 12 méter hosszú medvetalpak mozgatásához a szűk udvaron 12 markos diák kellett és komoly logisztikai tervezés. Természetesen a balesetveszély miatt minden mozdulatra és egymásra is fokozottan kellett figyelni. Az első pályázat 10 napjába ennyi fért bele. Az elkészült szerkezetet lefedtük a majdani tetőborítás deszkáival, és bizakodtunk a mielőbbi folytatásban.
Az összeállított falelem felállítás előtt
Különböző szervezési, anyagi és egyéb problémák miatt az újjáépítést csak 2018 nyarán tudtuk folytatni. A Kozma 20, a téma iránt érdeklődő diákjával és néhány elhivatott szaktanárral ismét 10 napot töltöttünk Csaracsóban, hogy a körülményekhez mérten minél többet haladjunk a fűrészmalom felújításával.
A komplett hátsó falpanel a helyén
Első lépésként azt vizsgáltuk meg, hogy az eltelt 8 év alatt milyen károk keletkeztek. A felmérés szerint a nagy súly miatt a patak felőli oldal egyik sarka elkezdett dőlni, de ezen kívül más problémát nem találtunk. A megindult cölöpöt körülástuk, traktorral visszahúztuk függőleges helyzetbe, kővel körberaktuk, majd alaposan megtömörített földdel stabilizáltuk. A 2010-ben felhalmozott faanyagokból néhány nap alatt elkészült a tartóoszlopokból és szelemenekből álló belső, majd külső oldal.
A keresztgerendák is a helyükön
A 7 becsapozott tető keresztgerenda és az oszlopokat merevítő könyöktámaszok rendszere mind hossz-, mind keresztirányban stabilizálta az építményt. Igen aprólékos munka volt a szaruállások kialakítása, mivel a korábban beraktározott faanyag gyorsan fogyott. Némi ügyeskedéssel és a meglévő anyagok toldásával felkerült a teljes szarurendszer és a merevítő viharlécek is. Végre nekiláthattunk a tetőborító deszkafedés, a héjalás felrakásának.
A szaruállások határozzák meg a tető formáját
Az utolsó két napban sikerült az odakészített faanyagot felszegezni a vázra, amitől minden mozdulattal látványosabb lett az épület. Sajnos az évek során tönkrement faanyag miatt az utolsó néhány méternyi tetőfedés elmaradt volna. Természetesen ez a megoldás rossz érzéssel töltött volna el mindnyájunkat, ezért a tanárok saját zsebbe nyúlva összedobták a hiányzó faanyag árát. Végül ott pompázott előttünk a teljesen újjáépített fűrészmalom épülete. Ismét nagyot léptünk előre.
Elkezdődött a tető héjalása
A néhány hasznos, munkával együtt eltöltött nap, az egymásrautaltság, a napi sikerélmények eggyé kovácsolták a tanár-diák csapatot. Bár nem sikerült befejeznünk a teljes felújítást, hiszen a vízbevezető csatorna és a működtető berendezések nem készültek el, de bízunk abban, hogy a jövőben sikerül ismét teljesen működőképes állapotba hozni a magyar és az egyetemes faipari technikatörténet eme szép emlékét. Összefogással és közös akarattal sikerülhet.
Kész...egyelőre
Kapcsolódó dokumentum:
diakok-a-muemlekvedelemben-4-resz
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


