Munka és egészség
Az Egészségügyi Világszervezet meghatározása szerint: minden egyes vegyi anyag potenciális kóroki tényező, és a felhasznált magas tételszám miatt, mint megbetegedést előidéző tényezők, sokszorosan felülmúlják az eddig ismert megbetegedést kiváltó okok számát.
Figyelemmel a vegyi anyagok felhasználásában rejlő kockázatokra, az Európai Unió Vezető Munkaügyi Felügyelők Bizottsága (SLIC) az Európai Bizottság által támogatott – a veszélyes anyagok munkahelyen történő alkalmazásával kapcsolatos – ellenőrzési és kommunikációs kampányt indított, melyhez – egyetértve az uniós kezdeményezéssel – Magyarország is csatlakozott. A kampány keretében végzett ellenőrzések célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a munkahelyeken alkalmazott veszélyes vegyi anyagok felhasználásából adódó kockázatokra, és elősegítse a veszélyes anyagokra vonatkozó minimumkövetelmények betartását, a munkahelyi balesetek és egészségkárosodások megelőzése érdekében.
Az ellenőrzési és kommunikációs kampány bevezetéseként 100 – fa- és bútoripari tevékenységet folytató – munkáltató részére küldték ki a SLIC által megküldött kérdőívet és tájékoztató anyagot. A kampány keretében a megkeresett 100 munkáltató közel fele küldte vissza a kitöltött kérdőíveket, amelyek önértékelési adattartalma nem tekinthető általánosításra alkalmasnak, de jelzés értékű és tanulságul szolgálhat.
A kampány keretében ezután ellenőrzést végeztek a kérdőívek kitöltésében részt vett és a kérdőív kitöltésében nem közreműködő munkáltatóknál egyaránt.
![]() |
| Kérdőívet kitöltő munkáltatók kockázatkezelési intézkedései |
A visszaküldött kérdőívek értékelése
A kérdőívet kitöltő munkáltatók – a megkeresett munkáltatók 45%-a – válaszai alapján az alábbi kiemelések tehetők:
A kockázatértékelés elvégzése csak egy 10 főnél kisebb létszámú munkáltatót foglalkoztató munkáltatónál nem történt meg.
A veszélyes anyagok kockázatának kitett munkakörben foglalkoztatottak esetében a leggyakrabban alkalmazott megelőző intézkedések között az egyéni védőeszközök szerepeltek, tehát a munkáltatók a műszaki megelőzéssel szemben az egyéni védelmet részesítették előnyben. Megelőző intézkedésekre leginkább a fapor expozíciónál, valamint a felhasznált oldószerekkel, festékekkel, ragasztókkal munkát végzők esetében került sor.
A felhasznált veszélyes anyagok/keverékek csomagolásán lévő feliratozás (címkézés) egy munkáltató esetében nem volt megfelelő. A visszaküldött kérdőívek alapján két munkáltató jelezte, hogy nem rendelkezik biztonsági adatlappal, illetve a veszélyes anyagra/keverékre vonatkozó információval.
A helyszíni ellenőrzések értékelése
A munkakörnyezetben előforduló, a faanyagok kezelése, a bútorgyártási technológia során felhasznált veszélyes anyagok/keverékek (például felületkezelő anyagok, ragasztók, tisztítószerek, stb.) kockázatának becslése, értékelése elengedhetetlen. A kémiai kóroki tényezők csoportjába tartoznak a faporok, amelyekkel a munkavállalók széles körben kerülnek kapcsolatba a famegmunkálás technológiai folyamatán keresztül a feldolgozásig. Minden olyan művelet, amelynek során fapor kerül a levegőbe, expozíciót jelent a munkavállaló számára. Különösen veszélyesek a rákkeltőnek minősülő keményfaporok.
A fentiekre tekintettel a munkavédelmi felügyelők a vizsgálati körbe bevont minden harmadik munkáltató munka helyén ellenőrizték a veszélyes anyagok/ keverékek munkahelyi felhasználási körülményeit. A célellenőrzésre a kémiai biztonságot felügyelő társhatósággal, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat munkatársainak közreműködésével került sor.
A célvizsgálatot az ellenőrzöt t munkáltatók alapvetően érdeklődve és segítőkészen fogadták, az ellenőrzés során közreműködőek voltak.
A munkakörülmények értékelése az ellenőrzések tapasztalata alapján
1. Kockázatértékelés/ kockázatbecslés
A veszélyes anyagok/keverékek használatával kapcsolatban a munkáltatók általában eleget tettek a jogszabályokban előírt kockázatértékelés/kockázatbecslésre vonatkozó kötelezettségüknek. Ezzel szemben a vizsgált munkáltatók 9%-ánál nem került sor a kockázatértékelés/kockázatbecslés elvégzésére. Ugyanakkor jellemző hiányosságként lehet említeni, hogy az elkészült kockázatértékelések/ becslések nem teljes körben tárták fel az egészségkárosító kockázatokat.
A kockázatbecslés elkészítésébe a munkáltató a munka-egészségügyi szaktevékenységet végző személyt nem minden esetben vont be. A kockázatértékelések felületesek voltak, munkabiztonsági kérdésekre helyezték a hangsúlyt, míg egészségvédelmi szempontból nem tárták fel a kockázatokat. Ennek az is az oka, hogy a munkáltató nem tudja, hogy aki a munkabiztonsági szaktevékenységet végzi, nem kompetens a munkaegészségügyi kérdésekben.
Megállapítható volt az is, hogy a munkáltatók elsősorban az egyéni védelmet részesítették előnyben a kollektív védelemmel szemben, azonban nem minden esetben került sor a megfelelő egyéni védőeszköz biztosítására. Tipikus hiányosság volt az is, hogy a munkavállaló az egyébként rendelkezésére álló egyéni védőeszközt nem viselte.
Általánosságban elmondható, hogy a munkavállalók oktatása megtörtént, azonban ennek során a munkáltatók indokolatlanul kevés figyelmet fordítottak a felhasznált veszélyes anyagok/keverékek egészségkárosító kockázatainak megismertetésére.
Egyes munkáltatók még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy a fa megmunkálása révén keletkezett keményfapor rákkeltő anyag. Így ebből adódóan, a rákkeltő anyagokra vonatkozó bejelentési kötelezettségnek nem tettek eleget, és a munkavállalók ez irányú tájékoztatása is elmaradt.
A célellenőrzés feltárta azt is, hogy a munkáltatók nem minden esetben végeztették el a munkavállalók munkaköri alkalmassági vizsgálatát.
Foglalkozási megbetegedést az ellenőrzött munkáltatók nem jelentettek be.
2. Veszélyes anyagok címkézése, biztonsági adatlapok és tárolás
– Címkézés
Az ellenőrzött munkáltatók által felhasznált veszélyes anyagokat/keverékeket a legtöbb esetben a külön jogszabályban meghatározott módon feliratozták (címkézték). Az ellenőrzött munkáltatók 22%-ánál merült fel a címkézéssel kapcsolatban intézkedést igénylő hiányosság (az anyagok csomagolásán nem tüntették fel a magyar nyelvű tájékoztatót, a szükséges jelöléseket és a piktogramokat).
– Biztonsági adatlapok
Az ellenőrzésbe bevont munkáltatók 38%-a nem tudta bemutatni az általa felhasznált veszélyes anyag/keverék biztonsági adatlapját, annak ellenére, hogy foglalkozásszerűen végzett tevékenység csak a felhasznált anyag/ keverék adatait tartalmazó biztonsági adatlap birtokában kezdhető meg. Problémaként jelentkezett, hogy a munkavégzés helyén biztonsági adatlappal azonosítható anyagfajtára vonatkozó nyilvántartást nem vezettek. A biztonsági adatlapok hiánya munkaegészségügyi szempontból azért kifogásolható, mert ennek hiányában a felhasználók (sem a munkáltatók, sem a dolgozók) nem rendelkeznek a veszélyes anyag/keverék veszélyeire és biztonságos kezelésére vonatkozó szükséges információkkal, így azok valós kockázatait sem tudják megítélni.
– Tárolás
Az ellenőrzött munkáltatók 22%-ánál fordult elő, hogy a veszélyes anyagok/ keverékek tárolása nem volt megfelelő. Súlyos szabálytalanságként értékelendő az a tény, hogy tárolásuk nem egy esetben feliratozás nélkül, élelmiszercsomagolásra szánt tárolóedényben történt. Az említett hiányosságok megszüntetésére azonnali intézkedés vált szükségessé.
A hatóság részéről megtett intézkedések
Az ellenőrzések eredményeképpen intézkedésekre az alábbiak terén volt szükség:
- a tevékenység során felhasznált valamennyi veszélyes anyag/veszélyes keverék
- kockázatbecslésének elvégzésére való kötelezés;
- biztonsági adatlapjainak beszerzésére való kötelezés;
- megfelelő címkével történő ellátása;
- szabálytalan tárolásának (élelmiszercsomagolásra szánt edényzetben történő jelzés nélküli tárolás) megszüntetése;
- megfelelő egyéni védőeszközök biztosítása és annak használatára való kötelezés;
- a veszélyes anyagok zárt tárolására történő kötelezés, a munkahelyi levegőszennyezettség csökkentése érdekében;
- az elvégzett munkahelyi levegőszennyezettségi mérések eredményeinek, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében történő értékelése, az eredmények összevetése a jogszabályban előírt határértékekkel.
Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség
1024 Budapest, Margit krt. 85.
Tel.: 1/346-9400.
www.ommf.gov.hu
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.



