Visszaveszik a megunt komódot

Jövőre az IKEA visszaadja az áruházaiban elköltött pénzünket az ott vásárolt, használt bútorainkért cserébe - értesült a Pénzcentrum. A kezdeményezés nem véletlen, hiszen Magyarországon komoly piaca van a használt lakberendezési termékeknek. 

Az IKEA is meglátta a lehetőséget használt bútoraiban, a Pénzcentrum megtudta, hogy hamarosan visszaveszi megunt, elromlott, már használhatatlanná vált termékeit. A Second life for furniture elnevezésű kampány lényege, hogy "a használt bútorok visszahozatalakor a vásárló egy ajándékkártyát kap, amelyet a későbbiekben felhasználhat, míg a bútort az áruház kedvező áron újraértékesíti." - tudta meg a Pénzcentrum az IKEA Magyarországtól.

"A kampány fontossága egyértelmű: még több ember számára lesznek elérhetők termékek. A kezdeményezés tükrözi a svéd lakberendezési vállalat hosszútávú fenntarthatósági céljait és elköteleződését amellett, hogy 2030-ig 100% körkörös működésű lesz. Az egyik legfontosabb lépés abban, hogy az IKEA még fenntarthatóbbá tegye működését az, hogy egy adott termék élettartamát meghosszabbítsa."

A vállalat eddig Csehországban és Szlovákiában tesztelte és mérte fel a vásárlók reakícióit, Magyarországra valószínűleg 2019-ben fogja az IKEA teszt jelleggel bevezetni a programot - jelenleg a hatástanulmányok elemzése zajlik. Az előzetes számítások szerint az új módszerrel évi 13,5 millió bútort tudnak majd megmenteni világszerte.

Az IKEA kezdeményezése Ausztráliából indult el: A World Economic Forum cikke szerint az ausztrál lakosok fele dobott ki a tavalyi évben bútort, mert képtelenek voltak megjavítani: azt sem tudták, hogyan fogjanak neki. Egyszerűbbnek tűnt újat venni helyette, - holott ezzel sokat ártunk a bolygónkak.

Az egyszeri fogyasztásra épülő gazdaság környezetszennyező, pazarló és nem fenntartható. Csak Európában évi 2,5 milliárd tonna hulladékot termelünk évente. Ezzel szemben körkörös gazdaság azon az elven alapul, hogy a fogyasztó számára hasztalanná vált holmi nem szemét, hiszen fel lehet újítani, meg lehet javítani és újra fel lehet használni. Így a termékek életciklusa akár évekkel is meghosszabbodhat, és később válik belőlük szemét.

Ahogy a föld népessége növekszik, egyre nagyobb a kényszer, hogy a fenntarthatóság felé mozduljon el az emberiség.

A kezdeményezés fenntarthatóság mellett azzal is indokolható, hogy a svéd bútoróriás használt termékeinek hazánkban például óriási a piaca: a Jófogáson a bútor kategória a teljes hirdetésállomány öt százalékát teszi ki - tudtuk meg Oláh Alexandrától, a Jófogás marketingigazgatójától. De tengernyi Facebook csoportra is bukkanhat, aki olcsó használt kanapéra vágyik.

Amikor nemrégiben összehasonlítottuk az áruházakból vásárolt új és az interneten böngészett használt termékek árát, arra jutottunk, hogy nagyjából fele annyiért juthatunk hozzá használt bútorokhoz. Persze ez időt és energiát igényel, arról nem is beszélve, hogy a legtöbb használt árut némi szépséghibával hirdetik, de még így is megéri.


Tetszett a cikk?