Egy új mérföldkő

Világunkban egyre gyorsabban fejlődik a technológia. Sokszor már elképzelésünk sincs, hogy mi lesz a legújabb áttörés, pedig amit mi kézhez kapunk, az már pár éve jelen van a laborokban, kutatják, fejlesztik őket. Azt gondoltam, hogy az akkumulátoros fúrógépek piacán sok újat már nem lehet letenni az asztalra. Tévedtem. Tíz éve már, hogy 60–70 Nm-es nyomatékú, vezeték nélküli gépekre áhítoztunk, ma ezek szinte mindennaposak. Sőt, nem ritkák a 100 Nm felettiek sem. Ez óriási forgatónyomatékot jelent. Összehasonlításképpen, egy régi Suzuki Swift 1,3-as motorja tudta a 99 Nm-t. Persze, ez is már a régi idők technológiája, de amikor a Bosch 150 Nm-es gépét próbáltam, az első az volt, hogy a „taktikai markolatot” felszereltem. Volt egy emlékem egy korábbi 63 Nm-es gépről, amely majdnem a sebészetre juttatott. Hangsúlyozni kell, hogy ezek a gépek az óriási teljesítmény ellenére sem tekinthetőek a felhasználók ellen elkövetett extrém sportnak, de erről később. Nézzük, mitől lett nálam ez a gép az év akkus fúrója. Persze, szubjektív a véleményem, de van itt olyan, ami másnál nincs.

FELÉPÍTÉS, ERGONÓMIA

A gép nem tartozik a miniatürizált „erőgépek” csoportjába, de mégis a súlypont és a kényelmes markolat miatt kifejezetten egy könnyed, kellemes gép benyomását kelti. A súlya akku nélkül 2,1 kg. A műanyagok a szokásos Bosch-minőséget hozzák, ahogy a sok gumi markolati elem is. Azonban a gép tokmány felőli része számos fém alkatrészben bővelkedik. Itt találjuk azokat a bordákat, amelyek fogadják a markolattoldót, amely így finoman állítható és masszívan rögzíthető.

A gép nem tartozik a miniatürizált „erőgépek” csoportjába, de mégis a súlypont és a kényelmes markolat miatt kifejezetten egy könnyed, kellemes gép benyomását kelti.

Ma már ezek a gépek mind szénkefementes motorral rendelkeznek. Ez több szempontból is előny, melyekről korábban már írtunk. Ilyen előnyös tulajdonságok: a hosszú élettartam és a töltésenkénti üzemidő, a kevesebb hő és zaj. No meg az ergonomikus kialakítás, mert a szénkefe kisebb helyen elfér, mint a motor, így kompaktabb tud lenni a gép. A BITURBO technológia több esetben is bizonyította, hogy kiváló válasza a Boschnak a vezetékes gépek teljesítményére. Viszont a kompakt kivitel és a teljesítmény még jobb felhasználást tesz lehetővé. A motor egy robusztus hajtóműházon keresztül adja át a nyomatékot. Ez kétsebességes és 0–550 1/perc, valamint 0–2.200 1/perc tartományokban működik. Előbbihez 150, utóbbihoz 84 Nmes nyomaték társul. Bevallom, én egy 3.000 körüli fordulattartományt „elviseltem” volna, de valljuk be, hogy egy ilyen géppel nem kis átmérőjű fúrókkal fogunk dolgozni!


A géptest oldalán is találunk gumiborítást, ami a gép oldalra helyezésénél stabil felfekvést és védelmet nyújt.


A szemnek is kellemes forma brutális erőt rejt magában.


Ebből a nézetből még egy birodalmi hipertérhajtómű is lehetne. Jól látszik a hajtóműházon a bordázat.

KEZELŐSZERVEK

A működtető gombok, kapcsolók a szokásos piros színben pompáznak. Járásuk, működésük akadálytalan, határozott. A fordulatszám-szabályzó pontos, határozott, nem nyúlós. A gép tudása a ProCORE akkumulátorokkal aknázható ki maximálisan, de a Bosch korábbi Professional 18 V-os áramforrásaival is tökéletesen működik. Természetesen lehetőség van csak géptest vásárlására is.

A gép kapott hagyományos nyomatékszabályzót és egy funkciókapcsolót is. Ez utóbbi fúrást és csavarozást takar. Fúrás módban a beállított nyomatékértéket figyelmen kívül hagyja. Ha a szemünket az akkumulátor irányába vetjük, akkor olyat látunk, amit Pista bácsi a Star Wars első részének bemutatóján. Csodát a galaktikus térben. Két gombra leszünk figyelmesek, amelyek a nyers erőt igazi társsá avanzsálják. Az első gomb egy beépített „szögmérőt” aktivál. Ezt a Bosch „Electronic Angle Detection” névvel illette. Előredefiniált módon 45 és 60 fokra állíthatjuk az értéket. A gép tetején találunk egy jelzőfényt, amely a megfelelő dőlés esetén zöldre vált. Ekkor, ami a csövön kifér, fúrhatunk – s nem kell munkatársunkat megkérni arra, hogy nézze a szöget. A műszer nagyon érzékeny, szokni kell, így egyedül is képesek leszünk a megfelelő szögállású furat elkészítésére. Halkan merem csak megjegyezni, hogy egy hangjelzést én hiányolok, de ne legyünk elégedetlenek.


A sebességváltó és a módváltó elhelyezése is kedvez a jobb- és balkezeseknek.


Ha zöld, indulhat a buli…

A két beállított értéken túl a gépet rábírhatjuk, hogy más szöget is képes legyen kezelni. Ehhez a Toolbox applikációt kell kezelésbe vennünk. Aki fúrt már ki gerendafúróval gerendából, az tudja, hogy ez a funkció sok esetben életmentő, ezért írtam, hogy ez az innováció számomra nagyon nagy meglepetés. A másik gomb a KickBack, vagyis a visszarúgásgátlás funkciót hivatott aktiválni. Erre az óriási nyomatékból adódóan lesz szükségünk. Pláne, ha nem ogrénak, vagy Hulknak születtünk. Ez a funkció érzékeli a hirtelen, lökésszerű változásokat és letiltja a motort. Ezáltal elkerülhetők a sebészeti szakrendeléseken töltött órák száma a spirális csuklótörések miatt. Használjuk, mert megérdemeljük. A gépen találunk még szerszámmegvilágítást is. A gyorstokmány fémből készült, precíz, könnyen jár. 1,5–13 mm-ig fogadja a tartozékokat.


Üdv a jövőből

ÖSSZEGZÉS

A GSR 18V-150 C egy báránybőrbe bújtatott fenevad. Messziről elhiteti velünk, hogy kecses, könnyed, de amikor brahiból egy 150-es koronafúróval esünk a 22-es OSB-nek, akkor ér minket a meglepetés. Barátom szavaival élve – nem érez! A szögmérő integrálása régi álmom. Én lézerrel szoktam „megfesteni” a fúró útját, de nyílt térben ez eleve csődöt mond. Nem feltétlenül lapraszerelt bútorok összeépítésénél fog jó szolgálatot tenni. Sokkal inkább az épületasztalosok és ácsok hű társa ez a gép. A GSB verzió ütvefúrásra is alkalmas, ezt se vessük el, hiszen tömör téglába, vagy kisebb szilárdságú betonba is kiválóan lehet vele dolgozni. Csak ajánlani tudom a gépet.


Kapcsolódó dokumentum:


egy-uj-merfoldko


Tetszett a cikk?