Egy 5-tengelyes megmunkálóközponton készülnek a Lipcsei Opera díszletei

Németország keleti részén található Lipcse, a szász szövetségi tartomány legnagyobb városa, a Drezda-Meißeni egyházmegye püspöki székvárosa. Nevét a Lipsk szláv szóból kapta, jelentése: „ahol a hársfák állnak”. Közvetlenül a város szívében található a Lipcsei Opera, a maga 450 m2-es színpadával, amelynek díszleteit a színház a saját műhelyeiben készíti az összes előadására.

Még 2021 decemberében vásároltak egy Biesse Rover B 2267 típusú CNC-t Előtte szabászgépeken és asztali marókon már csodákat alkottak, de az új géppel még szabadabban szárnyalhatott a fantázia. Bár az asztalosműhely még nem aknázta ki teljesen a gép technikai lehetőségeit, már most nagyban megkönnyíti a munkájukat. Speciális gép különleges környezetben.

At ötvenes években épült a lipcsei opera színházi műhelyeinek otthont adó épület, ahol bepillanthatunk a kulisszák mögé. Itt megtalálható a színházi műhelyek összes szakmája. Ide tartozik a fémmegmunkálás, az asztalosműhely, a dekorációs műhely, a lamináló részleg és az emeleten közvetlenül a tető alatt a festőterem. Ebben az épületben kapott helyet a Biesse Rover B 2267 is, ami egy 5-tengelyes megmunkálóközpont. A Biesse Rover B 2267 hatalmas méretekkel rendelkezik, az asztal feldolgozási hossza 6700 mm, mélysége 2200 mm. – Az általunk feldolgozott panelek 5200 x 2070 mm méretűek – magyarázza Marko Horschel asztalos és termelési vezető-helyettes. – Előny a magánszektor asztalosgyártóihoz képest – folytatja Krolop –, hogy csak falemezt és rétegelt lemezt dolgoznak fel. Itt nem keverednek az anyagok.

Ez azt jelenti, hogy a gépen nem támasztottak olyan kihívásokat, mint például a különálló elszívórendszerek.

Az asztalos rész közepén egy magas akna található, amely egy színpadi toronynak támaszkodik, hogy a kész díszletet fel lehessen állítani. – Minden egyes munkadarabot fel kell építeni a készítés során, majd újra, amikor átment az összes többi részlegen, s teljesen elkészült" – magyarázza Horschel. A végső beállításokat és változtatásokat a kész állapotban hajtják végre.

Itt főleg néhány méter magas alépítmények épülnek, amelyeket utólag festenek, fednek, vagy más módon díszítenek. A vázszerkezetet, kereteket és szalagokat a Biesse-n a tömb- és rétegelt lemezekből marják, legyen szó egyenes vagy ívelt alkatrészekről, padlóelemekről vagy fali díszletelemekről. – Amit korábban kézzel kellett csinálnunk, az most a CNC gépen készül – hangsúlyozza Marko Horschel.

Az EPS asztalon a konzolok és a tapadókorongok teljesen automatikus pozícionálhatók. A hasznos ütközésellenőrzést a B-Solid 3D-s modelljénél is használhatják. A lipcsei operában 4 tervező dolgozik a modellek elkészítésén, amelyek AutoCAD 3D-ben készülnek. A mart alkatrészek fájljait dxf formátumban exportálják és elküldik a CNC számítógépre. A gép másik előnye a 33-szoros szerszámcsere, amely az x tengely mentén mozog. Így az átállási idő nagyon pontosan optimalizálható.

A művészektől többnyire csak egy egyszerű vázlat kerül a műhelybe arról, hogyan is képzelik el az adott darab díszletét. Ezután jöhet a tervezés, anyagbeszerzés, gyártás. Építeni, marni, összeszerelni. Legtöbbször ez nem ilyen egyszerű feladat. A Don Giovanni című operában például a háttérben annyi összetevő van, hogy a kollégáknak egy csöppet sem volt egyszerű dolguk az egyes komponensek elkészítésével. Ez adja viszont ennek a munkának a szépségét.  Egy igen változatos munkakörről van szó, ahol soha nem készül el újra ugyanaz az elem, mindig új feladat megoldásán kell dolgozni. A 19 fős asztaloscsapat többsége itt tanulta a szakmát és mindenki megtalálta itt a számítását. Azt mondják, hogy „ha valaki belekóstolt abba, amit csinálunk, akkor ő is itt akar dolgozni.” A lipcsei színházi műhelyeket sem kíméli a fiatal tehetségek hiánya. A nagy város ellenére nagyon nehezen találnak fiatal munkaerőt. Egy biztos: az asztalosipar legfiatalabb utóda, a Biesse Rover B 2267 még jó darabig itt marad.

 

Forrás és fotók: www.oper-leipzig.de  www.biesse.com


Tetszett a cikk?