Teherszállítás - szabályosan

Manapság különböző jogosítvány kategóriák megszerzésével lehet a megfelelő járműfajtákat vezetni. De vajon mindenki tisztában van-e vele, hogy melyikkel mit is lehet?
A „B” kategóriás jogosítvánnyal olyan gépjármű, vagy járműszerelvény vezethető, aminek a megengedett maximális együttes össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot. Ez a kategória már 17 éves kortól megszerezhető. Ilyen „B” kategóriás (nem kezdő, tehát min. 2 évnél „régebbi”) vezetői engedély birtokában könnyű (legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű) pótkocsit is korlátozás nélkül szabad vontatni.
Az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege így már elérheti akár a 4250 kg-ot is. Amennyiben ez kevésnek bizonyul, megszerezhető a C kategóriás jogosítvány, ennek előfeltétele a „B” kategória megléte, valamint a betöltött 21. életév. A tanfolyam részét képezi a KRESZ mellett a műszaki és a munkavédelmi ismeretek is.

A „B” kategóriánál hosszadalmasabb és költségesebb, valamint kevesebb helyen hozzáférhető tanfolyammal a sikeres vizsgázók (az autóbusz és a trolibusz kivételével) a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó gépkocsit, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvényt is vezethetnek. Rendelkezésre áll a 18 éves kortól „letehető” „C1” kategória is, mely olyan tehergépkocsi vezetésére jogosít, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja, de nem több, mint 7500 kg.
A „B”, a „C” és a „C1” kategória is kiegészíthető a nehéz pótkocsi vontatását engedélyező „E” kategóriával. Mi történhet, ha olyan jármű vezetésére adjuk a fejünket, amire nincs érvényes kategóriánk? Komoly szankciókra számíthatunk: amenynyiben közúti ellenőrzésbe botlunk 35 000 Ft, és 5 büntetőpont a kezdő tarifa, visszaesőknek dupla büntetés, a harmadszor próbálkozók pedig feljelentésre és még magasabb összegű büntetésre számíthatnak. A költségeket tovább növeli, hogy nem engedik a járművet tovább, csak érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőrrel.
De ez semmi ahhoz képest, ami egy balesetnél történhet, amennyiben ugyanis a vétkes sofőrnek nincs érvényes kategória a járművére, úgy a balesetben keletkezett károk teljes összegét fizetheti saját zsebből – ez igazi rémálom lehet, ha személyi sérülés vagy még komolyabb baj történik. Érdemes pár szót a sebességhatárokról is szólni! 2010. január 1-jéig élt egy, a mai napig sok tévhitet megalapozó korlátozás: eszerint már 2,5 tonnás – illetve azt meghaladó – össztömegű haszonjárművek is csak – a kamionoknál megszokott: autópályán legfeljebb 80, országúton 70, városban pedig 50 km/órás tempóval haladhattak.
Ez már hosszú évek óta nincs így, a B kategóriával vezethető furgonok és kisteherautók is a személyautókkal azonos korlátozások szerinti sebességgel közlekedhetnek. De mi a helyzet a járműszerelvényekkel? Például az utánfutót vontató személygépkocsival?
A helyzet az, hogy autópályán csupán 80 km/órával szabad közlekedniük. A KRESZ ide vonatkozó része így hangzik: gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénynyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/ óra, lakott területen 50 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Fájdalmas ezzel bírság formájában szembesülni!

NEHÉZ TÉMA
Fontos kérdéseket vet fel a közúti teherszállítás szabályozása is. Főleg egy olyan szakmában, mint a faipar: alapanyag tekintetében 6 méteres ablakfrízek, nagy tömegű forgácslap táblák jelentik a kihívást, de a kész bútorok és nyílászárók kiszállítása sem egyszerű, a szükséges létrák, állványok és szerszámok szállításáról nem is beszélve! A KRESZ 47. paragrafusa szabályozza a teherszállítást, mely szerint a járművet megterhelni oly mértékig szabad, hogy össztömege a megengedett legnagyobb össztömeget ne haladja meg.
A túlterhelt járművet közúti ellenőrzés során (hitelesített) mázsálásra kötelezhetik, a bírság mellett jelentős időkiesésre is számíthat a vétkes. A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Ügyelni kell arra, hogy a rakomány ne akadályozza a vezetőt a kilátásban, ne takarja el a fényjelző berendezéseket és a rendszámot, sőt a jármű ajtajainak zárhatóságát sem gátolhatja.
Biztosítani kell a rakomány megfelelő rögzítését, sőt annak elhelyezésekor a jármű stabilitását is figyelembe kell venni. Zárt kocsiszekrényű jármű tetején rakományt elhelyezni csak abban az esetben szabad, ha a járműre tetőcsomagtartó van felszerelve. A tetőcsomagtartón szállított rakomány előre és hátra maximum 40–40 cm-re túlnyúlhat. A rakomány magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert nem haladhatja meg; és természetesen az így felpakolt járművel fokozott figyelemmel kell közlekedni hidak és felüljárók környékén.
Nyitott rakfelületű járművön a rakomány – megfelelően jelölve – úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre legfeljebb a jármű elejéig, hátra pedig maximum két méterre, illetve a rakfelület hosszának feléig nyúlhat túl. Oldalsó túlnyúlás is megengedett, úgy, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,5 métert nem haladhatja meg.

BIZTOS RÖGZÍTÉS
A biztonságos rakományrögzítési technikák fontos eszközei a hevederes kötöző elemek, ezek leszorító (súrlódást növelő) kötözésre, de közvetlen kikötözésre is alkalmazhatóak. Anyaguk általában erős poliészter vagy poliamid szövet. A poliészter kismértékben veszít teherbírásából, ha nedves lesz. A poliamid teherbírása akár 15%-kal is csökkenhet, ha benedvesedik. Különböző méretekben kaphatóak, bizalomra ad okot, ha szerepel rajtuk az EN12195-2 szabvány jelölése. A fémrészek állapota (korrózió), illetve a heveder épsége (vágás, kirojtosodás) használat előtt ellenőrizendő.
Nehéz tehergépjárműveken általában 50 mm széles, többször használható, poliészterből készült, 2000 dkN szakítószilárdságú hevedereket használnak. A textil rakományrögzítő hevedereket és a szállított árut a bevágódás ellen védőtömlőkkel vagy élvédőkkel érdemes kímélni. Megfelelő eszközökkel és szemlélettel, valamint a szabályok pontos ismeretével és betartásával sokat tehetünk a biztonságos közlekedésért, a balesetek és a költséges szállítási sérülések elkerüléséért.
Források: kresz.info hu.wikipedia.org/ wiki/Tehergépkocsi delmagyar.hu/auto/ a_jogositvanyok _tortenete/2030891 bautrans.hu
Képek: Fortepan motor1.com rollingtons.hu obi.hu
Kapcsolódó dokumentum:
teherszallitas-szabalyosan
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


