Egy hibrid megoldás
Az akkumulátoros gépek megjelenésével a röghöz kötöttség is kezd megszűnni. Kevesebb kábel, kevesebb probléma. Azonban bármennyire is kezdenek ezek a gépek a nagyobb teljesítmény irányába fejlődni, van olyan alkalmazás, ahol még nem nyertek teret. A hálózati kisgépek többségébe a mai napig a megszokott kefés, univerzális motort építik. Ez egy kiforrt technológia, de több problémájuk a mai napig megoldatlan és az is marad.

Az egyik a kefék kopásából adódik. A másik, hogy a kommutátorok olykor megadják magukat és kiszakadva a központi foglalatukból a forgórész teljes megsemmisülését eredményezik. A harmadik probléma, a hűtés. A motorok nyitott szerkezetűek, és a motor tengelyére szerelt ventillátor végzi a hűtését a forgórésznek és olykor az állónak is. Ez a hűtés akkor hatásos, ha a gép működik. Egy túlmelegedést csak akkor tudjuk hatásosan orvosolni, ha terhelés nélkül használjuk a gépet. A hűtési folyamat során a ventilátor a port is átfújja a motoron, ami bizonyos porfajtáknál nem szerencsés, mivel zavart okozhat a hűtésben. Tovább bonyolítja a dolgot, ha a gyártó finomszűrőt szerel a szívott oldalra. Ha ez eltömítődik, elvész a hűtőközeg és túlmelegedik a motor.
A Hikoki, gondolt egyet és az akkumulátoros gépek új generációjában alkalmazott kefementes motorok adta előnyöket felhasználva új meghajtással látta el pár új gépét.
A keresztségben az AC (corded) Brushless Motor nevet adta. AC, mivel váltóáramról működtethető vezetékes kefementes motor. Joggal tehetjük fel a kérdést, hogy mi a túró ez?
Röviden, annyi a lényeg, hogy az akkus BL motorokat átrakták vezetékes gépekbe. Ez így túl rövid.
A BL motorokban nincs szénkefe, nincs tekercselt forgórész. Ez megoldás egy sor problémára. Mivel az állórészben vannak a tekercsek, ezért a hűtéssel kapcsolatos problémák is leegyszerűsödnek. A motor kisebb, könnyebb, miközben erősebb és tartósabb. A gond a vezérlővel van, mivel ez veszi át a helyét a kefe és kommutátor duónak. Az áramkör méretezése a kritikus. Ha megfelelő alkatrészekből és jól méretezett FET-ek kerülnek beépítésre, akkor a motor és a vezérlő bizonyos értelemben örök.
De minek a vezeték???
Vannak olyan helyzetek, amikor bár az akkumulátoros megoldás kényelmes, de a nagy igénybevétel és a terhelés okán kell egy nagyobb tartalékkal rendelkező áramforrás. Ezt vagy a hálózat vagy egy aggregátor biztosítja. Sajnos mindkét esetben tapasztalhatók anomáliák. A hálózati oldalon egy építkezésen előforduló jelenség a feszültségesés. Ezt okozhatja a rosszul méretezett hosszabbító, vagy az egyidejű géphasználat. Az áramfejlesztőknél ez szintén gyakori probléma, de ott még jelentkezhet a nem szinuszos áram. Erre érzékenyek a hagyományos motorokkal szerelt gépek.
Mivel a Hikoki egy invertert is beépít a gépekbe, mindenevővé válik, és ezekre a teljesítménycsökkentő hatásokra egy úttal érzéketlenebbé is. Plusz, nem keletkezik felesleges hő a „rossz üzemanyagtól”, ezért tartósabbak.


Milyen gépek kapták meg első körben ezt a technológiát?
Ütvecsavarozók, fúró vésőkalapácsok (SDS max, 21J), bontókalapácsok, kézi körfűrész, sarokcsiszolók és kardfűrész.
A kefementes motorokkal szerelt gépek sokkal kompaktabbak, könnyebbek, miközben a teljesítményük nagyobb. Ezért kisebb, ergonomikusabb gépek készíthetők.
Várhatóan ezek a gépek csak az előfutárjai az új megoldásnak, de minden bizonnyal több asztalosiparban alkalmazott gép is kap majd a jóból.
Forrás:
www.hikoki-powertools.com
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


