Teher a szállítás?

Az autógyártók zavarba ejtő választékkal nyomulnak a haszongépjárművek terén is, így körülnéztünk: milyen a legújabb kínálat ezen a téren.
0–24 órás munkatárs a hét minden napjára, ráadásul nagyon olcsó órabérért – ilyen és ehhez hasonló reklámszöveggel hirdette az egyik ismert autómárka az egyik haszongépjárművét. Valóban: ha valaki az alapanyag-beszerzésen kívül hozzáadott értékű faipari szolgáltatást is szeretne nyújtani, annak a termékgyártás mellé érdemes bevállalnia a szakszerű teherszállítást is. És itt most mindkét szón hangsúly van: szakszerű is legyen (tehát a rakomány legyen mentes a szállítási sérülésektől, a rakfelületen túli meg nem engedett kilógásoktól), és a rakomány a jármű terhelési képességeihez is illeszkedjen.
ÖSSZEHASONLÍTÁSI SZEMPONTOK
Az autógyártók jól tudják, hogy mitől döglik a légy: nemcsak széles raktérmérettel rendelkező, de még az aktuális divathoz is illeszkedő gépkocsikínálattal állnak elő – évről évre. Igaz az is, hogy a vevők hosszú években mérik a haszongépjárművek futási idejét, lévén, hogy egy ilyen vásárlás komoly beruházásnak számít. E két résztvevő kínálati-keresleti „kötélhúzásában” szerkesztőségünk most is a vevők, önök mellé áll: világos kimutatásokkal, adatokkal szeretnénk ellátni olvasóinkat a magyarországi haszongépjármű-kínálat terén, hiszen egyetlen márka mellett sem szeretnénk elköteleződni.

Kis furgon nagy mozgástérrel
A választott típusokat a népszerűségi adatok alapján válogattuk, számukat hat darabra korlátoztuk a terjedelmi okok miatt, így tehát nem fedik le a teljes kínálatot.
ZÁRT KISÁRUSZÁLLÍTÓK
Személyautó-méret, jó esetben két (EUR) raklapnyi raktérrel – röviden így lehet jellemezni ezt a járműtípust. Az autópiacon kétféle méretű kisáruszállító is fellelhető, mi most a nagyobb paraméterekkel rendelkező változatokat tárgyaljuk. A kishaszonjárműveknek is nevezett áruszállítók ismérvei:
- 2, esetleg 3 ülés (ezek részben raktérré is alakíthatók);
- általában kétféle hosszméret (1700–2200 mm hosszú raktérrel);
- egy-, jó esetben kétféle magasságváltozat (1000–1300 mm belső magassággal);
- 3–4 m3 raktérrel a térelválasztó után;
- egy jobb oldali, esetleg mindkét oldali tolóajtó, valamint egy felnyíló vagy két, oldalra nyíló hátsó ajtó.
Ez a típus kis méretű alapanyagok beszerzéséhez, ügyintézéshez, szerelésekhez helyszíni kiszállásra, kisebb bútorok, bútorkiegészítők kiszállítására alkalmas leginkább. A különböző típusok részletes összehasonlítását az I. táblázat mutatja.

Egy kis furgon rakodhatósága némi túlzással
ZÁRT ÁRUSZÁLLÍTÓK I.: KÖZEPES FURGONOK
Jelentősen nagyobb raktér, személyautókra jellemző kényelmi elemek, ugyanakkor nemcsak a hosszabb utakra, hanem a városi közlekedésben is nagyon jól helytálló képességek jellemzik ezt a kategóriájú járműtípust. Ügyesek, fordulékonyak, és amíg 4–9 m3 raktér áll rendelkezésre, fogyasztásuk szinte megegyezik a személyautókéval. Összegezve: egy kicsit személyautó, egy kicsit haszongépjármű. Mivel mind a kisebb, mind pedig a nagyobb „kategóriatestvért” tárgyaljuk, ezért most – főként terjedelmi okok miatt – ezeket a közepes méretű furgonokat nem vesszük górcső alá.
ZÁRT, NAGY MÉRETŰ ÁRUSZÁLLÍTÓK
A legnagyobb, zárt dobozos kivitelű járművek a 3,5 tonna össztömegű, még „B” kat. jogosítvánnyal vezethető besorolásban. Egyes gyártók 4, vagy akár 5,5 tonnás össztömegű, megerősített karoszszériás változatokat is kínálnak. Természetesen ezek a járművek már csak „C” kat. jogosítvánnyal vezethetők. Arra van lehetőség, hogy egy ilyen, nagyobb teherbírású járművet visszaminősítsenek a „B” kategóriába, de ennek igazából stabilitásbeli, kényelmi jelentősége van csak (pl. dupla rugós hátsó felfüggesztés, légrugós vezetőülés, kényelmi extrák megléte stb.), hiszen a már viszszaminősített jármű össztömege hivatalosan nem lehet nagyobb 3,5 tonnánál.

Zárt nagy furgonnal munka közben
Ami az ülések számát illeti: a három ülés elöl alaptartozék, és szinte minden gyártónak van kombi, 6–7 főre tervezett változata is, ám a fentebb már tárgyalt vámtarifa-rendelet miatt ezeket a járműveket sem tárgyaljuk.
Jellemzők:
- akár 7 EUR raklapnyi felület, 9–17 m3 raktér;
- legalább háromféle hossz- és magasságváltozat;
- legalább 3, általában 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű teherbírás, amihez a megerősített karosszériájú változatoknál vonóhoroggal akár 6,5 tonna legnagyobb gördülő össztömeget is el lehet érni (igaz, ehhez már külön kategóriás jogosítvány szükséges).
Ide vonatkozó részletes összehasonlítást a II. táblázat tartalmaz.
PLATÓS/ALVÁZAS KIVITEL
Ez a típus nyújthatja a legnagyobb szabadságot, ha méretes raktérre van szükségünk. Bár a gyári plató választék eleve három-négy hosszméretet kínál a különböző tengelytávolságú járművekre, zömében a szélességi méretekkel gond van: nem férnek be a szabványosnak tekinthető 207 cm-es táblaméretű bútorlapok. Mivel egy egész iparág fejlődött ki az egyedi méretigényű felépítmények gyártására, ilyen esetekben csak az autógyár által kínált kabinos alvázat kell berendelni, a saját igényű felépít- ményünk elkészítésére egy sor felépítménygyártó kínálkozik. (Lásd erről szóló cikkünket!)

Mindenből egy kicsit: közepes furgon dupla kabinnal, ponyvás platóval
Jellemzők:
- az elérhető legnagyobb platóméretek (gyári és/vagy egyedi felépítmény esetén): 4500–5000 mm közötti hasznos hosszúság, 2300–2400 mm hasznos szélesség és magasság;
- dupla kabinnal akár 7 fő szállítására is alkalmasak;
- a nagyobb teherbírás érdekében itt is kínálkoznak gyári opciók: megerősített alváz, dupla kerekes hátsó futómű, erősített hátsó felfüggesztés, izmosabb motorok, hátsó vagy összkerekes meghajtás változatok stb., és természetesen vonóhorog.
Mindezek részleteiről lásd a III. táblázatot! Az adatok tájékoztató jellegűek, azokban lehetnek gyári frissítések. Aktuális esetben a szóban forgó márkakereskedésnél egyeztetés szükséges.

Egyedi felépítményes jármű
HASZON- VAGY SZEMÉLYGÉPJÁRMŰ?
Nem kevés értetlenséget, mi több, indulatot váltott ki az a rendelet, amely szerint az áfáról szóló törvény alkalmazásában a gépjárművek áruosztályozásához a Kereskedelmi Vámtarifa 2002. július 31. napján hatályos besorolási rendjét kell alkalmazni. Magyarán: a zárt karoszszériás kivitelű, ún. furgon típusú
járműveknél a haszongépjárműnek minősített kategóriában legfeljebb három személy szállítható. (Vámtarifaszáma: 87.04.)
Amennyiben az ilyen zárt furgonban (tehát egy légtérben) háromnál több személy számára van gyárilag vagy utólagosan kialakított üléshely (pl. a kombi furgonok esetében), akkor az a jármű azonnal személygépjárműnek minősül, így áfa-visszaigénylésre nem jogosult, vételára költségként nem számolható el, valamint cég- autóadó megfizetésére kötelezett. (Vámtarifaszáma: 87.03.) Kivételt azok a járművek képeznek (és így haszongépjárműnek számítanak), ahol olyan külön kabin van a személyek szállítására, ami fizikailag elkülönül az áruszállítás területétől.

Ilyen a dupla kabinos platós jármű és a pick-up. Megjegyzés: leszámítva azokat az ügyeskedőket, akik a luxuskategóriás terepjáróikat is haszongépjárműnek szeretnék feltüntetni, a nagy többség még mindig általában munkavégzésre, tehát értékteremtő tevékenységre használhatná a hat- vagy hétszemélyes, hátul oldallemez borítású, dupla üléssoros, térelválasztós, rakteres furgonokat. Ha pedig valaki a szabadidejében a családját vagy a barátait szállítja vele, akkor ez ugyan kinek fáj?
S bár kombi, tehát két üléssoros, nyilvánvalóan haszongépjárműnek gyártott autókat jelenleg is kapni Magyarországon, az mégis személygépjárműnek minősül, tehát sem az áfa adóját nem lehet visszaigényelni, sem a költségeit nem lehet elszámolni… Mi a megoldás? Az egyik lehetséges változat az áfateher zömének viszszaigénylésére és a költségek leírására egy nyílt végű licencszerződés megkötése a márkakereskedővel. Aki ilyenben érdekelt, értekezzen a könyvelőjével is!
A másik megoldás lehet a dupla kabinos alvázas jármű, amire utólag egy hátsó és oldalsó ajtókkal ellátott zárt felépítményt helyeznek. A karosszéria színével megegyező festéssel ez a felépítmény megszólalásig hasonlít egy dupla üléses kombi furgonra, de mint tudjuk, nem az!

MŰSZAKI FINOMSÁGOK
Nem bocsátkoznék a haszongépjárművek legújabb műszaki újdonságpalettájának teljes felsorolására, nem is ez a cikk témája. Azokat a fejlesztéseket viszont áttekintjük, amelyek a biztonságosabb áruszállításban, egyáltalán, a járművel való zökkenőmentesebb közlekedésben segítenek. Intelligens menetstabilizáló rendszer. A nagy kiterjedésű méretekkel rendelkező áruszállítók az aszfaltot elhagyva sokszor önmagukat is képesek elhagyni: gyakran megesik, hogy laza, vizes talajon, üres állapotban kipörög a kerék, elindulni sem nagyon tudnak.
A kipörgésgátlóval (ASR) már korábban is találkozhattunk: ez a hajtott kerekek kipörgését figyeli, és ilyen esetekben a motor fordulatszámát, valamint a fék működését szabályozva állítja vissza a tapadást. Az intelligens menetstabilizáló rendszer ennek egy továbbfejlesztett változata. A tapadás szempontjából nehéz terepen (földes-sáros úton, homokos talajon, hóban), vagy csúszós úton a rendszer a kipörgésgátlótól átveszi a szerepet és a jobban tapadó kerékhez továbbítja a hajtást. A menetstabilizálót az adott útviszonyhoz a műszerfalon elhelyezett gombokat használva lehet aktiválni.
A rendszer további előnyei az emelkedőn és a lejtőn való közlekedés segítése (30 km/h sebességig). Emelkedőn elindulva megakadályozza a jármű visszagurulását – egy, a terhelést (sőt, annak eloszlását) is figyelembe vevő fékerő- szabályozásnak köszönhetően. Lejtmenetben pedig, különösen laza talajon segíti az egyenletes sebesség megtartását – anélkül, hogy a gáz- vagy a fékpedált használni kellene.
Parkolási rendszerek. A parkolóradarok a közlekedési útba bekerülő akadályokra hangjelzéssel hívják fel a figyelmet. A tolatókamerák már a valós idejű képet is mutatják a látóterünkből kieső területekről, és azt határértékeket jelző segédvonalakkal, hangjelzésekkel látják el – a műszerfalba beépített kijelzőn, vagy éppen a visszapillantó tükörben megjelenítve. Vannak olyan parkolóasszisztensek is, amelyek a párhuzamos vagy a merőleges parkolóhelyekre történő többlépéses beparkolást is megoldják.

Hátramenetbe kapcsoláskor a rendszer segítségével a jármű automatikusan kormányoz, csak a gázpedált és a féket kell kezelnie a vezetőnek. Sőt, a rendszer az utánfutóval ellátott szerelvényekre is kiterjeszthető! Sebességváltó-kínálatok. A legújabb fejlesztésű sebességváltók 7, akár 8 fokozatot is kínálnak, de még ennél is szembetűnőbb az automata vagy félautomata váltók megoldásainak kínálata. Ha utánanézünk a témának, tengernyi leírás található.
Én is megtettem: az autonavigator.hu oldalán lévő információkból álljon itt egy kis áttekintés! Különbség van az automata és az automatizált váltók között. Előbbihez tartoznak a klasszikusnak számító, ún. hidrodinamikus nyomatékváltók. A legnagyobb nyomaték ezekkel vihető át, valamint kiemelkedő hatásfok, lágy, észrevétlen, mégis gyors üzem jellemzi őket, és alig van, vagy egyáltalán nincs fogyasztásnövekedés. Ezen, ún. szekvenciális kapcsolási mód mellett lehetőség van a kézi kapcsolásra is – előválasztó karral vagy akár a kormány mögül.
A másik automata megoldás a fokozatmentes váltó. A CTV-nek is nevezett típus ismérvei a remek hatásfok, rántás nélküli folyamatos erőátvitel – persze a vezető ebbe mindig belenyúlhat. A kényelmes vezetést kedvelőknek ajánlott. Végül vannak az automatizált (robotizált) váltók. Hatásfokuk a manuális váltókéval egyező, felfelé gyorsak, fogyasztástöbblet nincs, és kis tanulással, gázelemeléssel a rántás is kiküszöbölhető.
A kettős tengelykapcsolós (dupla kuplungos) változatot (DSG, DCT neveken ismert) hívják még S-tronicnak, EDC-nek, Selectshiftnek is. Összességében elmondható, hogy a korszerű automata váltóval szerelt autók általában szerényebb fogyasztásúak, mint a kézi váltósok, fürgébbek, és jobban reagálnak a változó tömegű rakománnyal való közlekedés során is. Emellett ezek feláras tételek egy autó vásárlásánál, szerkezetük bonyolultabb, így a meghibásodás lehetősége is ennek megfelelően nőhet.
Bár az is igaz, hogy manapság az autókat (a haszon- és személygépjárműveket egyaránt) összességében bonyolult vezérlésekkel látják el, így a szervizigényük is megnőtt.
Kapcsolódó dokumentum:
teher-a-szallitas
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


