Nem kell félni az újtól, csak engedni, hogy segítsen

A faipar ma már elképzelhetetlen olyan informatikai háttér nélkül, amely támogatja, segíti a különböző tevékenységeket. Míg ezelőtt 15-20 évvel különböző irodai és szakmaspecifikus szoftvereket alkalmaztunk vegyesen az adott munkáink során, mára alaposan kidolgozott és a gyakorlati életben kipróbált szoftvercsaládokkal, rendszerekkel kényeztetnek minket az iparág szoftverfejlesztői.

Szerencsére a hazai fejlesztő gárdák is azon dolgoznak nap, mint nap, hogy az egyre bővülő igényeket naprakészen tudják hatékonyan segíteni. Mégis sok esetben hallok olyanról, hogy spirálfüzetből kitépett franciakockás papírral kell bebat - tyogni az adott lapszabászatba és leadni a rendelést. Érthetetlen számomra, hogy a digitális kor lehetőségeinek tömkelege ellenére még mindig az ezeréves megoldások rabjai vagyunk. De az is lehet, hogy csak nem ismerjük ezeket a lehetőségeket, vagy félünk tőlük. Félelemre nincs okunk, mivel ahogy írtam, többszörösen kipróbált, folyamatosan fejlesztett, sőt személyre szabott szoftvereket készítenek a KORPUS Rendszerház Kft. szakemberei.

A cég filozófiájának tekinthetjük, hogy moduláris felépítésű, külön megvásárolható elemekből építkezhetünk. A vállalkozás igényeinek növekedésével a megoldások és a faipari gépek integrálhatóak. A bútorlap szabászat és gyártás-előkészítés termékcsoport STANDARD modulja is kiválóan alkalmazható kis és közepes műhelyek munkájának támogatásában, segítésében.

BÚTORIPARI GYÁRTÁSELŐKÉSZÍTÉS, RAKTÁRKÉSZLETGAZDÁLKODÁS, MEGRENDELÉS MENEDZSMENT, SZABÁSZATI OPTIMALIZÁLÁS

A készletgazdálkodás sok esetben egy elhanyagolt terület. Mivel rengeteg kész és félkészterméket tudunk felhalmozni egy-egy projekt során, szükséges ezek nyilvántartásba vétele. Két okból is fontos ez. Az egyik a drága raktározás optimalizálása, a másik a felesleges beszerzések minimalizálása.

A rendszer alkalmas a bútorgyártás és a lapanyagok szabászata során felhasznált termékek raktári készleteinek követésére. A termékeket és szolgáltatásokat csoportokba sorolva, szállítólevelek és gyártási dokumentumok alapján kezelhetjük a raktárkészleteinket. A gyártás során felhasznált anyagok (egész- és maradéktáblák, valamint élzáró anyagok) automatikusan aktualizálásra kerülnek a raktárkészleten. Az a tapasztalat, hogy az MS Excel a legnépszerűbb táblázatkezelő szoftver (lehet véletlen, hogy ezt a szoftvert is egyik honfitársunk fejlesztette) a mai napig. A terméktörzsek adatai ezért ezen programmal kompatibilis táblázatokkal kommunikálnak. Ennél azonban sokkal korszerűbb az online lapszabászati megrendelő felület használata, melyhez nincsen szükség telepített alkalmazásra, hanem egy mobiltelefonon bármely napszakban leadható a megrendelés.

Ugyanezen modul része a „Megrendelések kezelése”, ahol az előzetesen feltöltött árak alapján a vevő kérésére azonnal korrekt árkalkulációt készíthet. Különböző formákban készíthetünk a megrendelésekről papír alapú dokumentumokat (természetesen PDF-be is nyomtathatunk). Ilyenek lesznek a részletezett árkalkuláció, vagy az összeszerelést támogató „műhelypéldány”. De itt még nincs vége. A vásárló számára egyedi formátumban adhatjuk át az árajánlatot, a raktár részére pedig anyagszükséglet listát és szállítólevelet generálhatunk.

Fontos az-az elv is, hogy a szabászat árképzésekor figyelembe vehetjük az anyag árát, a vágási hulladék mértékét és a folyóméterre, vagy négyzetméterre vonatkozó vágási díját. Ez a prémium lapok esetében egy sokkal korrektebb árképzést tesz lehetővé.

A megrendelés adatainak rögzítésekor a rendszer képes figyelembe venni olyan ofszet értékeket, mint például az anyagráhagyás mértéke, az élzáró anyag, vagy az élzáró előmaró vastagsága.

Természetesen a nagy kérdés mindig a szabástérkép létrehozása. Ezt régóta szabászati optimalizálásnak nevezzük, mivel többet nyújt a hagyományos értelembe vett térképeknél.

A felvett megrendelések közül kiválaszthatjuk, hogy melyik típusú lapanyagból kívánunk szabászati térképet, etikett címkét, vagy esetleg táblafelosztó specifikus programot készíteni. A szabászati térkép elkészítésére több válaszható algoritmust kínál a rendszer, de a szabászati térképet tetszőlegesen, egyedi igényei szerint át is rendezheti, ezzel nem vagyunk a programhoz szorosan kötve, felül is bírálhatjuk az ajánlást. Az optimalizálás történhet megrendelésenként, vagy a hatékonyabb maradékanyag gazdálkodás érdekében összevonhatja megrendeléseit ugyanazon gyártási folyamatba.

A szabászati optimalizálás történhet kizárólag egész táblákra, csak maradéktáblákra, vagy a gazdaságosabb anyagfelhasználás érdekében egész és maradéktáblákra vegyesen. Az optimalizálás során a rendszer nem korlátozza sem a maximálisan felhelyezhető elemek számát, sem a felhasználható lapanyagok mennyiségét. A gyártási folyamatot raktári gyűjtő, szabászati elemlista, maradékanyag lista, élzáró lista és szabászati térkép nyomtatványok is segítik. Itt kanyarodnék vissza a program készletgazdálkodásához, amely nélkül az optimalizálás nem működhetne hatékonyan.

Az etikett címkék képezik az alkatrészek azonosításának fő „védvonalát”. A mai napig látok mérőszalaggal rohangáló asztalosokat a kezükben azzal a bizonyos kockás lappal. Ennek vége. Akár szabászatunk van, akár egy egyedi műhelyünk a szabászat során leszabott elemeket címkével láthatjuk el, mely alapján a termékkövetés és azonosítás egyértelművé válik, valamint információkat tartalmaz a későbbi feldolgozás számára: élzárás, raktározás, árukiadás. Az etikett címke tartalmát egyedien határozhatjuk meg. A címkék nyomtatási sorrendje megegyezik a szabászat során keletkező kész elemek sorrendjével, így kezelésük egyszerű.

A modul részét képezi a Maradékanyag gazdálkodás. A szabászati optimalizálást követően a rendszer automatikusan javaslatot tesz a keletkezett lapanyag maradék elemek méretére és besorolja azokat a megfelelő maradékanyag tároló rekeszbe. A tárolás során figyelembe veszi a rekeszek optimális kihasználását.

A maradékanyag tárolás történhet anyagszínek szerint, vagy a hatékonyabb kihasználás érdekében méret szerint. A maradékelemek szintén címkével láthatóak el, ami a könnyebb azonosítás és gyors felhasználás előfeltétele. A tárolókba helyezett maradék elemeket az optimalizálás során automatikusan használja a rendszer. Az egyik legújabb fejlesztés eredményeképpen a maradék anyagok egy mobiltelefonra telepített alkalmazás segítségével üzemi területen is menedzselhetőek.

Az üzemszervezést támogató kimutatásokkal a lapszabászatok tevékenységét támogatja a STANDARD modul. A megrendelés felvételénél egy szabászati ütemterv napló segíti a munkánkat melynek segítségével követhetjük, hogy mikorra lesz kész az adott projekt, mely napokon túlterhelt az üzem, és mely napokra iktathatunk még be szabászatot, vagy élzárást. A Gyártási Naplóban a rendszer automatikusan javaslatot tesz az egyes munkák ütemezésére, melyet tetszés szerint módosíthatunk, átütemezhetünk.

Ebből a kis ízelítőből jól kiolvasható, hogy a több mint két évtizedes piaci jelenlét és az igényekre, technológiai újításokra szinte azonnal reagáló KORPUS szoftverek kiváló társaink lehetnek a mindennapi munkában. Ezen felül az ügyfelek is gyorsabb, precízebb információt kapnak a ránk bízott munkáikkal kapcsolatban. Halkan jegyezem meg, hogy ez csupán egy modul a sok közül. A vállalatirányítási, megmunkáló gép vezérlő, gyártás-követő és az online megoldásokról még nem is esett szó, pedig ezekben is hatalmas potenciál rejtőzik. ■

 

Forrás: www.korpus.hu

Elérhetőségek:
KORPUS Rendszerház Kft.
www.korpus.hu
Értékesítés, fejlesztés: +36 30 9288 286
info@korpus.hu
Szoftvertámogatás: +36 30 6302 292
tamogatas@korpus.hu
Iroda: +36 30 5460 486 iroda@korpus.hu


Kapcsolódó dokumentum:


nem-kell-felni-az-ujtol-csak-engedni-hogy-segitsen


Tetszett a cikk?