Új fejlesztőeszközök – a hallgatók tervezési feladatának eredménye
Idén ismét bővülhetett egy soproni intézmény játék- és eszközparkja a Nyugat-magyarországi Egyetem Simonyi Károly Karának ipari termék- és formatervező mérnökhallgatói jóvoltából. Ahogy előző évben is, a kicsik gyermek-nap alkalmából vehették birtokukba új játékaikat.
A soproni ipari termék- és forma-tervező mérnöki képzés a kezdetektől fogva a gyakorlat oldalról közelíti a szakmát. A hallgatók tanulmányaik során számos projektben vesznek részt, melyekben partnerek az ipar szereplői, társintézmények, civil szervezetek. A kreatív alapokon nyugvó képzést biztosító kar, a Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar, folyamatosan új lehetőségeket keres hallgatóinak valós körülmények közötti képzésére. A bemutatott projekt is ezen sorba illeszkedik.
Idén a partnerintézmény a soproni Szent Orsolya Római Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium volt. A másodéves hallgatók játék- és fejlesz-tőeszközök tervezését és készítését kapták feladatul. Elvárás volt, hogy az eszközök műszaki helyzetet mutassanak be (egyensúly, állíthatóság, vezetőképesség stb.), ezzel is okítva a kicsiket.
A játékok fából, s egyéb, gyermekbarát nyersanyagok felhasználásával készültek. A hallgatók arra törekedtek, hogy minél több újrahasznosított faanyagot használ-janak, ezzel is hozzájárulva a környezet megóvásához, s a gyerekek ilyen jellegű szemléletformálásához.
Az alábbiakban az elkészült eszközökből mutatunk be néhányat: Emeletes golyó lejtő (tervezte és készí-tette: Nagy Barnabás)
A játék egy öt emeletből álló rendszer, ahol a legfelső szintről az alsóra kell eljuttatni a golyót oly módon, hogy az egyes szinteken végigvezetjük a kijelölt pályán, s a pálya végére érve lepottyantjuk azt. A szinteket a legfelül elhelyezett billenő karok segítségével lehet dönteni, ezáltal terelgetni a golyót. A játék elsősorban a gyermekek finommotorikás képességét fejleszti, több játékos esetén pedig a csapatmunkát is.
Kertecske memóriajáték (tervezte és készítette: Horváth Réka)
Ez a csoportos foglalkozást biztosító eszköz a „játszva tanítás” alapelveit követi. A gyermekek először a „kertecskében” található gombák szárainak hosszát, s azok helyét memorizálják, s kártyahúzás segítségével meghatározott sorrendben megpróbálják felidézni azokat. A játék a gyermekek memóriájának fejlesztését szolgálja.
Egyensúly a hajón (tervezte és készí-tette: Bátai Stefánia)
A hullámzó tengeren billegő hajót imitáló eszköz a gyermekek egyensúlyérzékét fejlesztő, az egyensúly feltételeinek megteremtését szolgáló játék. Különböző, kisebbnagyobb súlyok felhelyezésével állíthatjuk egyenesbe a hajótestet. Az eszköz a finommotorikát és a problémamegoldást fejleszti.
A projekt lezárását követően összegzésként elmondhatjuk, hogy a hallgatók konkrét feladattal, valós környezetben megmérettetve szélesítették látókörüket, s hasznos tapasztalatokat szereztek. Valós feladatot kaptak, így kamatoztatva a tanulmányaik alatt megszerzett szakmai, mérnöki ismereteiket. A félév zárása, a hallgatói munkák a várt eredményt hozták, így biztosak lehetünk abban, hogy a projektnek lesz folytatása.
Horváth Péter György
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-junius-70-72
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.