A tudomány, a kutatás és a gyakorlat hasznos elegye
A közép- és felsőfokú szakmai képzés sok hasznos és szükséges információval látja el a leendő szakembereket és mérnököket. Az órák, műhelygyakorlatok, dolgozatok és vizsgák körforgása viszont sokszor fárasztó, demotiváló lehet. Az elmúlt két év során megrendezett „Motiváció” c. ERASMUS KA2 projekt éppen ezt a célt tűzte ki maga elé: a középiskolás diákok és egyetemisták motiválása, bátorítása, hogy tanulmányaikat minél magasabb szinten folytassák.

2015 január végén, egy vasárnapi hajnalon a NyME Simonyi Károly Kar négy izgatott hallgatója várakozott a gép indulására a Ferihegyi Repülőtéren. Úti céljuk a finnországi Lahti városa volt, ahol a „Motiváció” projekt első workshopján vettek részt. Rajtuk kívül a Zólyomi Műszaki Egyetemről és két szlovák szakközépiskolából csatlakoztak diákok a lahti-i főiskola hallgatóihoz, valamint egy helyi szakközépiskola diákjaihoz.
Az Európai Unió által támogatott projektben a részt vevő finn, szlovák és magyar diákok és hallgatók inspiráló, mozgalmas workshopokon ismerkedhettek meg egy új termék fejlesztésének, vizsgálatának, valamint piaci bevezetésének lépéseivel – természetesen nem csupán szemlélőként, hanem aktív résztvevőként.
A projekt, melynek célja a tudás speciális keretek között történő elsajátítása, a hallgatók és diákok motiválása volt, egy termékfejlesztési projekt köré szerveződött. A ‘3D Hotforming’ nevű eljárással készülő, formára préselt faanyag elsődleges felhasználási területe a kültéri burkolatok. Az első workshopon a résztvevők három nemzetközi csapatba szerveződve végezték három különböző faanyag – luc-, erdeifenyő, illetve vörösfenyő – kezelését. A formára préselés mellett az egyes anyagok különböző felületkezelő szeres bevonatot is kaptak. A Zólyomban, illetve Sopronban megrendezett második és harmadik workshop az első alkalommal előkészített anyagok fizikai, illetve mechanikai vizsgálatáról szólt, míg a negyedik workshop keretében, ez év áprilisában, az új termék hipotetikus piaci bevezetését és marketingjét készítették elő a résztvevők, továbbra is három nemzetközi teamben.

Az egyhetes workshopokon részt vevő hallgatók és diákok először minden alkalommal részletes ismertetést kaptak a modifikációs eljárás, illetve a rájuk váró vizsgálatok, feladatok elméleti hátteréről és gyakorlati lépéseiről, majd saját maguk végezték el a laboratóriumi munkát, illetve – a negyedik workshop esetében – az ún. „learning café” módszerrel dolgozták ki a piaci bevezetéshez szükséges különböző lépéseket. A workshop minden esetben az egyes csapatok beszámolójával zárult, akik a vetített előadás mellett részletes jegyzőkönyvet is készítettek az elvégzett munkáról. Az előadások és a laboratóriumi, illetve műhelymunka mellett egyéb szakmai programok is várták a résztvevőket. Az első workshopon az egyik legnagyobb finn faipari vállalkozás, az UPM rétegelt lemez gyárát (és az ahhoz tartozó vizsgáló laboratóriumot), valamint a Koskisen Oy nagy kapacitású, automatizált fűrészüzemét tekintették meg a résztvevők. Szlovákiában a Kronospán zólyomi forgácslapgyárát és egy történelmi faszerkezetű templomot, a magyarországi workshop alkalmával pedig a soproni IKEA gyárat és a VELUX fertődi üzemét ismerhették meg a diákok és az őket kísérő oktatók. A negyedik workshopon üzemlátogatás helyett a cégek képviselői tartottak előadást az UPM Grada, illetve a Kemppi Oy (egy élvonalbeli hegesztőberendezéseket gyártó cég) termékfejlesztési és marketingstratégiájával kapcsolatban.
A szakmai programok mellett természetesen kulturális élményekben sem volt hiány a workshopok folyamán. Egyedülálló élmény volt pl. a lahti-i Sibelius Hall (a világ legnagyobb faszerkezetű operaháza) és a városi síugró sáncok és símúzeum megtekintése vagy a zólyomi kastélyban tett látogatás. A magyar szervezők – a soproni bányászati múzeum és a tűztorony szinte kötelezőnek mondható meglátogatása mellett – fontosnak érezték a Páneurópai Piknik emlékhely bemutatását is, ami különösen a valamivel idősebb résztvevőkben pendítette meg az emlékezet húrjait. A legnagyobb élményt természetesen mégis a szaunázás, és az azt követő jeges fürdőzés jelentette a finnországi workshopok résztvevői számára – bár a soproni Taródi Vár is majdnem ugyanannyira nyűgözte le a látogatókat.
A 4 db egyhetes workshopból álló rendezvénysorozat sikerét nagyon jól mutatják a túlnyomóan pozitív visszajelzések (többek között a cikk címében található mondat), melyek dicsérték a workshopok szervezettségét, a programokat, a szakmai előadásokat és a laborgyakorlatokat is, némi konstruktív kritika megfogalmazása mellett. A magyar résztvevők egybehangzó véleménye szerint a workshopok hasznosak és érdekesek voltak, lehetőséget nyújtottak új ismeretek elsajátítására, nemzetközi kitekintésre és tapasztalatcserére. Reméljük, még sok hasonló lehetőséggel tudjuk majd segíteni hallgatóinkat, szélesíteni látókörüket és színesíteni tanulmányaikat.
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-augusztus-48-49
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


