3000 diák a duális képzésben

A magyarországi duális képzésben a 2012-es indulás 440 hallgatójához képest idén már 2990-en kezdték meg tanulmányaikat - mondta el Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője egy szakmai konferencián az egyetem MTI-nek hétfőn megküldött tájékoztatása szerint.
A duális képzésben részt vevő 24 egyetem és főiskola a korábbi 187 céggel szemben már 555 vállalkozással kötött szerződést, és az együttműködések további bővülésével számolnak.
A hazai felsőoktatás komoly hibájának nevezte az intézményvezető, hogy a felsőoktatásban a két fő irány - a vállalati és az akadémiai ág - még mindig nagy mértékben kettéválik. A cégeknek sokkal inkább a praktikus tudásra van szükségük, miközben a kutatói területen nagyon fontos az elméleti ismeretek elsajátítása - hangsúlyozta. Ez az ellentét legnyilvánvalóbban a műszaki képzésben jelentkezik, hiszen például az orvos-, vagy a pedagógusképzésben nem különül el ilyen jelentősen az elméleti és a gyakorlati tudás. Ailer Piroska szerint korábban ez a két irány még nem vált ennyire ketté, a két rendszer korábban könnyebben átjárható volt - sok egyetemen aktív vállalatvezetők oktattak, gyakorlatiasabb képzések keretében. A magyarországi duális képzés ezt az irányt igyekszik visszahozni a felsőoktatásba - vélekedett.
Bár a duális képzésben részt vevőknek ma még ugyanazt az elméleti tudást kell elsajátítaniuk, mint a rendes tanrendben tanulóknak, ellenben a duális hallgatók évente 23 hetet az iskolákban 22 hetet pedig a partnercégeknél szakmai feladatokkal töltenek. Ez adja a hagyományos és a duális rendszerű képzések közötti legnagyobb különbséget: a hallgatók az elméleti képzésük mellett gyakorlatot szereznek a szakmájukban is. Így olyan versenyképes munkavállaló kerül ki a felsőoktatásból, aki azonnal képes értéket teremteni a munkahelyén - mondta a közlemény szerint.

A kecskeméti egyetem intézményvezetője elmondta azt is, hogy a Mercedes gyár megtelepedésekor a német cég által példának állított stuttgarti székhelyű főiskolán, a Duale Hochschule Baden-Würtembergen ma is 150 főállású és 1800 külsős szakember oktatja a fiatalokat - az oktatók döntő része a duális képzésben részt vevő cégek vezetőiből kerül ki, így ott már az elméleti oktatás is gyakorlatorientált.
Ailer Piroska kiemelte azt is, a Mercedes- Benz és a Knorr-Bremse, valamint több más vállalkozás vezetősége már azt tapasztalja, hogy a hallgató már a harmadik évfolyamtól kezdve értéket teremt, és támogatni tudja a vállalkozás eredménymutatóit. A szakmai eredményesség pedig a foglalkoztatásban is látszik, a duális képzésben végzettek elhelyezkedési mutatói rendkívül jók.
A duális képzésekben már Magyarországon is hatalmas túljelentkezés van. A Pallasz Athéné Egyetemen a duális szakokra tízszeres a túljelentkezés - mondta az intézményvezető. A statisztikák azt mutatják, hogy a duális felsőoktatásban részt vevő hallgatók sokkal jobban teljesítenek: több kreditpontos képzést vesznek fel, nagyobb hatékonysággal és jobb eredménnyel zárják tanulmányaikat. A jobb teljesítménynek köszönhetően már most látszik egy újabb fejlesztendő terület a hazai duális oktatásban, biztosítani kell a frissen végzetteknek, hogy mesterképzésben, magasabb szinten folytathassák duális tanulmányaikat - jegyezte meg.
forrás: MTI
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


