Ma is születnek csodák
A járvány okozta karantén időszakában a faipari képzésekben is voltak fennakadások, ám a diákok, a képzőhelyek, az iskolák így is eljutottak a finisbe. A szülők és a mesterek aggodalmai mellett akadtak példák arra is, hogy a tanműhelyekben mégis születnek csodák. Egy budapesti képzőhelyen készített vizsgadarabok mindenképpen érdemesek a kiemelésre.

Mostanában kerültek fel az internetre olyan fényképek, melyen végzős tanulók vizsgadarabjai és remekei szerepelnek, melyek azt bizonyítják, hogy gondos és alapos képzést kaptak a karantén alatt is, s hogy a hely egy valóban a mai kornak megfelelő duális képzési hely. Lehet, hogy magyar viszonylatban is kiemelkedőnek számít a 10–24 fő közötti képzési lehetőség, a körülmények, no és az elvégzett munka. Jól látható, hogy egy „mesterhármas” lehet az ügy hátterében.
Mesterhármas: szakoktató, termelésirányító, csúcsvezető
A szakoktató munkáját hosszú távon elsősorban az élet bizonyítja. A vizsgadarab is maradandó tükör a külső szemlélődőnek, de a diáknak is, aki minden bizonnyal hazaviszi szakmája első termékét. Ahhoz, hogy a képzés duális alapokon működjön, a „mesterhármas” része kell legyen a termelésirányító szervező munkája is. Hogyan lehet a piaci igények és a szoros határidők között termelni, a tanulót oktatni, hogy az még költségfedezetet is hozzon, egyúttal a szakmai képzés is haladjon? Ebben az üzemben létezik olyan üzemvezető, aki megfelel ezen követelményeknek. A tanulók meg is hálálták a főállású dolgozóknak a türelmet, akiknek mintegy 40 darab kis japán stílusú ládikát készítettek és ajándékoztak. Ebben az üzemben a „legenda szerint” kialakult az úgynevezett „A” és „B” csapat. A tanulók és a termelők. Vagy éppen fordítva? Igen, valószínű, hogy felváltva egyensúlyoznak az életben. A termelők megtermelik a költségfedezeteket, a tanulók pedig folytatják a munkát termelőként ahhoz, hogy még több tanulót tudjanak képezni, s majd a piacra termelni. Mikor ki, melyik jelű csapatba kerül, nem alacsonyabb rendűként, hanem kiegészítve egymást a folyamatban…

Együtt haladó, együtt mozgó… Latinul: Congradus
A „mesterhármas” nem tartható fenn olyan ember nélkül, aki csúcsvezetőként teret enged az oktatásnak még akkor is, ha netán nem szakmabeli. A matematika nem hazudik. Így meg kell találni azokat a forrásokat, melyek a mai gazdasági környezetben biztosítottak az üzemeknek. Az iparkamarával karöltve és a szakképző intézménnyel kapcsolatot építve, eközben a források kidolgozása, az oktatási körülmények megteremtése mind szinte önálló embert igényelne. Ha beindul a rendszer, akkor pedig a fenntartás szem előtt tartása is feladat még a vállalt munkák között is.
A vizsgadarabok láttán az olvasó nyugodtan gondolhatja azt, hogy ez a „mesterhármas” itt valóban jól működik, hiszen a termelés mellett a magas szintű oktatás is megvalósult. A jó példákat követni kell!


Mesterhármas: Tanulók (A csapat), irányító: Gálpál Viktor asztalosmester, oktató
Dolgozók (B csapat), irányító: Szőke József asztalosmester
A-B csapat kezelője: Alföldy-Boruss István Gergely ügyvezető, Congradus Kft.
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


