Duális képzés a szakképzésben

Dr. Hafiek Andrea azokat a jelentős változásokat mutatta be a duális képzésben, amelyek nemcsak szabályozási, hanem szemléletmódbeli változást is jelentenek. A tanulószerződés helyett munkaszerződést kell kötni a diákkal, amely szerint a tanuló bére legalább a minimálbér 60%-át el kell érje. Ez a bér szociálishozzájárulás- és szja-mentes, csak az egyéni járulékot kell megfizetni utána. Ki kell emeljük, hogy ez szemléletmódban is egy jelentős változás, hiszen a tanuló munkaszerződéssel munkatárs lesz a cégnél, nem egy időnként néhány órára megjelenő külső személy, akit alkalomszerűen meg lehet kérni a feladatok elvégzésére. A tanuló így mindig ott van a vállalatnál, amikor nem iskolában van vagy szabadságát tölti, ezért az elvárás is más lehet vele szemben. A támogatási oldalon ez a megemelkedett bér finanszírozásra kerül, az állam nem a cégtől várja el, hogy önerőből teremtse elő ezt az összeget.

Az iskola és vállalat közös feladata a diákok felkészítése és teljesítményük folyamatos mérése, ennek érdekében egy közös képzési programot kell kialakítani. Mint említettük, jóval rugalmasabbak a keretek, nincs megszabott menetrend, óraszám - elég tág keretek között mozoghat ez a megállapodás az iskola és a duális partner között. A gyerek értékelése is közös, közösen értékelik a tanuló teljesítményét, így sokkal szorosabb a kapcsolat az iskolával.

Jelentős változás, hogy nem válik el az elmélet és a gyakorlat szigorúan egymástól. Ez különösen fontos a szakmunkásképzés szempontjából, ugyanis itt az tapasztalható, hogy a gyakorlat keretében sokkal könnyebb megtanítani a tanulóknak a szakmát. A duális szakasz akár teljes szakmai tartalmát átveheti a duális képzőhely. Ez nem kötelező, de van rá lehetőség, ennek köszönhetően a duális partnervállalat bármely más szereplővel korlátlanul tud képzési együttműködést kötni - amit a vállalat maga nem tud teljesíteni, azt az új rendszerben másik partnerrel szerződve is biztosíthatja. Most, hogy szakmát csak iskolai rendszerben lehet tanulni, a felnőttek oktatásában sokkal rugalmasabb kereteket kell az iskoláknak biztosítani, mint korábban. Ez azt jelenti, hogy az iskoláknak a továbbiakban számos eszköz áll rendelkezésükre, hogy a felnőttképzésre jelentkezők gyorsabban végzettséghez jussanak. Így nem éves normatívában számolnak, hanem napi finanszírozást kell számítani, ami összegszerűen jóval kedvezőbb, mint a korábbi támogatási rendszer, azzal együtt is, hogy magasabb bért kell a tanulónak kifizetni.

Új elem még, hogy a tanuló sikeres szakmai vizsgájában a tanuló és a képzőhely anyagilag is érdekelt. Amíg a diák első szakmája esetén életkezdési támogatást kap, addig a duális partner a teljes képzési időszak alatt a tanulóra tekintettel érvényesített adókedvezmény 20%-át még egyszer igényelheti a diákja sikeres vizsgáját követően.

Megéri képben lenni a jelenlegi szabályozás teremtette konkrét lehetőségekkel, ezért ez évben még további alkalommal is tervezünk kapcsolódó témájú előadást a BKSZC-vel közösen. Addig is ajánljuk az online elérhető Normatíva- és költségkalkulátort (a www.tanuloszerzodes.hu-n), amelynek segítségével meg lehet határozni, hogy mekkora összegű adókedvezményre és milyen költségekre számíthatunk 2021-ben, a kiválasztott hónapban.


Kapcsolódó dokumentum:


fabunio-2106


Tetszett a cikk?