Duális képzés a szakképzésben
Dr. Hafiek Andrea azokat a jelentős változásokat mutatta be a duális képzésben, amelyek nemcsak szabályozási, hanem szemléletmódbeli változást is jelentenek. A tanulószerződés helyett munkaszerződést kell kötni a diákkal, amely szerint a tanuló bére legalább a minimálbér 60%-át el kell érje. Ez a bér szociálishozzájárulás- és szja-mentes, csak az egyéni járulékot kell megfizetni utána. Ki kell emeljük, hogy ez szemléletmódban is egy jelentős változás, hiszen a tanuló munkaszerződéssel munkatárs lesz a cégnél, nem egy időnként néhány órára megjelenő külső személy, akit alkalomszerűen meg lehet kérni a feladatok elvégzésére. A tanuló így mindig ott van a vállalatnál, amikor nem iskolában van vagy szabadságát tölti, ezért az elvárás is más lehet vele szemben. A támogatási oldalon ez a megemelkedett bér finanszírozásra kerül, az állam nem a cégtől várja el, hogy önerőből teremtse elő ezt az összeget.
Az iskola és vállalat közös feladata a diákok felkészítése és teljesítményük folyamatos mérése, ennek érdekében egy közös képzési programot kell kialakítani. Mint említettük, jóval rugalmasabbak a keretek, nincs megszabott menetrend, óraszám - elég tág keretek között mozoghat ez a megállapodás az iskola és a duális partner között. A gyerek értékelése is közös, közösen értékelik a tanuló teljesítményét, így sokkal szorosabb a kapcsolat az iskolával.
Jelentős változás, hogy nem válik el az elmélet és a gyakorlat szigorúan egymástól. Ez különösen fontos a szakmunkásképzés szempontjából, ugyanis itt az tapasztalható, hogy a gyakorlat keretében sokkal könnyebb megtanítani a tanulóknak a szakmát. A duális szakasz akár teljes szakmai tartalmát átveheti a duális képzőhely. Ez nem kötelező, de van rá lehetőség, ennek köszönhetően a duális partnervállalat bármely más szereplővel korlátlanul tud képzési együttműködést kötni - amit a vállalat maga nem tud teljesíteni, azt az új rendszerben másik partnerrel szerződve is biztosíthatja. Most, hogy szakmát csak iskolai rendszerben lehet tanulni, a felnőttek oktatásában sokkal rugalmasabb kereteket kell az iskoláknak biztosítani, mint korábban. Ez azt jelenti, hogy az iskoláknak a továbbiakban számos eszköz áll rendelkezésükre, hogy a felnőttképzésre jelentkezők gyorsabban végzettséghez jussanak. Így nem éves normatívában számolnak, hanem napi finanszírozást kell számítani, ami összegszerűen jóval kedvezőbb, mint a korábbi támogatási rendszer, azzal együtt is, hogy magasabb bért kell a tanulónak kifizetni.
Új elem még, hogy a tanuló sikeres szakmai vizsgájában a tanuló és a képzőhely anyagilag is érdekelt. Amíg a diák első szakmája esetén életkezdési támogatást kap, addig a duális partner a teljes képzési időszak alatt a tanulóra tekintettel érvényesített adókedvezmény 20%-át még egyszer igényelheti a diákja sikeres vizsgáját követően.
Megéri képben lenni a jelenlegi szabályozás teremtette konkrét lehetőségekkel, ezért ez évben még további alkalommal is tervezünk kapcsolódó témájú előadást a BKSZC-vel közösen. Addig is ajánljuk az online elérhető Normatíva- és költségkalkulátort (a www.tanuloszerzodes.hu-n), amelynek segítségével meg lehet határozni, hogy mekkora összegű adókedvezményre és milyen költségekre számíthatunk 2021-ben, a kiválasztott hónapban.
Kapcsolódó dokumentum:
fabunio-2106
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


