Vitán felül álló jogi tanácsok
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Győr-Moson-Sopron Megyei Békéltető Testület elnökét, dr. Bagoly Beátát kérdeztük, hogy milyen tanácsai vannak az asztalosipart folytató vállalkozások számára.
A legtöbb jogvita a vállalkozások (egyéni vállalkozó vagy társas vállalkozás) részéről a vállalkozói díj késedelméből vagy elmaradásából, míg a megrendelői oldalon a munka minőségével, hibáival kapcsolatosan fordul elő.
A legelső és legfontosabb tanács, amit adhatok a vállalkozásoknak, hogy mindig kössenek a megrendelőkkel írásban szerződést: állapodjanak meg a konkrét munkában (műszaki tartalommal, minél pontosabb körülírással, látványtervekkel), a teljesítési határidőben, a vállalkozói díjban, a díjfizetés feltételeiben, a fizetési határidőben.
Tekintsük át röviden az ezzel kapcsolatos legfontosabb szabályokat.
Ha a megrendelő nem fizeti meg a vállalkozói díjat, a vállalkozás követelését fizetési meghagyásos eljárásban érvényesítheti, ezen eljárás közjegyző előtt zajlik. Ha ebben az eljárásban a megrendelő vitatja a vállalkozás díjkövetelését, a fizetési meghagyásos eljárás polgári perré alakul, és a bíróság ítéletet hoz. Amennyiben a bíróság a vállalkozás díjkövetelését helytállónak tartja, a kereseti kérelemnek helyt ad, ennek jogerőre emelkedését követően, önkéntes teljesítés híján, végrehajtási eljárás folytatható le az adóssal szemben.
Sokszor előfordul, hogy a megrendelő a perben azzal védekezik, hogy a hibás teljesítésre hivatkozva nem fizeti ki a teljes vállalkozói díjat, vételárat, hanem árleszállítást kér vagy kárát is érvényesíteni kívánja. Ez esetben a bíróság vizsgálja, hogy a vállalkozás valóban hibásan teljesített-e, s erre figyelemmel hozza meg ítéletét.
A vállalkozások a hibás teljesítésért a megrendelők felé felelősséggel tartoznak (jótállási és szavatossági felelősséggel is).
Az asztalosipari tevékenység körében a fogyasztónak minősülő megrendelő részére előállított termékekre, nyújtott szolgáltatásokra (pl. konyhabútorgyártás, nyílászáró gyártása) is vonatkoznak az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet és a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézkedésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szabályai. A fogyasztó a Ptk. szerint: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.
A kötelező jótállás 10.000 forintot elérő termékek esetén alkalmazható, az időtartama pedig értékhatártól függ: 100.000 forintig 1 év, e fölött 250.000 forintig 2 év, azon felül pedig 3 év.
A szavatosság a vállalkozást nemcsak a fogyasztókkal, hanem fogyasztónak nem minősülő megrendelőkkel szemben is terheli. A fogyasztókkal kötött szerződésre – a vállalkozás szempontjából – szigorúbb szabályok vonatkoznak. Eszerint a jogosult igénye 1 év alatt, míg a fogyasztónak minősülő jogosult igénye pedig 2 év alatt évül el.
A teljesítés akkor tekinthető hibásnak, ha a szolgáltatás (termék) a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy a jogszabályban foglalt minőségi követelményeknek. Ez a hiba tulajdonképpen „rejtett hiba”, a teljesítést követően ismeri fel a megrendelő.
A kötelező jótállás esetén a vállalkozást terheli a bizonyítás, hogy a termék hibátlan. Fogyasztóval kötött szerződés esetén a teljesítéstől fél éven belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy ez a hiba már a teljesítéskor is fennállt – amennyiben a vállalkozás ezt vitatja, őt terheli a bizonyítás, hogy a termék hibátlan, vagy, hogy a termék a nem rendeltetésszerű használatból adódott (pl. nem megfelelő ápolás-kezelés, használat). Fogyasztónak nem minősülő megrendelő esetén vagy fogyasztói szerződés esetén, de fél éven túl felismert hiba esetén pedig a megrendelőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibás.
Hibás teljesítés esetén a feleknek lehetőségük van megállapodni egymással, és rendezni a vitát. Eszerint a vállalkozás vállalhatja a hiba kijavítását, a termék, alkatrész stb. kicserélését, nyújthat árleszállítást, megállapodhatnak a felek abban is, hogy a hibát a megrendelő mással kijavíttatja a vállalkozás költségére, de bizonyos feltételekkel és esetekben a megrendelő el is állhat a szerződéstől, ami azt jelenti, hogy a terméket vissza kell adnia a vállalkozásnak, aki pedig köteles visszaadni az átvett ellenértéket.
Ha a felek nem tudnak megállapodni, a hibás teljesítésből eredő igény érvényesítése iránt a megrendelő bírósághoz fordulhat.
A fogyasztónak jogában áll a békéltető testülethez is fordulni.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény szerint a békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében.
Felhívom a vállalkozások figyelmét, hogy a békéltető testületi eljárásban a vállalkozást együttműködési kötelezettség terheli, ennek tartalmára az eljárásról szóló értesítésben részletes tájékoztatást kap. Ha az együttműködési kötelezettségét megsérti, a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szab ki a vállalkozással szemben.
Ha a felek egymással szerződést kötnek, sok jogvita megelőzhető, illetőleg az írásbeli szerződés ténye megkönnyíti a viták bíróság vagy békéltető testület által történő elbírálását.
Kapcsolódó dokumentum:
vitan-felul-allo-jogi-tanacsok
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


