Bútorvásárlás magyar módra
2021. év végén a Magyar Bútor és Faipari Szövetség – Fabunió megbízta az EFFIX- Marketing Kft.-t azzal, hogy végezzen országos felmérést a bútorvásárlók, illetve bútort vásárolni szándékozók körében igényeik, véleményeik, preferenciáik megismerése céljából. A kutatás célcsoportja a 18–65 éves hazai lakosság volt, akik terveznek bútort vásárolni a következő 2 évben, és legalább részben döntéshozók ebben a kérdésben. A vizsgált minta nagysága 1000 fő, amely reprezentatív a célcsoportra a következő jellemzők mentén: nem, korcsoport, végzettség, lakóhely típusa és régió. Az adatfelvételre 2022 februárjában került sor.

Pakainé dr. Kováts Judit április 7-én a Fabunió Bútoripari Körkép 2022 c. szakmai programján, a 10. OTTHONDesign Otthonteremtési Szakkiállításon. Kép forrása: Mészáros Károly
FŐBB EREDMÉNYEK
A következő 1–2 évben bútorvásárlást tervezők körében a 18–65 éves lakosság demográfiai összetételéhez képest nagyobb arányban fordulnak elő közép- vagy felsőfokú végzettségűek, ami általában nagyobb vásárlóerőt is jelent. Továbbá felülreprezentáltak közöttük a Budapesten és egyéb városokban élők, valamint az 50 év alattiak.
A fogyasztók Inkább nagyobb bútorok vásárlását tervezik, és átlagosan nézve nem csak 1–1 darabot. Az átlagos rászánt büdzsét tekintve, több százezret terveznek költeni összköltésben, azonban, ha adott bútorkategórián belül nézzük a tervezett összegeket, akkor azt láthatjuk, hogy inkább az alacsonyabb árú darabokat tervezik megvásárolni. Ez a spórolási szándék különösen igaz azokra, akik nem terveznek asztalost megbízni. Akik szakembert kívánnak alkalmazni, azok jóval nagyobb öszszeget hajlandóak rászánni a kívánt bútordarabra.
A megkérdezettek számára az otthon elsősorban a kikapcsolódás helyszíne. Élvezik a bútorvásárlást, a lakberendezés folyamatát, még akkor is, ha csak mintegy fele-fele arányban tartják életre szóló lakhelyüknek a jelenlegit.
A bútorvásárlási döntéseknél a saját véleményükön kívül elsősorban a családnak van beleszólása. Ismerősök, barátok szava csak feleannyi ember számára fontos. A szakemberek közül az asztalos véleménye fontos – nyilván leginkább azoknak, akik vele dolgoztatnak –, míg a kereskedő vagy belsőépítész szava nem nyom annyit a latban.

Forrás: EFFIX-Marketing Kft.
A mérlegelendő szempontok közül bútor vásárlásakor úgy tűnik, inkább a racionális oldaluk kerekedik felül, így az olyan praktikus szempontok számítanak döntőnek, mint a minőség, a tartósság és a funkcionalitás. Az ár is fontos, de csak ezek után következik a sorban. Az egyediséget, márkanevet, divatosságot az említett szempontoknál sokkal kevésbé tartják lényegesnek, legalábbis tudatosan.
A bútorok minőségével kapcsolatban a potenciális vásárlók érzékelnek egyfajta romlást, kevésbé találják tartósnak azokat, pedig ez fontos lenne számukra, így sokan minőségi okokból választanak kisebb asztalost a nagy bútoráruházak helyett. Ez különösen jellemző az átlagnál sokkal jobb anyagi körülmények között élőkre.
Sokaknál megmutatkozik az igény, hogy előnyben részesítenék a magyar gyártmányú bútorokat, azonban jelenleg sem a magyar, sem pedig a külföldi márkákkal nincsenek igazán tisztában. Amikor spontán kellett kedvelt márkákat említeniük, csak nagyon kis százaléknak sikerült.
A bútorstílusok közül az eredmények szerint jelenleg inkább a modern, egyszerű vonalak népszerűek, míg az egyedibb, pl. indusztriális vagy bohém stílusokat csak bizonyos szegmensek kedvelik igazán.
A fenti program megvalósítására az Európai Szociális Alap forrásai terhére, európai uniós finanszírozásból, a GINOP-5.3.5-18-2020-00180 sorszámú projekt keretében kerülhetett sor.
Kapcsolódó dokumentum:
egyetemi-hirek
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


