Szédelgő földicsérés
Ihr tischler macht’s persönlich, mondja az osztrák asztalosszövetség szlogenje, lefordíthatatlan, de mondjuk így: a te asztalosod neked személyesen. Hol kap ehhez képest garanciát az egyszeri magyar vevő arra, hogy az általa megbízott vállalkozó vagy iparos tényleg megbízható? Vagy a boltban megvett portéka?
Idehaza sehol.
Nemrég tudatosult bennem, hogy a szédelgő földicsérés nemcsak egy jólhangzó szófordulat, hanem a két világháború között létező törvényi tényállás volt. Hahh, boldog idők! Ma, ha a legelső veddmegdobdel-áruházba beesek, a hihetetlenül olcsó kütyük és bútorok rendre prémium minőségnek vannak kikiáltva, és sehol egy bíró, aki rácsapna a huncutok kezére.
Mit tesz ezellen a szakma érdekképviselete? Egyáltalán: van-e a szakmánknak érdekképviselete?
Ha a sajtónyilvánosságot, a napi gyakorlatot vagy a vevőkommunikációt nézem: nincs.
Ha a nominális megjelenéseket (fb, levlisták, ilyes), akkor igen. Hadd ne nevezzem meg azokat a zártkörű klubokat, helyi KISZ-bizottságokat, amelyek a jólműködés látszatát szórva az elvakult nép elé tulajdonképpen hagyják a lovak között a gyeplőt. Mindeközben a szakma zöme boldogul, ahogy tud: magára hagyatva, a szakmai szervezetek garanciái és védőernyője nélkül, szabadon kitéve a kóklerek víg hadának.
Nemrég panaszkodott az egyik kolléga. A 300 négyzetméteres műhely bérlete önmagában sem kevés, plusz gépek, munkadíj, járulékok, az összes cucc, amit mindenki túl jól is ismer. Kiadott ajánlat, korrekt számok, és a vevő véletlenül eléteszi az ajánlatot, ami lekörözi az övét. Megdermed. Az aranyos svihák előzőleg az ő műhelyében vágta le a lapokat, szívességből, élzárta és rakta össze; mindössze a műhely nagyon komoly állandó és mozgó költségeit nem fizetve meg „haveri alapon”.
Hogy is tovább, hazai asztalosság? Hogy is tovább, hazai faipari érdekképviselet?
Ha a szédelgő földicsérésnél tartunk, akkor igen tág a vadászmező. Senki az elmúlt harmincvalahány évben meg nem határozta, mi mitől milyen minőségi szint. Pedig érezzük a zsigereinkben, hogy mi a gagyi, mi a megbízható középszer, mi a prémium és mi a luxus. De soha egyetlenegy fél akarat sem kerülközött ezeknek a jellemzőit lerögzíteni. Miért is? Gyávaságból: szakmai félelem miatt. Mert aki olyan helyzetben kénytelen élni, hogy csak a gagyit tudja eladni (azon a környéken csak mélyszegény/gagyi ügyfelek élnek), az inkább elviseli a nyomasztó multi- és kóklerkonkurrenciát, csak ne kelljen bevallania, hogy milyen terepen versenyez. Pedig ez nem az ő szégyene, hanem az országvezetők gyalázatos gazdaságpolitikájáé. Ha ugyan van nekik olyan. Nem látom, hogy lenne…
Ahogy huszonéve, ma is azt mondom, hogy a szakma ki kell dolgozza azokat a szokványokat, amik pontosan orientálják nemcsak a vevőt, hanem minket, iparosokat is afelől, hogy milyen munkát várhat el a vevő milyen árszinten. Hogy mi a prémium, mi a felső középkategóriájú, mi a gagyi munka. Ezt széles körben meg kell vitatni, nem a tényt, hanem azt, hogy mi számít minek.
Azt állítom, hogy ez nagyon komoly védelmet jelenthet a honi asztalosságnak, föltéve, hogy a szakmai szövetség(ek) is teljes mellszélességgel beleáll(nak).
Van néhány olyan kulcsszó, amit érdemes volna tartalommal föltölteni. Ebben a szakmai szervezetek (Fabunió?) integráló szerepe fontos lehet. Csak ötletszerűen:
- szintvizsga
- szakterületi vizsga
- tanfolyamok a szakmai szövetség szervezésében
- a szakmai szövetség ajánlásai („Ihr Tischler macht’s persönlich”?)
- végzettségi minimum – ugyan, buszvezetők már ne adhassanak munkára ajánlatot
- a kóklermunka csökkentett intézményes garanciája és annak erős kommunikációja
- a Szövetség tagjainak munkáira vállalt emelt szintű garancia, és adott esetben a tag pluszbefizetése révén extra is
- jogszolgáltatás az ügyfelek részére a tagokkal szemben (!) és viszont
- kontárlista („amit átadtam, pénzt kértem érte, az nyilvános”).
De a legfontosabb: a szokványok, a minőségi szintek nagyon precíz, okos meghatározása. Ma a szédelgő földicsérés megeszi a tisztes iparosmunkát. Vérgagyit hirdet prémium kategóriaként n+1 veddmegdobdel-nagyáruház, elvéve a tisztes iparos hitelét. Ki, ha más nem, mint a szakmai szövetség(ek) léphet(né)ne(k) ebben hatásosan?!
A Fabunió referenciapont kell legyen és ki kell lépjen a nyilvánosság elé. A széles nyilvánosság által látható, erős, a vevők számára megnyugtató garanciákat adó szakmai ernyőszervezetként kell megjelennie, hogy a tagok a befizetéseik révén a kellő biztonságukat garantálva láthassák.
A föntieket huszonplusz éve is leírtam. Nem dicsőség, hogy azóta is aktuálisak. De az igen, ha most a megoldás irányában elindulnak a megfelelő szereplők. Úgy legyen.
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


