Fából Vasparipa

A Speedball Speciál, melyet lelkes hajósok építettek 1959-ben. Az ára ma már megfizethetetlen. St. Louis-ban áll az autómúzeumban.
1956-ban, amikor Magyarországon a forradalom harcai dúlnak, a világ békésebb felén, Amerikában a Mechanix Illustrated felteszi a kérdést olvasóinak: vajon milyen anyagból kell épülnie a világ leggyorsabb autóinak? Lehet, hogy a fa megállja a helyét az acéllal szemben?
Ezernyi válasz érkezik a tulajdonképpen költői kérdésre. Még évekig vitatkozgatnak ezen, miközben a gépkocsik utastereit sorozatban építik fából. Talán az eredeti szaklapban megfogalmazott kérdésre már nem is emlékeznek sokan, amikor megszületik rá egy ütős válasz. Néhány „elmebeteg” hajóépítő úgy döntött, hogy nem a vízen, hanem a szárazföldön szeretne versenymotorcsónak
sebességgel száguldozni. Fogtak tehát egy 42 lóerős – nem tévedés, ez 1959-ben, amikor nekiláttak az építésnek, izmos kis gépnek számított –, Ariel típusú, 1952-ben gyártott hajómotort, és
köré építették fából a saját kis szárazföldi rocsójukat.

Mondani sem kell, a nyugati parton közlekedve, nem kis feltűnést keltettek vele. Mivel a fa és a motor összsúlya alig haladta meg a 750 fontot, vagyis kb. a 375 kilót, robogott veszettül a furcsa masina. Sokan csak rakétának hívták a kis autót.
Ezt az autót nem ette meg a rozsda, nem enyészett el. Még ma is izgalmas és érdekes formái inspirálhatják a faautók tervezőit. (Lehet, hogy a csodálatos Juliát megalkotó Szabó Péter kőrisfa autója is merített a több mint fél évszázaddal ezelőtti elődtől? Lásd kis képünket.)

Ami egészen bizonyos. A fa megmunkálása, a kocsiszekrény kialakítása ebből a természetes és jól ismert anyagból hosszú ideig könnyebb leckének bizonyult mint az acélt, a vasat hajtogatni.

Mára minden megváltozott. Ám a minden országban egymás után épülő különleges faautók, valamint a régen készült szépségek megbecsülése azt mutatja, a fa valahol mélyen olyan barátja az embernek, amelyet praktikus okok miatt sem képes elengedni. Hiszen nem kérdés, milyen kocsiban szeretnénk ülni, ha karambolozunk? Védjen a szénszál, a vas bukócső és a többiek! Ám, ha az a kérdés, szerelmünket milyen autóban vinnénk el piknikezni a Duna félreeső fövenyéhez, azt hiszem, a képen látható autók közül választanánk inkább egyet. Vagyis nyugodtan leszögezhetjük: a fa nem megy ki a divatból. Még autóval sem!

A Rút kiskacsa. Marcos Xylon építette fel rétegelt falemezből a javát ennek a sportautónak. 1969-ben igazi szenzáció volt, mert a formavilága a kocsinak annak a Frank Costinnak a keze nyomát viseli magán, aki később a Lotusokkal lett igazán világhírű.

A Chrysler Town & Country tipikus példája második világháborús évek fa kocsiszekrényes amerikai autóinak. Lehet azt mondani rá, hogy nem praktikus, de, hogy nem szép? Ez az autó volt állítólag a VW kisbuszok és az ugyancsak szörfösök kedvencének számító Dodge furgonok elődje.
Forrás: jalopnik.com
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


