Az albertfalvai faipari gyár története
Albertfalván működött az I. világháború idején az Osztrák–Magyar Monarchia legnagyobb gépgyára, ahol különböző típusú favázas repülőgépeket gyártottak. Trianon után azonban meg kellett szüntetni a harci gépek gyártását.
Az első világháború után, 1920-ban jött létre a kor egyik legjelentősebb faipari nagyüzeme – két faipari vállalkozás és a Magyar Léghajó és Repülőgépgyár Rt. utódaként – a Neuschloss-Lichtig Repülőgépgyár és Faipari Rt.

Egy 1927-ben írt levél fejléce (Albertfalvi Múzeum)
A hajdani repülőgépgyár egy részét a Neuschlosz tulajdonosai 1926 után eladták a Lóden posztógyár részvényeseinek. Mindössze néhány hangárt tartottak meg az egyre éledező polgári repülőgépek javítására, karbantartására, de szereltek össze gépeket is; készítettek 16 repülőgépet, amelyek egészen 1941-ig repültek.
A részvénytársaság 1927-ben írott levelének fejlécében bútorok, autókarosszériák, gyermekkocsik, bútorszállító kocsik, szerszámnyelek, mezőgazdasági és háztartási faáruk, sportcikkek, épületasztalos munkák, gőzfűrész jelenik meg, ami széles termékpalettája mellett utal a cég technikai felszereltségére.

A Neuschlosz-Lichtig gyár egyik részvényének képe
FAVÁZAS REPÜLŐGÉPEK, AUTÓKAROSSZÉRIÁK
A cég egy időben 400–450 munkást is foglalkoztatott. Időközben az eredeti német Neuschloss-t Neuschlosz-ra módosították a részvénytársaság nevében. A cég favázas repülőgépek, autókarosszériák készítésével is foglalkozott. Hajlított bútorok gyártására 1933 táján került sor, miután a részvénytársaság egyesült az albertfalvai hajlított bútor gyárral.

A repülőgépgyár üzemépületeinek távlati képe 1933-ban (Albertfalvi Múzeum)
A „Magyar repülés története” c. (1977) hivatkozott könyvben olvashatjuk a Thorotzkai Péter és Lampich Árpád által tervezett Lampich LI típusú segédmotoros vitorlázógép leírását, amely talán – faiparos szakmai szempontból – a legteljesebben ismerteti a 20. század eleji gépek felépítését: „… a törzs négyszög keresztmetszetű, favázas volt, furnér – szaknyelven rétegelt (furnér) lemez – borítással. A törzs alatt kettős kőrisfacsúszó és az erre felerősíthető átmenőtengelyes futókerékpár tette lehetővé a motoros felszállást. Szárnya egysíkú, félszabadon hordó, két párhuzamos fadúc kitámasztású volt a törzshöz csatlakozó vállszárnyas megoldásban. A középen osztott szárny két-két lucfenyőből és furnérból – szaknyelven rétegelt lemezből – készült főtartóra húzott, meglehetősen ívelt szelvényű bordákkal épült és vászonnal volt borítva…Ebben az időben a rétegelt lemez még véralbumin enyvvel készült... A motort a törzs elejére az itt kialakított tartóbordákra lehetett csavarozni és a törzs vonalába illeszkedő alumínium lemezborítás fedte, kivéve és hűtőbordás kétoldalt kiálló hengereket. A húzó Asbóth-féle falégcsavar egyenes be- és kilépőélekkel rétegelt fából készült.”

Egy fakarosszériás Ford Woody Wagon (1940)
Egy 1923 - ban készült riport így számol be az autókarosszériák készítéséről a gyárban (részlet): „ Hatalmas, jól szellőzött termekben a munkások százai dolgoznak ma a Neuschloss-Lichtig gyárban. Oravecz Béla főmérnök nagy szaktudással vezet be a karosszéria - gyártás titkaiba. Megtudjuk tőle, hogy először a bognárok állítják össze a megfelelő rajzok és tervek szerint a szekrényt, mely a karosszéria magvát képezi. A szekrény, ami tulajdonképpen szintén egy váz, válogatott kemény kőrisfából készül. A kész szekrény innen a bádogos- műhelybe kerül, ahol megkapja az alumíniumburkolat. Ez újabb rendszer. Sokkal biztosabb és jóval erősebb, mint a régebbi furnér-rendszer volt. Az alumínium burkolatot meleg állapotban húzzák rá a favázra, amelynél így teljesen kizárt, hogy széjjelmenjen. …”
A HAJLÍTOTT BÚTOROK
Trianon után a T honet-, ill. a hajlított bútor gyárak az országhatáron kívül rekedtek. Hajlított bútorok azonban készültek az 1928-ban alapított Szék- és Faárugyár Rt.-ben Budapesten, 1929-től Debrecenben, a Debreceni Hajlított Bútorgyár és Fakereskedelmi Rt.-ben, valamint 1933-tól az albertfalvai Neuschlosz és Lichtig Repülőgépgyár és Faipari Rt.-ben. Ide sorolható még a Kozma utcai üzem (ma is működő gyűjtőfogház) Budapesten.



Az albertfalvai gyárban a bükkfából készülő hajlított bútorok nagyságrendje az 1930-as években elérte, majd meghaladta az évi 40 ezer darabot, jelentős hányadot képviselve az országban gyártott és nem csak a belföldi szükségletre termelt 300 ezer darabnak. Ebben az időben a belföldi szükséglet hajlított bútorokból 120–130 ezer db lehetett. A gyár termékei a viszonylag olcsóbb kategóriába tartoztak, 1933. évi árjegyzékében közel kétszáz típust ajánlottak megvételre. A legegyszerűbb székek az 1930-as évek derekán 5, a karosszékek 6 pengőbe kerültek. A Magyar gyáripari és üzemi címtár 1926-ban a Neuschlosz-Lichtig Faipari Rt.-t nagyvállalatként; 400 munkással regisztrálta. Az 1935-ös kiadás 450 munkásról és nagy, 66 LE beépített teljesítményről tudósít.
A CÉG EMBLÉMÁJA
A gyár 7. sz. Gyártmánykatalógusában – az egyes típusok változatait is beleszámít va – A repülőgépgyár üzemépületeinek távlati képe 1933-ban (Albertfalvi Múzeum) Egy fakarosszériás Ford Woody Wagon (1940) 52 | SZAKMATÖRTÉNET 994 db hajlított bútor szerepel; elsősorban ülőbútorok: székek, karosszékek, de egyaránt megtalálható az asztal, a fogas, az ülőkanapé, sőt az ágy is. A székek egy részénél rétegelt lemezből készült dombornyomott ülést és háttámlát is alkalmaztak (3/M és 6 típusok).

A cég emblémája
Az egyszerűbb típusok mellett különlegességnek számítottak a forgószékek (380 és 386 típusok); ez utóbbiak a mai igazgatói karosszékek őseinek is tekinthetők. Külön figyelmet érdemelhet a 630 sz. szék, amely egymásra rakásolhatóságával tűnt ki.
Az 1960-as, ’70-es évektől egyre nagyobb népszerűségre szert tett, idompréselt, hajlított elemekből felépülő, Skandináviából hazánkban is divatba jött és gyártott ülőbútorok elődjének tekinthetők a 833 és a 834 rugózó karosszéktípusok.
A második világháború idején a gyár berendezéseit a szovjet katonai hatóságok leszerelték. A céget, ill. annak megmaradt részét 1948-ban államosították. A gyár létszáma ekkor 100 főn felül volt. Ide a Neuschlosz-Lichtig Faipari Rt. üresen álló épületeinek felhasználásával költöztet ték a zuglói Magyar Szellőző Művek és Gépgyár Rt. és a Varga Testvérek Ventillátor és Lemezárugyár összevonásával létrehozott, ipari légtechnikai berendezéseket gyártó nagyvállalatot, a Szellőző Műveket, amelynek utódja azonos nevű kft. néven működik.
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-szeptember-50-53
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


