Az egyik legszebb szakma

Alaposan ismeri a szakma múltját, de készülő kutatásával már a jövő felé kacsintgat, s nem utolsósorban természettel és emberekkel egyaránt jól tud bánni Gadácsi Júlia erdőmérnök-hallgató, akivel a selmeci diákhagyományokról, a Kanadába disszidált soproni erdőmérnökökről, fákról, s arról beszélgettünk, mit jelent ma erdésznek lenni.
– Mária Terézia az erdőtörvényben tette kötelezővé, hogy tízezer hektáronként kell, hogy legyen egy felsőfokúan képzett erdészeti szakember, ezért megnőtt az igény a szakmabeliekre, így 1808-ban Selmecbányán megalakult az önálló erdészképzés. Trianon után aztán az intézménynek költöznie kellett, akkor fogadott be minket Sopron – fejti ki Gadácsi Júlia, a Soproni Egyetem erdőmérnök-hallgatója, aki részletesen mesélt a magyarországi erdőmérnökképzés történetéről. Kiemeli, az egyetem diákjai a mai napig erősen ragaszkodnak a diákhagyományokkal megerősített selmeci szellemiséghez.

Választott szakja több lehetőséget rejt magában és tisztában van azzal, milyen képességeit kamatoztatná szívesen a pályán
– Fontos kiemelni, hogy a selmeci diákhagyományok hierarchiára épülnek. Az elsős hallgató a selmeci szellemben meg nem keresztelkedett pogány, akiből később balek, kohlenbrenner (szénégető, mivel másodéven tanulták a szénégetést a bányászok Selmecen), majd Firma válik, s ha elvalétál (ballag), akkor filiszterré lesz. Egész Európa Selmecről vette át a ballagás szokását.
A diákhagyományok része a nóták elsajátítása, Sopron és Selmecbánya történetének megismerése és átélése, a ma is viselt egyenruhák vagy a négy karikából álló, erdészcsillaggal ellátott szakgyűrű, melynek viselési jogát például akkor érdemli ki az ember, ha selmeci szellemben megkeresztelték és ki is tudja rakni. A hagyományokban persze nem kötelező részt venni, ám kár volna kimaradni belőlük, mert ez egy egyedi, ritkaságnak számító dolog. 2014-ben az UNESCO a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékének részévé nyilvánította a selmeci diákhagyományokat.

Édesapjával, Gadácsi Attila erdésszel
A fiatal erdőmérnök-hallgató elmondja, a Soproni Egyetemen igazán otthonos, barátias légkörben tanulhatnak a leendő szakemberek, hiszen egy olyan intézményről van szó, ahol mindenki ismer mindenkit. Mint mondja, választott szakja több lehetőséget rejt magában, s konkrét elképzelése ugyan még nincs, tisztában van azonban azzal, szakmájának mely ágai közül választhat a későbbiekben, ahogy azzal is, milyen képességeit kamatoztatná szívesen a pályán.
– Az erdőmérnök klasszikus feladatai közé tartozhat a fahasználat, ide tartozik a kitermelés, aztán az erdőtervezés, ahol az újratelepítésekkel is foglalkoznak, illetve a nevelés-művelés, amikor a meglévő állományokból nevelnek erdőt, amit majd kitermelnek. Ez a három nagy ága van az erdészetnek. Negyedikként szokták emlegetni a vadgazdálkodást, de én például nem vadászom, engem ez nem érint. Elhelyezkedési lehetőségek tekintetében egész jó arányokról beszélhetünk.

Én pályakezdőként majd egy olyan oldalát választanám a szakmának, ahol a tanultak alkalmazása mellett emberekkel is tarthatom a kapcsolatot és szervezői képességeimet is érvényesíthetem. Gadácsi Júlia az idei tanév elején Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjban (a korábbi köztársasági ösztöndíj), valamint Roller Kálmán-ösztöndíjban részesült jó tanulmányi átlagai és a selmecbányai diákhagyományok fenntartása érdekében végzett közösségi, szervezői munkája eredményeként.

– A Roller Kálmán-ösztöndíj megpályázásának egyik feltétele volt, hogy egy pályaművet kellett írnunk Roller Kálmán egykori erdészeti főiskolai igazgató munkásságáról és 1956-os szerepéről. A forradalom, mint sok más városban, itt is a diákság, a fiatalok közreműködésével szerveződött. Amikor a MEFESZ-eket (Magyar Egyetemisták és Főiskolai Egyesületek Szövetsége, mely kulcsszerepet töltött be a forradalom követeléseinek kidolgozásában, illetve a forradalom és szabadságharc előkészítésében) megalapították, a soproni diákság is csatlakozott, az itteni MEFESZ alapító gyűlése az egyik kollégiumban volt 1956. október 21-én.

Az akkori rendszer egyébként teljesen betiltotta a selmeci diákhagyományokat is, ezek azonban tovább folytak, amennyire lehetett, fű alatt. A szerveződő hallgatók megkeresték Roller Kálmánt, az akkori erdőmérnöki főiskola igazgatóját. Ő egy október 22-i erdőtelepítés előadásán kifejezésre juttatta, hogy a diákság oldalán áll, támogatja a kezdeményezésüket. Másnap, október 23-án a soproni hallgatóság ugyanúgy tüntetést szervezett, ám ez egyike volt azon kevés tüntetéseknek, mely teljesen békés mederben folyt, még csak hangos szó sem hallatszott a városban.
Az Őrtüzek-emlékműtől indulva az egyetem területéről egy halk fáklyás menet indult el a Fő térig.Ám a Pesten kitört forradalmat követően az egyetem közölte a diáksággal, hogy a saját érdekükben beszüntetik az oktatást, nem tartottak előadásokat, tilos volt csoportosulni, de a tanácsok közt szerepelt, hogy lehetőleg ne menjenek ki a városba sem. A hallgatóság ezekben a napokban mégis egyre jobban belekeveredett a forradalomba, hiszen a munkástanácsok megalakulását, az élelmiszer-elosztást, valamint a vöröskeresztes-szállítmányok továbbítását az ország többi részére, a határőrzést, a lakosság gondjainak kezelését mind diákok segítették, sőt, Sopron belső rendjét akkor a polgárok és a diákok próbálták fenntartani, hogy az események ne csapjanak át esetleges túlkapásokba.

Gadácsi Júlia az idei tanév elején Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjban, valamint Roller Kálmán-ösztöndíjban részesült
A helyiek november negyedikén adták meg magukat a szovjet felderítő csapatoknak, s ezzel gyakorlatilag kénytelenek voltak feladni Sopront. A forradalom leverése után azok, akik az eseményekben közvetlenül érintettek voltak, távozni kényszerültek az országból. Még aznap, 4-én este a Muck-kilátónál gyűltek össze a hallgatók, s gyakorlatilag ők segítették a civil lakosság disszidálásának menetét is.
Az itthon maradóknak olyan feladataik voltak, mint adományleltározás és -szétosztás, de ők értesítették a disszidensek hozzátartozóit is, mivel a külföldre menekült családtagokról ekkor hivatalosan semmit nem lehetett, nem szabadott tudni, annyit csupán, hogy „eltűntek”. November közepén indulhatott meg ismét az oktatás Sopronban, ennek újjászervezése is az itt maradókra hárult. A forradalomban közvetlenül érintett, külföldre menekült hallgatók és tanárok eleinte Ausztriában próbáltak meg valamilyen intézményesített formában képzést indítani, azzal a reménnyel, hogy mire itthon – nyugati segítséggel – visszafogják, mérséklik az elnyomó rendszert, s visszatérhetnek az országba, addigra a diákok be tudják fejezni külföldön a félbemaradt képzéseket.
Be is jelentették, hogy november elején meg szeretnék alapítani a Soproni Egyetemet Salzburg közelében, mivel ideiglenesen Sankt Wolfgangban szállásolták el őket. Roller Kálmán már a forradalmat is pártolta, így azokat a zömében erdőmérnök fiatalokat sem hagyta magára, akik disszidáltak. Ő irányította, szervezte a külföldi kar megalapítását, ám kinyilatkoztatta, hogy az egység nem bomolhat meg.
Éppen ezért nem tudott Ausztriában megalapulni a kar, mivel nem tudták volna az összes hallgatót, s valamennyi tanárt a településen elhelyezni. 1956 decemberében gondoltak végül arra, több ország lehetőségeit figyelembe véve, hogy Kanadát volna érdemes megpróbálni, mivel erdészeti szempontból kimondottan jelentős ország, talán tudnak segíteni. A megkeresésre hamar megérkezett a visszajelzés, hogy az ottani intézmény befogadja a soproni egyetemistákat.
A Vancouver University of British Columbiára egy körülbelül kétszáz fős oktató- és hallgatógárda érkezett meg 1957 januárjában, ők a szeptemberi tanév kezdetéig Powell Riverben, Vancouvertől nem messze éltek, tanultak angolul és próbáltak alkalmazkodni a kanadai körülményekhez. Roller Kálmán 1961-ig volt aztán a kinti soproni divízió számára létrehozott, az oktatást magyar nyelven lehetővé tevő kar dékánja, külföldi oktatói és kutatói tevékenységéért, s utólag, a rendszerváltást követően idehaza is számos elismerésben részesült.

Nem veszi félvállról a rá váró mérnöki feladatokat sem, sőt, készülő szakdolgozata máris komoly gyakorlati problémákra reflektál
Gadácsi Júlia tudása azonban nem csak jövendőbeli szakmája, s egyeteme múltjának részletes ismeretében merül ki, így arról is megkérdeztük, milyen kutatásban, tudományos tevékenységben érdekelt jelenleg. Beszámolójából hamar kiderült, nem veszi félvállról a rá váró mérnöki feladatokat sem, sőt, készülő szakdolgozata máris komoly gyakorlati problémákra reflektál.
– Esztergomban, a bazilika mögött található a Dunának egy mellékága, melynek a partfala terméskőből rakott. A mellékág mindkét oldalán található egy-egy meglehetősen öreg, védett fasor, s ugyan mindkét sétányon több étterem, kávézó található, én a turisták által talán kevésbé frekventált oldalon végzem a méréseimet. Az a probléma, hogy a nagy fák – köztük néhány szürkenyár, de főként vadgesztenyék – között több beteg fa is található, ráadásul ebbe a partoldalba féloldalasan nőttek a fák.
Ezen a sétányon kidőlt egy fa, s az ezzel járó javítási munkálatok, a tuskó kiszedése és a partrézsű rendbehozatala csak egy fa kapcsán két-háromszáz ezer forintba kerül a fenntartónak. Éppen ezért, nekik nagyon jó lenne tudni, mely fákat lenne érdemes mindenképpen eltávolítani, mivel balesetveszélyes, avagy melyekre érdemes odafigyelni, valamilyen módon karbantartani. – Ennek kapcsán készítettem el az ott található negyven fa adatait tartalmazó fakatasztert, átmérőt és famagasságot mértünk, édesapám segítségével.
Radó-osztályozást is végeztünk, ez a városfák értékeinek skálázását segíti. Ott a fák részeit külön kell vizsgálni, hogy külön a korona, a törzs, a gyökér stb. milyen módon és mennyire károsodott. Emellé csináltam egy akusztikus favizsgálatot is, amihez a Fakopp nevű műszert használtam. Én a kétérzékelős változatát alkalmaztam, melyet úgy kell elképzelni, mint lényegében egy dobozkát, melyhez csatlakoztatható két kis érzékelő. A mérés folyamata maga olyan, mintha egy-egy apróbb szöget vernénk a fába, így nem károsodik a faegyed.
Ez szigorúan gumikalapáccsal történik, mivel ez az érzékelő a hangsebesség terjedését méri a fában. Ezt követően egy hagyományos kalapáccsal kell rákoppintani még egyet az érzékelőkre, ilyenkor egy jellegzetesen csengő hangot lehet hallani. Ehhez meghatározott referenciaértékek tartoznak, hogy adott fafaj hogyan vezeti a hangot.
Ez alapján lehet megmondani, hogy adott referenciaértékhez mekkora és milyen irányú az eltérés, ebből már megállapítható, hogy mennyire korhadt, s a mérések alapján a gyanúsabb, betegnek ítélhető fákat alaposabban is megvizsgáljuk majd. Gyakorlatilag ugyanazt csináljuk, mint a harkály. A végleges célom, hogy felmérjük, milyen ezeknek a fáknak a jelenlegi állapota és mit lehet tenni annak érdekében, hogy az ne romoljon tovább.
Fotó: Nagy Lajos
Kapcsolódó dokumentum:
az-egyik-legszebb-szakma
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


