104 Magyar Asztalos és Faipar 2003/9NYÍLÁSZÁRÓPIACA konferencián elhangzott előadások számos jó és használható adattal, érvvel és gondolatmenettel gazdagították a jelenlévő-ket, melyekből helyhiány miatt valószínűleg több részletbenközöljük a legfontosabbakat.A rendezvény első előadója jómagam a nyílászárópiaconbekövetkezett statisztikai adatokkal próbálta a piacelemzéstnagy léptékben elvégezni.A számunkra egyik legfontosabb, a német piac vonatkozásá-ban (1. és 2. ábra) elmondhatjuk, hogy a német piacon azelmúlt években komoly, drámai piacvesztéssel kellett az egésznyílászárószektornak konfrontálódnia.Az ablakok vonatkozásában 1995-höz képest 2005-re közel60%-os!!! piacvesztés prognosztizálható.(Ez a tény az EU-nyitás okán további meggondolásokra kell,hogy ösztönözze a szakmát.)Faablak vagy nem faablak?Németországi ablakpiac1995 ......... 2000 2001 2002 2003 2004 2005millió darab ablakegység25,519,51612,411,611,113,918%10,6%5,9%4,6%13,6%Forrás: DDSInterconnection Consulting GroupKültéri és beltéri ajtók németországi piaca2001 2002 2003 2004 20051,0619,152 9,1%8,3200,916 0,854 0,840 0,8295,2%7,8871%7,815 1%7,739Kültéri ajtó millió darabBeltéri ajtó millió darab2000 2003 2005FA-ALU5,1%FA-ALU5 %FA-ALU6,1%ALU19,5%ALU20,6%ALU20,5%FA24,6%FA22,1% FA20,2%PVC50,9%PVC51,5%PVC53,3%Az ablakprofilok piaci részaránya NémetországbanForrás: DDSInterconnection Consulting GroupA Ligno Novum szakvásárt kísérően, az Orszá-gos Asztalos- és Faipari Szövetség szervezésé-ben A fa nyílászárók jövője címmel konferenciamegrendezésére került sor, ahol az érintetteka nyílászárópiacon lezajlott változások okán afa nyílászárók piaci részarányát növelő lehető-ségekről cseréltek eszmét.1. ábra3. ábra2. ábra Forrás: DDSInterconnection Consulting Group2003/9 Magyar Asztalos és Faipar 105NYÍLÁSZÁRÓPIACAz ajtópiac nem voltennyire drámaihelyzetben, sőt, 2004vonatkozásában apiac konszolidálódnilátszik.Az ablakpiacon belüla profilok részarányaa 3. ábra szerintalakul. Látszik, hogy aPVC további részthasított ki a tortából,az alumínium 20%körül beállt és talán azis kijelenthető, hogy afa-alu. szerkezetekkedveltsége nő.De természetesen nemminden európaiországban ilyen hátrányos a fa élanyag helyzete. Van, ahol a favezető pozícióban van (pl. skandináv országok), illetve itt vanSvájc (4. ábra), ahol a fa és fa-alu. együtt 4%-kal megveri arivális PVC-t.A magyarországi profil viszonyok megsaccolása nem is olyankönnyű feladat, hiszen hivatalos adatok e területet illetőensem állnak rendelkezésre. Itt a különböző gyártók, a beszállí-tók adataira támaszkodva lehet megközelítően jó becsléseketelőállítani.Mindez az 5. ábránkon is látszik, a honi viszonyokat illetőena PVC már 50% felett van. Ez alapvetően ár-költség kérdés maMagyarországon. A fa, illetve az alu. keretrendszer veszítettpiaci részarányából és egész kicsi piaci részarányt nyertek avegyes (fa-alu., műanyag-alu.) rendszerek.A fenti tények és az előző számainkban már bemutatott agresszívműanyagos marketingmunka okán ma már világosnak tűnik, hogya faiparnak van mit tennie a faablak, faajtó marketingjéért, image-éért. Ezzel Sopronban talán egyet is értett mindenki.A rendezvény következő előadásai a hogyanhoz adtaktámpontokat. Kocsis Lajos előadásában a különböző ablakszerkezetekkörnyezetterhelés szempontú összehasonlításátvégezte el. Elhangzott, hogy a talán egyedüli alapos, aproblémát boncolgató svájci kutatás végeredménye 11vizsgált környezetszennyezési szempontból csak 3 szempontból marasztalta el a fát, míg a konkurencia 8 szempontbólmaradt alul. (Az előadás rövid összefoglalóját következőszámunkban közöljük.)Papp Imre a különböző épületasztalos-ipari termékek jelenkoriés EU-s taggá válásunk utáni minősítési elveire hívta fel afigyelmet.Szabó Róbert, a Kunság Fenster vállalkozási igazgatója pediga különböző nyílászáró-fejlesztések buktatóira, a megtérülésesélyeire hegyezte ki valóban érdekes mondanivalóját.A rendezvény eredményeként megfogalmazódott, hogy afaiparban érdekelt szövetségek dolgozzák ki a faablak, faajtópozitív marketingje alapjául szolgáló érvrendszert, amit azutánelső körben a gyártók kapjanak meg.Majd második körben vizsgáljuk meg a fa nyílászárók mellettiközösségi marketing lehetőségét. (Zárójelben jegyzem meg,hogy erre a feladatra időközben több cég is jelezte erkölcsi ésanyagi támogatását.)Hőbör TamásAz ablakprofilok piaci részaránya SvájcbanFA-ALU23,4%ALU4,8%FA26%PVC45,8%FA-ALU21,5 %ALU4,8%FA28,8%PVC44,9%FA-ALU19%ALU4,9%FA33,2%PVC42,8%FA-ALU18,2%ALU4,8%FA36,7%PVC40,2%1998 2000 2003 2005Forrás: HK4. ábra Interconnection Consulting GroupAz ablakprofilok piaci részaránya Magyarországon2001 2002VEGYES 0,4%ALU12,5% ALU10%PVC47,5% PVC53,9%FA40% FA35,7%Forrás: Prohászka Rajmund5. ábra Ajtó-Ablak SpektrumA jövő egyik lehetséges kitörési pontja:fa-alu. szerkezetek?Fotó: Gutma
nn
Tetszett a cikk?