Pillantsunk be a Lufthansa Technik világába!
A Lufthansa Technik AG (Lufthansa Engineering, LHT) – a Lufthansa Csoport leányvállalata – világszerte karbantartási, javítási szolgáltatásokat nyújt repülőgépekhez, hajtóművekhez. Mindezek mellett lenyűgöző és látványos luxus beltereket és bútorokat gyárt repülőgépekbe. Székhelye a hamburgi repülőtér, további fontos német telephelye a frankfurti- és a müncheni repülőtereken található. Ezeken kívül Európában Máltán, Magyarországon és Bulgáriában rendelkezik jelentősebb báziskarbantartó létesítményekkel, valamint Puerto Ricóban, a Fülöp-szigeteken és Kínában találhatók telephelyei. A Lufthansa Technik központja Fuhlsbüttelben, Hamburg északi részén található, ahol 10 ezer négyzetméteren készülnek a lélegzetelállító repülőgépbelsők. A műhely öt különböző részlegből áll, ahol több mint 200 alkalmazott dolgozik, hogy megvalósítsa a többnyire névtelenül maradni kívánó ügyfelek kívánságait. Exkluzív anyagokkal, különleges gyártási technikákkal készülnek itt a VIP és kormányzati repülőgépek belső berendezései.
A legegyszerűbb munkálatoktól a legbonyolultabb feladatig mindent helyben oldanak meg. A körülbelül 200 alkalmazott negyede asztalos, akik a precíz mérnöki tervek alapján elvégzik a szükséges munkálatokat: alapanyagfeldolgozás, furnérozás, festés, CNC munkák, összeszerelés. Modern raktározási rendszer segíti abban, hogy az alapanyagok a lehető leggyorsabban eljuthassanak a kívánt állomásra, valamint számítógépes rendszer rögzíti az összes beépítésre kerülő alkatrészt, mert minden alkatrésznek nyomon követhetőnek kell lennie. A munka projektcsapatokban történik. A műhelyben dolgozó csapat már a fejlesztési szakaszban szoros kapcsolatban áll a tervezőkkel és mérnökökkel. Minden projektben új fejlesztési kihívások merülnek fel, amelyekre egyedi megoldásokat kell találni.
Anyaghasználat tekintetében fontos, hogy a repülés követelményeinek teljes mértékben megfeleljenek az anyagok. A legfontosabb, hogy az enteriőrhöz, valamint a bútorokhoz használt anyagok könnyűek legyenek, s hogy a tűzvédelmi szempontoknak is megfeleljenek a kiválasztott építőelemek. Legtöbb esetben méhsejt paneleket használnak, ahol a méhsejt rács, papír és epoxigyanta keverékéből épül fel, amelyet egy speciális felső réteggel zárnak. Ezeket az anyagokat kifejezetten a Lufthansa Technik részére gyártják, amit a Lufthansa mérnökei és szerelői közösen fejlesztettek ki a gyártóval. A méhsejt panelek végső rétegét valamilyen luxus furnérral zárják, ami igazán impozáns megjelenést eredményez. Ezután következhet a lakkozás, ami sok esetben több mint tíz hétig is eltarthat a kiváló minőségi felület eléréséhez. Az adott projekthez fel nem használt maradék furnérokat is megőrzik a későbbi javításokhoz, karbantartásokhoz. Bonyolultabb formák elkészítéséhez merevhabot használnak, amiket CNC gépeken alakítanak. A készülő bútorzat végleges rétege nem csak furnérral készülhet, hanem a Lufthansa előszeretettel alkalmazza a VTN technológiát. Ez a víztranszfer nyomástechnika, amivel szinte bármilyen, háromdimenziós tárgy gyorsan és egyszerűen dekorálható, vagy éppen újjávarázsolható. A lehetőségeknek csak a képzelet szab határt. Nyelvterülettől függően többféleképpen is nevezik az eljárást: hidrografika, víztranszfer nyomás, VTN, WTP, WTD. Tűzállósága jobb a furnérnál, sok esetben végeredményben alig lehet megkülönböztetni a furnérozott felülettől. Az eljárás emellett a furnérozástól olcsóbb, valamint környezetvédelmi szempontból is jobb, mert így kevesebb fát kell kivágni. A művelet elvégzéséhez a Lufthansánál már teljesen automatizált rendszert építettek ki, amelyet évek óta fejlesztenek annak érdekében, hogy elsőosztályú felületeket biztosíthassanak a készülő felületeken.
VIP ACJ320neo kabin
A Lufthansa Technik nemrégiben megrendelést kapott egy meg nem nevezett magánügyféltől egy vadonatúj Airbus ACJ320neo VIP belső kialakítására. A repülőgép várhatóan az idei nyár végén érkezik meg a cég hamburgi kabinkiegészítő központjába, ahol 2024 tavaszára kapja meg a belső teret. A kabin kialakítását a Lufthansa Technik tervezői a megrendelővel szoros együttműködésben dolgozták ki. Az utastér elrendezése lineáris és szigorúan a magánélet igényéhez igazodik. Az utastér különlegessége a rugalmas kialakítás, amely különféle célokra alkalmas, legyen szó családi kirándulásról, vagy épp üzleti útról. Az utasok kényelmének további javítása érdekében a Lufthansa Technik kabinlégnedvesítő rendszert épít a repülőgépbe. Emellett a repülő belseje a legmagasabb igényeket is kielégíti majd a fedélzeti szórakoztatás és a multimédiás csatlakoztathatóság terén. A vásárlók kérésére egyértelműen az utasok személyes digitális eszközeinek integrálására fektetik a súlyt, így csak néhány nagyméretű, részben behúzható képernyő kerül az utastérbe. Az okosotthonokhoz hasonlóan az utasok bármikor egyénileg és könnyedén átvihetik személyes tartalmaikat a beépített kijelzőkre.
A legendás Mercedes repülni is tud
A repülőgép utasterének kialakítása erős, férfias vonzerőt sugároz a legújabb Mercedes AMG GT C legújabb színének és díszítésének adaptálásával. A megoldás az autó legmodernebb technológiáját, exkluzivitását és teljesítményét tükrözi. A gondosan kiválasztott és precízen beágyazott szénszálas elemek, valamint az üléskárpitok jellegzetes facelift integrálásával az utastér kialakítása tiszteleg a Red Pig előtt. A Mercedes-Benz S-osztály és az AMG autók tipikus műszerfal-kialakítása által ihletett fekete panelek az ablak előtt lebegnek, ezt a hatást a diszkrét fénykorona keltette. Az innovatív Mercedes-Benz Magic Sky technológia lehetővé teszi a panelek elektromosan feketétől átlátszóig történő tompítását.
Különleges küldetések
A repülőgép fedélzetén elkülönített kórterem építése, vagy 17 tonnás távcső szállítására alkalmas repülő nagyjavítása során nincs rutin eljárás: ez egyedi műszaki megoldásokat igényel. Mélyreható mérnöki know-how, módosítások és javítások precíz tervezésével a Lufthansa Technik képes ezeknek a megoldásoknak a fejlesztésére és bevezetésére. A beszállítókkal való szoros együttműködés, az OEM-ekhez való gyors hozzáférés és a hatóságokkal fenntartott bizalmi kapcsolat jelentik azt a gerincet, amely lehetővé teszi a Lufthansa Technik számára, hogy ilyen összetett műszaki feladatokat véghez tudjanak vinni. A megszerzett speciális tudást a Lufthansa tudja kamatoztatni a szélsőséges felkérések során is, így például tudományos, humanitárius műveletekhez, járvány esetére, evakuációs felszereléseket építenek repülőbe, illetve katonai feladatokhoz szükséges környezet kialakítását is vállalják.
Forrás és fotók: www.lufthansa-technik.co
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.