Fa-design a nagyvilágban
Egy neves, török építész stúdió, az Autoban tervezte a modern és lenyűgöző új nemzetközi légikikötőterminált Azerbajdzsánban, Baku városában. A fa újraértelmezése központi szerepet játszott a tervek valóra váltásában.
Az épület jellegzetes háromszög alakú alaprajza nem holmi design hóbort, hanem okos térkihasználás eredménye. A homorú külső üvegfalak és a sarkok íves kialakítása látványos és szép formát alkotnak. A tervezők megkapták a lehetőséget, hogy egyedit alkothassanak – és ezt ki is használták a belsőépítészet terén is. „Alapvető célunk volt, hogy különbözzön a „mainstream” repülőterektől.” – nyilatkozta Seyhan Ozdemir, a tervező vállalat egyik alapítója. És valóban az épület belső kialakítása nem szokványos, az utasok számára kialakított terek formabontóak.
A nagy teret fából készült, íves szerkezetek (összesen 16 db) osztják meg
FÁKRA HASONLÍTANAK A FÖDÉMTARTÓ OSZLOPOK
A nag y teret fából készült, íves szerkezetek (összesen 16 db) osztják meg, ilyenekben kaptak helyet a különböző szolgáltatások: bárok, kávézók, üzletek, a reptér csomagmegőrzője, sőt, egy játszótér is. A természetes hatású látvány mellett (amit az épület födémét tartó oszlopok fákra hasonlító alakja is szolgál) a jövőre nézve is praktikus ez a megoldás: az így kialakított egységek viszonylag egyszerűen bővíthetők, alakíthatók vagy szüntethetők meg a jövőbeni igényeknek megfelelően – komoly szerkezeti átalakítás nélkül. A folyamatosan változó követelmények így nem jelentenek akkora kihívást az épület számára.
A rácsos faszerkezetek anyaga Ayous fa (Triplochiton scleroxylon), mely a legtöbb helyen igényes pikkelyfedést kapott. A rácsozás változó szögekben csatlakozó elemei miatt a feles lapolásokat a hagyományostól eltérő formában munkálták ki, hogy a szerelés gyors és egyszerű legyen. A szerkezetet csavarozással építették össze.
A faszerkezetek barlangszerű tereket, körülölelő formákat alkotnak, melyek emberi léptékűek és megnyugtató hatást váltanak ki
3D SZOFTVEREKKEL TERVEZTÉK: FABORÍTÁS TÖBB MINT 6000 NÉGYZETMÉTEREN
A zsindelyszerű elemek tölgyfa furnérozást kaptak, csaphornyos kialakításúak, így rögzítésük rejtett. A legkülönfélébb méretbenés formákkal rendelkeznek és pontosan követik a szerkezetek alakját. Több mint 6000 négyzetméteres felület kapott faborítást. A legnagyobb szerkezet burkolata összesen 2050 db panelből áll, melyek 40-féle méretben készültek.
Ahhoz, hogy ez a gigantikus belsőépítészeti álom megvalósuljon, CNC-marógépekre, és a burkolatok gyártásánál lézeres megmunkáló gépekre volt szükség. A tervezés AutoCAD és 3DS Max szoftverekkel történt. A fővállalkozó MAPA vállalat Ankarában teljes nagyságú modellt is felállított a funkciók tesztelése érdekében.
A rácsos szerkezet zsindelyfedést kapott
A tervezők ügyesen kihasználták az ebben az építészeti struktúrában rejlő lehetőségeket. Az íves faszerkezetek barlangszerű tereket, körülölelő formákat alkotnak, melyek emberi léptékűek, és megnyugtató hatást váltanak ki, ugyanakkor funkciójukat kompromisszummentesen ellátják.
Az élő fákkal, és kényelmes bútorokkal tovább fokozták ezt a természetes hangulatot, mely a stresszes várakozást komfortosabbá, és az emberekben e távoli országról kialakult képet még pozitívabbá teszi. Évente több mint hatmillió utas fordul meg ezen a forgalmas reptéren – az ankarai emberek büszkék lehetnek.
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.