A lengyel bútoriparról

100 Magyar Asztalos és Faipar 2005/4A rendezvény két legizgalmasabb pontja– állíthatjuk – ez eleje és a vége volt.Első előadóként Mayewski úr a Homag Lengyelország ügyvezető igazgatója pár érdekes példán keresztül vázolta a lengyelbútorgyártás fejlődési lépcsőit.A fordulat előtt – mint megtudtuk – Lengyelország számos beszállítói projektben dolgozott. Például az IKEA lengyel cégekkel „kooperálva” megvette a technológiát, megszabta a feltételeket, majd a cég bútorral fizetettatechnológiáért.Akkoriban (és ? most is) az volt a jellemző, hogy az IKEA az eladási ár 17–25%-át adta át a termelőnek.A fordulat után ezek az IKEA-partnerekcsődbe is mentek.Nem voltak egyedül. Általánosságban is igaz, hogy a fordulat után a lengyel bútorgyárak, bútorkombinátok úgy ahogy volt, tönkrementek. Kialakult egy hiánypiac, amit cégalapítási hullám követett. 1990–1991 körül cca. 40 ezer bútoripari vállalkozást alapítottak Lengyelországban,amelyek termékeiknek csupán 20%-át exportálták – a maradék 80% ment a belső piacra.Ezt az időszakot az 1–2 fős garázsműhelyekjellemezték, amelyek a kereskedelemkialakulatlansága miatt még direktbenértékesítettek.Ahogy sűrűsödött a piac, úgy mentek sokan tönkre, de egyes vállalkozások kiemelkedtek, fejlődésnek indultak.A kiemelkedő cégek tekintetében több fejlődési pálya is tetten érhető.Bizonyos állami vállalatokat megvásároltakszakmai (pl. német) befektetők.Lengyelországban olcsón lehet termelni és Németországban drágán eladni. Az IKEA más utat járt. Zöldmezős vállalkozásokat, gyárakat alapított,olyan területeken, ahol alig voltak munkahelyek. Így iszonyú alacsony bérköltséggel tudott operálni. Ezek az üzemek évente 1 milliárd euró értékben termelnek,jellemzően egy-két szériát futtatnak gyáranként és az IKEA tervezi a termelés megkétszerezését.Külön figyelmetfordítottaz előadó a dél-lengyel Black Red White cégre, amely egy, az 1990-es évek elején alapított kis asztalosüzemből nőtt mára 3200 embert foglalkoztató óriáskapacitássá.Jó időben, jó területen (szegény vidék), a piaci igényeket maximálisan kiszolgálva és minden fillértmegnézveindult a vállalkozás.A fő elv a folyamatos termelés. Alapvetően korpuszbútorokat gyártanak, forgácslap alapon. A cég 4 műszakban dolgozik. (Három műszak a hétvégével.) A termelés a '90-es évek közepére úgyA lengyel bútoriparrólfelfutott, hogy a cég kiszámította a saját forgácslapgyár megtérülésének idejét. Így hát az üzemkapuban 1997-ben alapítottakegy forgácslapgyárat. A targonca leveszi a forgácslapot a préssor végéről és átviszi a gyártósorra. Majd a gyártósor végére megy, leveszi a kész lapraszerelt bútort és kamionra rakja, és indul újra a forgácslapért. A forgácslapgyártó sor a fenti termelés mellett rövid idő alatt megtérült.Mint az kikövetkeztethető, a cég az árérzékeny forgácslapbútorokkal alapoztameg sikerét (lengyel viszonylatban is olcsó), de mára már új területek felé kacsingat. Vett egy székgyártó céget, saját tömörfa megmunkálóval rendelkezik,megcélozva a mindent egy kézből „IKEA”-filozófiát.Ma Lengyelországban cca. 20 000 cég dolgozik ezen a területen, az első 10 cég adja a teljes gyártás 25%-át. Az óriásokon kívül cca. 300 cég dolgozik 50–100 fő alkalmazottal, a többi 50 főnél kevesebb alkalmazottal bír.A lengyelek az adottságaikon, az olcsó munkaerőn túl folyamatos fejlesztéseiknek,szívós munkájuknak köszönhetően ma az európai bútoripar egyik meghatározószereplőjévé léptek elő.A lengyel bútoripart taglaló előadás után több, a technológiát érintő, érdekes előadásra került sor a HOMAG tolmácsolásában.A lengyel gondolatokhoz a nap végi fórum kapcsolódott, ahol Bakonyi Gábor úr felvezetésében versenyképességről, designról, adóterhelésről, feketegazdaságrólvitázhattak (és vitáztak is) az egybegyűltek, közel teljes metszetét megmutatva a problémáknak, amelyek a bútoripart terhelik.Hőbör TamásA fenti témakörben a szombathelyiAKE Hungária Kft. április elején szakmai konferenciát szervezett, ahol mind gazdasági,mind technológiai jellegű előadások színesítették a hallgatóktudásanyagát. Az előadássorozatvégén pedig Bakonyi Gábor úr vitaindítóját követően a magyar bútorgyártás problémáiról,kitörési pontjairól nyílt „vitafórum”.VERSENYKÉPESSÉGMagyarországLengyelországNépesség10,07 milló fő38,6 millió főTerület93,03 ezer km2312,6 ezer km2GDP-növekedés 20044%5,4%Munkanélküliség 20046,1%20%Fogyasztás növekedése 20042,8%3,2%

Tetszett a cikk?