44 Magyar Asztalos és Faipar 2005/3CÉGRIPORTA kezdeti időszakban az akkor általános lelkesedéssel és cégfelépítéssel kezdtek neki a munkának ők is. Először kisebb belsőépítészetimunkák, egy-egy bútordarab a barátoknak, illetve a hazai szakmai kiállításokonvaló szereplés jellemezte a céget. Az akkoriban induló „bútortár”-sorozat a Geppettonak is jó lehetőséget biztosított a nagyközönség előtti bemutatkozásra.Mint utóbb kiderült,a cég életének fordulópontja, vagy mondjuk úgy, egyik legjobb döntése volt a tervezés és a gyártáskülönválasztása.A bútorbeszereléstvégző stábból lassan önálló műhely alakult.A nemcsak elvekben,hanem fizikálisanis különválasztottgyártás inspiráló volt a tervezésre is. A város másik felén működő műhelybennem lehetett átszaladgálni. Pontos,egyértelmű és átgondolt tervezést igényelt hát az új szisztéma.A nagyvilágban ismert ez a fajta munkamódszer,gyártónak, tervezőnek egyaránt szabadságot jelent. Elméletileg akár egy Spanyolországban működő üzem részére is tervezhetnek, illetve a műhely is vállalhatmunkát szerte a nagyvilágból.Ma már szélessávú interneten érkezneka műhelybe a tervek, „jól kell tervezni és akkor nincs szükség szaladgálásra”– mondja Elek Márton, a cég ügyvezetője. Egyébként hasonlóan a többi stúdióhoz, nekik is nehéz feladat a megfelelő tervezők megtalálása. A fiataloktöbbnyirenemaföldönjárnak,nem rendelkeznek kellő anyagismerettel, nem ismerik a (gyártási) technológiákat és meglehetősen lassan dolgoznak.A vevők pedig türelmetlenek. Bár minden számítógépen történik, sokszor csupán 2–3 nap van egy látványterv elkészítésére. A tervezők által készített látványrajzok és anyagkiírás alapján készülaz árajánlat, ezt követi egy helyszíni szemle, majd a komplett gyártási rajzok, de az már egy külsős műszaki rajzoló feladata.A kivitelezést a korábban említett 7 fős műhely végzi, de a felelősség a Geppettoé. A műhely egyébként teljes önállóságot élvez, bár szoros szimbiózisbanműködnek, mivel munkáik 90%-át a Geppetto Stúdió adja.Geppetto Stúdióa belvárosbanEgy, csak egy legény vantalpon a vidéken, az is lány.A Geppetto Kft. azon kevés cégek egyike, akiknek sikerült talpon maradniuk a bútor- és belsőtér-tervezés nehéz piacán.Ráadásul úgy, hogy két „autsider”, név szerint Elek Mártonés Elek Máté vezeti ma is a vállalkozást. Se nem építészek, se nem formatervezők, talán ezért annyira sikeresek.2005/3 Magyar Asztalos és Faipar 45CÉGRIPORTA cikk apropóját az újonnan megnyitott bemutatóterem adta, amiben a galérián helyet kapott még egy tárgyaló, valamint a tervezés és a gyártás-előkészítés. A minőségialapanyagokból puritán, mégis elegáns galéria az eladás hétköznapi feladatain kívül a cégimázs legjobb eszköze. Szükség is van rá, hiszen nagyon nehéz még igényes termékekkel is versenyezni azon a piacon, ahol nagy külföldi márkák fényes luxusával kell felvenni a versenyt.Talán azért is van szükség a több lábon állásra egy ilyen alapvetően tárgytervezéssel foglalkozó stúdiónak is. Komplett belsőépítészetimunkák, egyedi bútorok és önálló tárgytervezés készül. Mindezek mellett szükségszerűen jelen van a „szimpla” kereskedelem,ami esetükben azt jelenti, hogy a cég arculatába illeszkedő termékeket felvesznek a palettára. Itt nemcsak bútorokra kell gondolni, hanem különböző kiegészítőkreis, textil, kárpit, világítástechnika stb.A tárgytervezés területén óriási fegyvertény,hogy munkáik bekerültek az európai vérkeringésbe. Először a tojástartó, majd a tavalyi milánói kiállítás SATELLIT-szekciójában való bemutatkozást követően a Leolux céggel sikerült szerződést kötniük.A kiállítás ezen részén korábban kereskedelmikiállításon nem szerepelt munkákat lehetett bemutatni. Ötleteket vártak a rendezők, ez egy designbörze a javából. Maga a helyszín is úgy van kiválasztva, hogy az egész kiállítás a SATELLIT-csarnokon keresztül jön és távozik a szalonról. Minél többen, minél többször lássák!Végül az elismerést a kérdőjel formájú „hintafotel” hozta meg.Nem könnyű kenyér ez, hiszen a prototípustóla gyártásig hosszú és göröngyös út vezet. Ráadásul a gyártásba kerülés sem jelent garanciát semmire, hiszen a bútort még el is kell adni és csak akkor „csörög a pénztárgép”. A nemzetközi kiállításokon való részvétel (London, Milánó, Bécs, Prága) természetesen sok új lehetőséget hozott, számos nemzetközi pályázaton való részvételt könnyített meg.Jelen pillanatban is több pályázatuk van folyamatban, ami a napi teendőkön kívül plusz energiákat és rengeteg munkát jelent.A cég vezetői a Geppetto sikerét egyértelműenabban látják, hogy időben sikerült a tervezést és a gyártást különválasztani, így mindenki a saját feladatára koncentrálhat,és nem roppan meg a kivitelezés súlya alatt. Ezen kívül kellő hangsúlyt kap és kapott az értékesítés és a marketing.Az asztalos gyártson, a tervező tervezzen,a kereskedő kereskedjen. Egyszerű, nem?C
si
Tetszett a cikk?