Intarziakészítés | a kezdeti lépésektől
Előzetes gyakorlatra szinte nincs is szükség, mert a bemutatott munkadarabok elkészítését lépésről lépésre, részletes ábrákon követhetjük nyomon. A kézikönyv szerzőinek mintegy harmincéves gyakorlata van az intarzia- és bútorkészítésben. A legnagyobb csodálattal adóznak a 18. század intarziaművészeinek, ezért műveikben e kort idéző motívumok részletes elkészítését mutatják be: legyező-, kagylóformát, díszes tálat, íves asztalkát, virágfüzért és számos geometriai mintát.
A könyv fejezeteinek kialakításában a lépések elsajátítására, megismerésére nagy hangsúlyt fektettek. A leírásokat tartalmazó öt fejezet fokozatosan vezeti be az olvasót e szép művészetbe. Míg az elsőben bevezető jelleggel általános információkat találunk, az ötödik fejezetben már bonyolultabb munkák elkészítésére is vállalkozhatunk.
A szerzők az első fejezetben mutatják be az intarziakészítés legfontosabb eszközeit, alapanyagait, melyek nélkülözhetetlenek egy-egy munka elkészítéséhez és emellett áttekintő jelleggel leírás olvasható a különböző furnérkészítési technikákról, melyekkel más-más minőségű és rajzolatú furnérokat használhatunk a különböző díszítésekhez. Ezeknek a sokszínű és változatos erezetű alapanyagoknak köszönhetően kis gyakorlattal és kitartó munkával változatos és tetszetős intarziát készíthetünk. A fejezet végén összefoglalót találhatunk a legalapvetőbb intarziakészítési munkafogásokkal, melyeket a részletes leírásoknak köszönhetően az egyes intarziázási technikákhoz is hozzákapcsolnak. Itt nemcsak a különböző metszési folyamatokra, hanem az árnyékolási, színezési és fűrészelési műveletek alkalmazási lehetőségeire is magyarázatot kapunk.
A metszési, vágási feladat elvégzése után már kellő gyakorlattal kezdhetünk neki a második fejezetben részletezett munkafogásokra épülő műveleteknek. Valamennyi munkadarab készítését színes, részletes, magyarázó ábrákon követhetjük nyomon, és elkészítésükhöz részletes magyarázatot kapunk, míg végül a munka során egyre nagyobb jártasságot szereztünk a szakterületen. Az elvégzendő műveletek nem bonyolultak, a kezdőknek sem jelentenek leküzdhetetlen akadályt, a tapasztalatok szerint nincs szükség előzetes gyakorlatra. Itt találkozhatunk számos tradicionális mintázattal, betétkészítési módszerrel, a lombfűrészelési technikával és a különböző geometrikus alakzatok készítésével.
A harmadik fejezet tartalmazza az intarziakészítés egyik lényeges műveletét, a ragasztási, a préselési technikák ismertetését, melyek többek között hasznosnak bizonyulnak szegélyek, díszítések készítésénél. A tárgy végső képének kialakítására a könyvben kétféle technikával találkozhatunk. Az egyik módszer szerint először a középső panelt ragasztjuk és préseljük, majd ezután készül a keret. Ez a technika a négyszögletes tárgyaknál előnyös. A másik módszer szerint épp fordítva járunk el. Ekkor először a keretet építjük fel a középső panel köré, majd ezt követi egy menetben a ragasztás és a teljes darab préselése. Ezzel az eljárással készítjük a kör és ellipszis formájú tárgyakat. Ennek oka, hogy a már felragasztott motívum köré szinte lehetetlen pontosan illeszteni a keretet a görbület vonalát követve.
Negyedíves, kereszterezetes szegély készítése Ez a szegélyforma kialakítását tekintve számos bútoron felismerhető, hiszen előszeretettel alkalmazták és alkalmazzák napjainkban is. A lekerekített sarokmotívum miatt ezt a szegélyt még a központi panel préselése előtt fel kell építeni a pontos illeszthetőség miatt. A könyvben bemutatott intarziakészítési leírások a szükséges eszközök, illetve anyagok részletes felsorolásával kezdődnek. Igaz, több esetben hivatkoznak korábban bemutatott minták elkészítésére, de visszalapozva könnyen felidézhetjük azokat. A bemutatott szegélyekhez sapellifurnért és buxusfilét használtak fel. A készítés folyamatát négy ábrára bontották a könyvben. |
A negyedik fejezet külön foglalkozik az intarziamunkák befejező műveletével, a csiszolással és a felületkezeléssel. E munkafázisban kapjuk meg a munkadarab végső megjelenését, végső formai kialakítását, a különböző anyagokat alkalmazó felületkezelési technológiák bemutatásával. Olvashatunk példát kézi és gépi csiszolásra, melyeket a különböző munkáknál különböző arányban alkalmazhatunk. A felületkezelő anyagokból is többfélét mutatnak be a könyv szerzői, használnak selyemfényű poliuretán lakkot, keményviaszt és színtelen politúrt, sellakot és egyszerű nitrolakkot egyaránt. Ezekkel több rétegben alkalmazva különbözőképpen hangsúlyozhatjuk elkészült munkánkat.
Az ötödik fejezetben gyűjtötték össze azoknak a tárgyaknak az elkészítési leírását, amelyeket már több intarziamotívum felhasználásával készíthetünk el. Itt már próbálkozhatunk egy ovális tálca, egy félkör asztalka, egy ékszerdoboz, illetve egy paraván elkészítésével. Természetesen a munkafolyamatok már az előző fejezetben leírtakra épülnek, de az ötödik fejezethez eljutva már olyan leírásokat láthatunk, melyeket követve elkészíthetjük a kiszemelt intarziával díszített tárgyunkat is.
A szárnypróbálgatásainkat nemcsak a részletes leírások segítik, hanem a könyvben bemutatott mintákról sablonokat, míg az elkészítendő munkákról szerkezeti rajzokat is találunk, melyek tovább segítenek a feladatok, illetve fogások elsajátításában. Az egyedi munkákhoz nyújtanak inspirációt a hetedik fejezetben összegyűjtött intarziával készített bútorok és használati tárgyak. A különböző változatos intarziatechnikákat felvonultató „gyűjteményben” mintegy 15 angol intarziaművész közel 20 munkáját mutatják be a szerzők rövid leírásokkal kiegészítve. Mindezt a hazai kiadó is bővítette, így nyolc hazai művész munkáját is csodálhatjuk.
(P. L.)
Forrás: Jack Metcalfe – John Apps Intarziakészítés lépésről lépésre című könyve
Jack Metcalfe – John Apps: Intarziakészítés lépésről lépésre A könyv ára: 3995 Ft. |
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.