Megfelelőségi tanúsítvány helyett teljesítménynyilatkozat?

20 2013. 04. I Magyar Asztalos és Faipar
jogszabály
A legújabb hírek szerint a rendelet napjai
meg vannak számlálva, pontosabban június
végéig lesz még hatályban. Közben már
zajlanak az utódjául szolgáló jogszabály
előkészületi munkálatai, de ekörül még
sok a bizonytalanság.
Ami biztos, hogy július 1-től nálunk is
teljes körűen hatályba lépnek az építési
termékekkel kapcsolatban a 305/2011/EU
rendelet előírásai, mely eu-s jogszabály
közvetlenül és egyformán érvényes és kötelező
minden tagországban. Tehát ez lesz
az alapjogszabály, és ennek kiegészítéséül
készül még magyar rendelkezés is, amely
foglalkozik majd az EU-s rendelet hatálya
alá nem tartozó, további termékekkel.
Sok kérdés merülhet fel a változások
kapcsán az érintett gyártókban, forgalmazókban
azzal kapcsolatban, hogy számukra
milyen új kötelezettségeket hoz július 1.,
de ugyanúgy az is kérdés, hogy az egész
EU-ra kiterjedő piaci liberalizáció vajon
milyen hatással lesz a hazánkba érkező
Új szabályozás az építési termékekre július 1-től
Megfelelőségi tanúsítvány
helyett teljesítménynyilatkozat?
Sokaknak „volt szerencséje” az elmúlt években egészen közelről megismerkedni az építési
termékekről szóló 3/2003-as rendelettel (pontos címe: 3/2003. (I. 25.) BM-GKM-KvVM
együttes rendelet az építési termékek műszaki követelményeinek, megfelelőségigazolásának,
valamint forgalomba hozatalának és felhasználásának részletes szabályairól). Különösen az
ablakgyártókat érintette és érinti közvetlenül a szabályozás, akik kénytelenek voltak komoly
összegeket áldozni termékeik bevizsgáltatására és minősíttetésére.
importtermékek minőségére és men�-
nyiségére, illetve ezzel párhuzamosan
hogyan változhatnak a hazai gyártók
lehetőségei az EU piacán.
Az említett EU-s rendelet pontos címe:
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS
305/2011/EU RENDELETE (2011. március
9.) az építési termékek forgalmazására
vonatkozó harmonizált feltételek megállapításáról
és a 89/106/EGK tanácsi
irányelv hatályon kívül helyezéséről.
A jogszabály interneten bárki számára
szabadon elérhető, a hivatalos magyar
változatban is.
A forgalomba hozatal
szabályozása
Ahogyan tárgyát meghatározza: „Ez a
rendelet az építési termékek teljesítményének
a termékek alapvető jellemzői
tekintetében történő kifejezésével és a
CE jelölés építési termékeken történő
használatával kapcsolatos harmonizált
szabályok meghatározásával megállapítja
az építési termékek forgalomba hozatalának
vagy forgalmazásának feltételeit.”
Vagyis a hazai 3/2003. rendelethez
képest itt szűkebb a szabályozás területe,
csak a forgalomba hozatalt érinti, nagyon
tömören összefoglalva azt írja elő, hogy
a forgalomba hozott termékhez milyen
információkat kell mellékelni – ami
alapján majd a tervező felelőssége lesz
dönteni arról, hogy az általa tervezett
építménybe, rendeltetésének megfelelően,
az elvárások szerint és a vonatkozó
helyi szabályoknak megfelelően milyen
terméket tervez be.
Tehát tulajdonképpen „bármilyen”
termék gyártható és forgalomba hozható
(természetesen a biztonsági, környezetvédelmi
és hasonló alapvető feltételek
betartásával), ezen túlmenően a gyártó
felelőssége csupán az, hogy az általa
deklarált jellemzőknek meg is feleljen az
4. cikk
Teljesítménynyilatkozat
(1) Harmonizált szabvány által szabályozott építési termék esetében,
vagy ha a termék megfelel egy, a termék vonatkozásában kiadott
európai műszaki értékelésnek, a gyártónak forgalomba hozatalkor
nyilatkozatot kell kiállítania a termék teljesítményére vonatkozóan.
(3) A teljesítménynyilatkozat elkészítésével a gyártó felelősséget vállal
azért, hogy az építési termék megfelel a nyilatkozatban rögzített teljesítménynek.
A tagállamok a gyártó által kiállított teljesítménynyilatkozatot
pontosnak és megbízhatónak tekintik, mindaddig, amíg fel nem merül
ennek ellenkezője.
8. cikk
A CE jelölésre vonatkozó általános elvek és a CE jelölés használata
(2) A CE jelölést az olyan építési termékeken helyezik el, amelyek tekintetében
a gyártó a 4. és 6. cikknek megfelelően teljesítménynyilatkozatot
állított ki. Ha a gyártó nem állított ki teljesítménynyilatkozatot a 4. és
6. cikknek megfelelően, a termék nem kaphat CE jelölést. A CE jelölés
elhelyezésével vagy elhelyeztetésével a gyártók az arra vonatkozóan
vállalt felelősségüket jelzik, hogy az építési termék megfelel a nyilatkozatban
szereplő teljesítménynek, valamint az ebben a rendeletben és
az egyéb, a jelölés alkalmazását előíró vonatkozó uniós harmonizációs
jogszabályokban megállapított valamennyi alkalmazandó követelménynek.
Az egyéb vonatkozó uniós harmonizációs jogszabályokban
a CE jelölés alkalmazásával kapcsolatban megállapított szabályok e
bekezdés sérelme nélkül alkalmazandók.
(4) A tagállamok saját területükön vagy hatáskörükben nem tiltják meg
és nem akadályozzák a CE jelöléssel ellátott építési termékek forgalmazását
vagy felhasználását, amennyiben a teljesítménynyilatkozatban
foglaltak megfelelnek az érintett tagállamban az adott felhasználásra
vonatkozóan megállapított követelményeknek.
II. FEJEZET: TELJESÍTMÉNYNYILATKOZAT ÉS CE JELÖLÉS (kivonat)
Magyar Asztalos és Faipar I 2013. 04. 21
jogszabály
adott termék. És hogy milyen jellemzőket
kell megadnia termékéről? Ha van az
adott termékre harmonizált szabvány –
márpedig a külső nyílászárókra van – az
felsorolja ezen jellemzőket és a meghatározásuk
módját is.
Építési termék
Az EU-rendelet újradefiniálta az építési
termék fogalmát (amivel kapcsolatban
egyébként sok kérdés vetődött fel a 2003-
as rendelet hatálybalépését követően).
Az új meghatározás a következőképpen
szól:
I „építési termék”: bármely olyan
termék vagy készlet, amelyet azért
állítottak elő és hoztak forgalomba,
hogy építményekbe vagy építmények
részeibe állandó jelleggel beépítsék,
és amelynek teljesítménye
befolyásolja az építménynek az
építményekkel kapcsolatos alapvető
követelmények tekintetében nyújtott
teljesítményét;
I „alapvető jellemzők”: az építési
termék azon jellemzői, amelyek az
építményekre vonatkozó alapvető
követelményekkel függnek össze;
I „építési termék teljesítménye”: a termék
releváns alapvető jellemzőire vonatkozó,
szintekkel, osztályokkal, illetve
leírással kifejezett teljesítménye.
A definíción kívül a rendelethez egy
jegyzék is tartozik, amely a jogszabály
hatálya alá tartozó építési termékek listáját
tartalmazza termékkörönként (IV.
melléklet 1. táblázat – Termékkörök). A készülő
magyar rendelet ebből kiindulva egy
még részletesebb termékmeghatározást
is közöl.
Ezek alapján például nem számít
építési terméknek a bútor, de még a
beépített bútor sem. A burkolatok viszont
építési termékek. Ugyanígy építési
termék az ablak, a külső bejárati ajtó
(de a beltéri ajtó nem), az ablaktáblák
és a kapuk – vasalataikkal együtt,
továbbá a szerkezeti faelemek és a faalapú
lapok. Érdemes ezeket a listákat
böngészni, bár biztos, hogy még ezután
is felvetődnek majd kérdések (pl. ha a
falemezt bútorgyártáshoz használják,
akkor már nem építési termék?)
Teljesítménynyilatkozat
Az új EU-rendelet szerint, aki szabvánnyal
érintett építési terméket gyárt – ilyen termék
például az ablak – a jövőben is köteles
lesz a terméke jellemzőit igazolni, de júliustól
ez már nem a korábban megszokott
megfelelőségi tanúsítvány vagy szállítói
megfelelőségi nyilatkozat, hanem a gyártó
által kiállított teljesítménynyilatkozat
formájában történik majd. Kivételeket is
III. FEJEZET: A GAZDASÁGI SZEREPLŐK KÖTELEZETTSÉGEI
11. cikk
A gyártók kötelezettségei (kivonat)
(1) A gyártók a 4. és 6. cikknek megfelelően kiállítják a teljesítménynyilatkozatot,
valamint a 8. és 9. cikknek megfelelően elhelyezik a CE jelölést.
A gyártók a teljesítménynyilatkozat alapjaként elkészítik a teljesítmény
állandóságára vonatkozó előírás szerinti értékelési és ellenőrzési rendszerrel
kapcsolatos valamennyi releváns elemet feltüntető műszaki
dokumentációt.
(2) A gyártók az építési termék forgalomba hozatalát követően 10
évig kötelesek megőrizni a műszaki dokumentációt és a teljesítménynyilatkozatot.
(3) A gyártók megfelelő eljárásokról gondoskodnak annak biztosítására,
hogy a sorozatgyártás során fenntartsák a nyilatkozatban szereplő
teljesítményt. A terméktípus és az alkalmazandó harmonizált műszaki
előírások változásait a megfelelő módon figyelembe veszik. Amen�-
nyiben ez az építési termék nyilatkozatban szereplő teljesítményének
pontossága, megbízhatósága és állandósága biztosításához indokolt,
a gyártók mintavizsgálatot végeznek a forgalomba hozott vagy forgalmazott
építési terméken, kivizsgálják a panaszokat, és szükség esetén
nyilvántartást vezetnek a panaszokról, a nem megfelelő termékekről
és a termékvisszahívásokról, valamint folyamatosan tájékoztatják a
forgalmazókat minden ilyen intézkedésről.
(4) A gyártók biztosítják, hogy az építési termékeken az azonosításukat
lehetővé tevő típus-, tétel- vagy sorozatszámot vagy egyéb ilyen elemet
helyezzenek el, illetve, ha a termék mérete vagy jellege ezt nem teszi
lehetővé, a szükséges információt az építési termék csomagolásán vagy
az építési terméket kísérő dokumentáción bocsátják rendelkezésre.
(5) Az építési terméken, vagy ha ez nem lehetséges, az építési termék
csomagolásán vagy az építési terméket kísérő dokumentáción a gyártók
feltüntetik nevüket, bejegyzett kereskedelmi nevüket vagy bejegyzett
védjegyüket és az értesítési címüket. Értesítési címként egy olyan
pontot kell megjelölni, ahol a gyártóval kapcsolatba lehet lépni.
(6) A gyártók az építési termékek forgalmazása során gondoskodnak
arról, hogy a termékhez az érintett tagállam nyelvén/nyelvein a
felhasználók által könnyen érthető használati utasítást és biztonsági
tájékoztatót mellékeljenek.
(7) Azok a gyártók, amelyek úgy ítélik meg, illetve okuk van feltételezni,
hogy az általuk forgalomba hozott építési termék nem felel meg a
teljesítménynyilatkozatnak vagy az ebben a rendeletben szereplő más
alkalmazandó követelményeknek, azonnal meghozzák a szükséges
kiigazító intézkedéseket a szóban forgó építési termék megfelelőségének
biztosítása érdekében, adott esetben pedig kivonják a forgalomból
vagy visszahívják azt. Továbbá, amennyiben a termék veszélyt jelent,
a gyártók erről haladéktalanul tájékoztatják azoknak a tagállamoknak
az illetékes nemzeti hatóságait, amelyeknek piacán az építési terméket
forgalomba hozták, és részletes tájékoztatást adnak különösen az
előírások megsértéséről és a megtett kiigazító intézkedésekről.
(8) A gyártók valamely illetékes nemzeti hatóság indokolt kérésére rendelkezésre
bocsátják az építési termék teljesítménynyilatkozatnak vagy
az ebben a rendeletben szereplő más alkalmazandó követelményeknek
való megfelelőségének igazolásához szükséges minden információt
és dokumentációt, az e hatóság számára könnyen érthető nyelven. Az
említett hatóság felkérése alapján az importőrök az általuk forgalomba
hozott építési termékekből eredő kockázatok kiküszöbölésére szolgáló
minden intézkedésben együttműködnek a hatósággal.
13. cikk
Az importőrök kötelezettségei
(1) Az importőrök kizárólag az e rendelet alkalmazandó követelményeinek
megfelelő építési termékeket hozhatnak forgalomba az
uniós piacon.
(2) Az importőrök az építési termék forgalomba hozatala előtt meggyőződnek
arról, hogy a gyártó elvégezte a teljesítmény állandóságának
értékelését és ellenőrzését. Meggyőződnek arról is, hogy a gyártó
elkészítette a 11. cikk (1) bekezdésének második albekezdésében
említett műszaki dokumentációt, és a 4. és 6. cikknek megfelelően
mellékelte a teljesítménynyilatkozatot.
Meggyőződnek továbbá arról, hogy a terméken – amennyiben ez
kötelező – fel van tüntetve az előírt CE jelölés, hogy a termékhez
mellékelték az előírt dokumentációt, valamint hogy a gyártó betartotta
a 11. cikk (4) és (5) bekezdésében előírt követelményeket.
14. cikk
A forgalmazók kötelezettségei
(2) A forgalmazók az építési termék forgalmazása előtt meggyőződnek
arról, hogy előírás esetén a CE jelölés fel van tüntetve a terméken, a
termékhez mellékelték a rendelet szerint szükséges dokumentációt,
valamint a tagállam nyelvén/nyelvein írt, a felhasználók által könnyen
érthető használati utasítást és biztonsági tájékoztatót. A forgalmazók
meggyőződnek arról is, hogy a gyártó és az importőr betartotta a 11.
cikk (4) és (5) bekezdésében és a 13. cikk (3) bekezdésében megállapított
követelményeket.
22 2013. 04. I Magyar Asztalos és Faipar
jogszabály
megenged ez alól a jogszabály, így például
nem kötelező a teljesítménynyilatkozat
kiállítása egyedi, rendelésre készített,
nem sorozatban gyártott termékek esetén.
Ugyanígy kivételt képez az az eset,
amikor a termék az építkezés helyszínén
készül (gondolhatunk itt a faházépítésre,
helyszíni lépcsőépítésre, …) és a műemléki
felújításokra is.
De azért nem kell megijedni, akinek
megvan pl. az ÉMI által kiadott tanúsítványa
a termékéről, annak alapján
kiállíthatja majd a teljesítménynyilatkozatát.
És hogyan is nézzen ki egy teljesítménynyilatkozat?
Mi szerepeljen benne? Erre is
megadja az útmutatásokat a jogszabály, a
tartalmi leírás mellett a III. melléklet egy
űrlapot is bemutat, amit használhatnak
a gyártók.
A kiállított teljesítménynyilatkozatot
minden forgalomba hozott termékhez
(szállítmányhoz) mellékelni kell a forgalmazás
helyszíne szerinti ország nyelvén,
főszabályként írott vagy elektronikus
formában, de adott esetben az is megfelel,
ha az interneten elérhetővé teszik.
Abban az esetben, ha nem kötelező
teljesítménynyilatkozat kiállítása, a
gyártó saját döntése alapján dönthet arról.
Mindenképpen előnyös elkészítenie,
mert ezzel tudja a tervezők, felhasználók
felé közölni terméke paramétereit, ezzel
támogatva őket választásukban.
CE jelölés
Ha kiállította a gyártó a teljesítménynyilatkozatot,
akkor magán a terméken
pedig fel kell tüntetnie a CE jelölést, amivel
egyúttal azt is kinyilvánítja, hogy a termék
megfelel a teljesítménynyilatkozatban
feltüntetett értékeknek.
A teljesítmény állandóságának
biztosítása
Annak érdekében, hogy a sorozatban
g yártott termék minden példánya
IV. MELLÉKLET
TERMÉKKÖRÖK ÉS A MŰSZAKI ÉRTÉKELÉST VÉGZŐ SZERVEKRE VONATKOZÓ
KÖVETELMÉNYEK
táblázat – Termékkörök (kivonat)
Termékkör
kódja
Termékkör
2 Ajtók, ablakok, ablaktáblák, kapuk és a hozzájuk tartozó vasalatok
4 Hőszigetelő anyagok többrétegű szigetelő készletek/rendszerek
5 Szerkezeti teherhordó elemek, szerkezeti illesztéseknél használt csapok
9 Függönyfalak/külső falburkolat/szerkezetlezáró üvegezési rendszerek
11 Szaniteráruk
13 Szerkezeti faanyagok/elemek és segédanyagaik
14 Faalapú panelek és elemek
17
Falazat és ezzel kapcsolatos termékek, falazóegységek, vakolóhabarcs,
segédanyagok
19 Padlóburkolatok
21 Belsőfal-, külsőfal- és mennyezetburkolatok, belső válaszfalrendszerek
22
Tetőburkolatok, tető-felülvilágítók, tetőablakok és segédtermékek, tetőszerkezetek
24 Adalékanyagok
25 Építőipari ragasztóanyagok
teljesítse a teljesítménynyilatkozatban
szereplő értékeket, a gyártónak
értékelési és ellenőrzési rendszert kell
működtetnie. Ennek különféle módozatai
voltak ismertek eddig is, ami hasonlóan
fog működni a jövőben is, csak ezután
rendszereknek nevezik őket. 5-féle
rendszert határoz meg a rendelet V.
melléklete, ezek valamelyike szerint kell
a minőség állandóságáról gondoskodnia
a gyártónak.
A bizottságnak joga van előírni, hogy
adott építési termékre milyen rendszer
alkalmazandó, ha nincs rá előírás, a
gyártó választhat az 1+., 1., 2+., 3. és 4.
rendszerek közül. A melléklet részletesen
leírja, melyik rendszer esetén mi
a gyártó és a bevont terméktanúsító
szerv feladata. A különféle rendszerek
közös eleme a gyártó által végzett üzemi
gyártásellenőrzés (ÜGYE) működtetése.
A 4. rendszer a legegyszerűbb, ebben
az esetben tanúsító szerv bevonására
nincs szükség.
Egyszerűsített eljárási lehetőségek
Bizonyos esetekben a költséges típusvizsgálat
vagy az azt helyettesítő számítás
is elhagyható, illetve megfelelő műszaki
dokumentációval helyettesíthető. Ilyen
esetek pl. ha a termék vélhetően eléri
a teljesítményszintet (meghatározott
feltételeket figyelembe véve) vagy a terméket
már másik gyártó bevizsgáltatta.
Egyszerűsített eljárást alkalmazhatnak
a mikrovállalkozások, illetve az egyedi,
rendelésre gyártott termékek esetén sem
szükséges végigcsinálni az egyébként
szokásos eljárást.
G. K.