Mesterportré: A játékgyártás nem játék...

72 2013. 04. I Magyar Asztalos és Faipar

mesterportré

Fogékony volt a fa iránt

Pálfi János genetikailag fabarát, mondhatni,

hogy már gyerekként felfedezte a

fa varázsát. Anyai dédapja és nagyapja

asztalosok voltak, ugyan egyikükkel sem

találkozott, sajnálatos okok miatt. Más

nem nagyon érdekelte – a tanuláson kívül

– mint a fával való manuális érintkezés,

amihez a vidéki környezet jó alkalmat

kínált. Sokat tartózkodott Zircen, és

erre az időszakra tehető az első saját és

komolyabb fajátékok elkészítése is. Ezek

szépen megformált és szerkezetileg is

jól kitalált faíjak, fakardok voltak matt

lakkal kezelve. Persze ez utóbbit nem

lehetett kapni, ezért maguk állították

elő a csónaklakkból úgy, hogy a legfinomabb

babapúderrel összekeverték. A

maguk által készített játékok persze az

éppen aktuális tv-sorozatból származó,

alaposan megfigyelt és a kereskedelemben

nyilván nem kapható játékok voltak.

Olyan játékok, amelyek akár fegyverként

A játékgyártás nem játék…

Budapest nyolcadik kerületében a Baross utcai építészeti remekek egyikének alagsorában,

jól felszerelt, takaros kis műhelyében dolgozik egyedül, de talán mégsem magányosan Pálfi

János (58) fajátékos – ahogyan önmagát aposztrofálja. Nem kevesebb, mint ötven éve készít

fajátékokat, hiszen már gyerekként saját magát is „kiszolgálta”, mivel sem mód nem volt

a vásárlásra, sem kínálat nem volt fajátékokból, a lemezjátékok erős túlsúlya miatt. Ma is

elégedetlen a játékfelhozatallal, elsősorban a fajátékok mellőzése, ill. igénytelen elkészítése

miatt, ami nem szolgálja a célt, a kicsik megismertetését a természetes anyagokkal, így a

meleg tapintású fával sem. A mai anyagias és minden téren versenyszemléletű világban,

nagyon nehéz hagyományőrző elképzelésekkel a rajtvonalhoz állni, következésképpen még

nehezebb kisvállalkozóként fennmaradni, különösen akkor, ha mennyiségi korlátok is vannak

a gyártáskapacitás miatt. Éppen ezért nyitni kellett, jelesül a famodellkészítés felé, ami a régi

mellett egy új piaci szegmensnek ígérkezik, és nem csak idehaza…

is funkcionáltak, amelyek az akkori

rendőrök figyelmét is felkeltették… Az

általános iskola után nem volt kétséges,

hogy a faiparosszakma irányába orientálódik,

így került az egyik újpesti faipari

szakközépiskolába. Kitanulta a szakmát

és leérettségizett, de közben a számos

újpesti vállalkozás egyikénél megtanulta

Magyar Asztalos és Faipar I 2013. 04. 73

mesterportré

a gyakorlati munkát is, az akkori fusizásos

közegben. Legjobban a politúros

fényezést fizették meg a kisiparban, de

a grundolásért is 20 Ft-ot lehetett kapni,

ami jó kereset volt egy fiatalnak…

Hivatalosan egy ktsz-nél kezdett

dolgozni, ahol neobarokk stílusú műbútort

gyártottak szovjet exportra. Pálfi

János két év után munkahelyet váltott és

karbantartó asztalosi munkát vállalt a

Szovjet Kultúra és Tudomány Házában,

ami jó választásnak tűnt, hiszen közel

négyszeres bérért dolgozott, persze

abszolút bizalmi állásban. 1982-ig

tartott a munkaviszony, de mellette

már öt éven át lombfűrészgépeket készített

egyre javuló minőségben. Nem

titok, hogy ennek célja a betűkivágás,

emblémakivágás volt, amit kiállítók

számára lehetett jól használni. Így lett

„dekopíros” iparos, mai szóval vállalkozó

– ami nem asztalosmesterséget

takar – és gőzerővel kezdett ebben a

műfajban dolgozni.

Önállóan a magánszektorban

Pálfi János megfogalmazása szerint

került az iparengedély háttéranyagába

a tevékenység pontos meghatározása,

miszerint „fából, rétegelt lemezből,

papírból, némely habanyagból betűk és

emblémák vágása”, megrendelés alapján,

hozott anyagból. Ez utóbbi már jelezte,

hogy anyag-, ill. készletgazdálkodásról

szó sem lehetett, hiszen azt az igényeknek

megfelelően kellett rendezni, amit

egy kisvállalkozás nem vállalhatott

fel. Később egy intarziás végzettségű

szakmunkás kolléganőt is alkalmazott

egy ideig, amikor már a Baross utcai kisműhely

működött. A nagy kiállítócégek

keze alá dolgozva egészen jól mentek a

dolgok, külföldre is kijutottak a dekorációs

anyagok. 1990 körül aztán megjelent

idehaza is a plottervágási technika,

amely a korábbit háttérbe szorította.

Lépni kellett, és a műhely méretei meg

a szakmai ismeretek, tapasztalatok a

játékgyártás folytatását, ill. új alapokra

helyezését indokolták…

Játékgyártás megfontoltan

A játék profil bababútorgyártással indult,

amihez azonban egy termékcsaládot

kellett kitalálni. Asztal, szék, pad, tálalószekrény,

ruhásszekrény, komód, ágy,

éjjeliszekrény, mosdóállvány,

zománcozott kislavórral alkották

a termékcsaládot sokáig

a lakószobát jelképező falak

nélkül (ma már az is elkészült).

Először a hazai mellett – kissé

megváltoztatott stílusjegyekkel

– német exportra ment

a termék. Hamar kiderült

azonban, hogy ezek a játékok

a középosztály gyerekeinek

jelentettek sokat, ami korlátozott

igényt eredményezett.

Nem sokkal később jelentek

meg a globalizációs jelenségek

a kereskedelemben is, és egyre

jobban drágult mindenhol az

élet, egyre olcsóbban fogadta

volna a német kereskedő is a

terméket, amit viszont a magyar

viszonyok közt folyó gyártás rezsiköltsége

nem bírt el. Így a közel kétéves

kapcsolatnak vége szakadt. Pálfi János

ekkor ismét válaszút elé került, hiszen az

alkalmazottja is továbbállt, és a jövőkép

is homályosnak látszott. A játékkészítés

szenvedélye azonban tovább dolgozott

benne, és nekilátott a gépparkja teljes

megújításának, mert a gyári gépek méreteinek

a fele is elég volt a finommunkák

elvégzéséhez. Kis gépeket viszont nem

forgalmaznak, amelyek a játékkészítés

tizedmilliméteres finomságához illenek.

A kicsi szalagcsiszoló, a dekopírgép, a

kisebb intarziagép, a favázas marógép és

körfűrész nem hozzáférhető kereskedelmi

forgalomban, ezért elkészítette, ami persze

jelentős időt vett igénybe. A fűrésznél a

minőségi lap, a megfelelő fordulat, és az

élezés a siker titka, továbbá az alkatrész

biztonságos rögzítése. Nem mellékesen

elkészült a sűrített levegős rendszer,

amely a kéziszerszámok működtetéséhez

ma már nélkülözhetetlen. A jó szerszám

az alapja az alkatrész-megmunkálás

pontosságának, ugyanis a játék-, ill. modellautók

funkciói ettől működőképesek,

és tartósak. A csiszolás fontossága érdemel

külön említést, hogy a gyereknek ne

okozzon sérülést és semmi ne vonja el a

figyelmét a játék élményétől.

A fajátékok előnyei

Hajlamos a mai szülők nagy része egyetlen

kézlegyintéssel elintézni a fajátékokat,

hiszen ők maguk sem biztos, hogy ismerik

az előnyeit, értékeit. Pálfi János az

alapanyagot régi iskolájával fenntartott

jó kapcsolat révén, annak műhelyében

munkálja meg, szabja és finomítja le.

A felületkezelésektől óvakodik, pontosabban

nem alkalmaz semmilyen vegyi

anyagot, így aztán biztosan nem vívja ki

a felügyeleti szervek haragját. A játékok

színe az egyes fafajok különbözőségéből

adódik, azok gondos összeválogatása,

alkalmazása ugyanúgy szolgálja a célt. A

lényeg, hogy amikor a gyerek megfogja a

74 2013. 04. I Magyar Asztalos és Faipar

játékot, akkor közvetlenül a fával érintkezzen,

ami meleg tapintású, nem közvetít

fertőzést, felületén nem hordozza tovább

a kórokozókat. Az alapanyagok zöme magyar

eredetű vagy magyar kereskedőknél

beszerezhető fafaj. A hárs, a cseresznye,

a világos, „tömörszálú”gyertyán, a kerti

dió, a fekete dió és a tölgy felhasználása a

leggyakoribb. A színek választéka miatt az

egzóták közül a vörös színt hozó padouk és

a feketét adó wenge jön számításba, mivel

az ében borsos ára miatt nem elérhető.

A fehéret pedig a gesztenyefa biztosítja,

amelynek egészen világos részei szépen

kivághatók. A fa, élő anyag – ezt hangsúlyozni

kell. A jó minőségű alapanyag

megfelelő nedvességtartalmát az évekig

tartó pihentetés kíméletesen biztosítja.

A fa felépítése miatt a kéreghez közel eső

részt (szijács) lazább szerkezete okán nem

tanácsos minőségi anyagként felhasználni.

Tartós, jó minőségű – különösen

kopó – alkatrészeket a szijács és a bél

közötti részből (geszt) lehet legjobban

gyártani.

A minőségben

nincs megalkuvás

A magyar játékgyártás a 2000-es évek

elejéig még úgy-ahogy fenn tudott maradni,

aztán a hatalmas mennyiségű és

olcsó import dömpinghelyzetet teremtett.

Igaz ez a fajátékokra, hiszen amennyire

képes segíteni a gyerek szemléletének

fejlődését, annyira mellőzötté válik az

egyéb játékokkal szemben. Pedig a fajátékok

formavilága, választékossága is sokat

fejlődött, hiszen már régóta nem csak a

kockajátékokat jelenti, a nemek szerinti

igényeknek megfelelően a bababútoroktól

a hitelesen megformált funkcionálisan

működő járművekig terjed. Talán nem

túlzás azt állítani, hogy a naponta tapasztalható

gusztustalan reklámhadjárat

éppen az értéktelen, haszontalan, nem

tartós, „gagyi” játékok – főleg távol-keleti

– vásárlását segíti, aminek piacromboló

hatása felmérhetetlen károkat okoz, és

a valódi értéket a háttérbe szorítja. Pálfi

János párja megfogalmazását idézi, aki

szerint „pénznek nincs kultúrája, a kultúrának

meg nincs pénze”. Ennek olvasata

pedig, hogy nagyon vékonyka társadalmi

réteg az, akinek igényes fajátékokat lehet

eladni. Aztán azzal folytatja, hogy az általa

készített fajáték minősége „konstans”, és

ebből nem enged, még akkor sem, ha ettől

a termék relatív drága a vásárló számára.

A rezsit nem ő találja ki – mondja – és ez

rányomja bélyegét az egész vállalkozás

működésére, a termékek árára egyaránt.

Persze nézőpont kérdése, hogy valóban

drága-e az a játék,

amelyet évek múlva is

hibátlanul vehet elő a gyerek,

és ugyanúgy betölti a funkcióját,

amikor már az egyéb játékok rendre

tönkrementek.

Ars poetica

Pálfi János önmagáról nagyon kritikusan

vall. Némi iróniával fűszerezve úgy

fogalmaz, hogy faiskolába járt, de játékot

alkotni a saját igénye és igényessége

tanította meg. Ő is úgy hallotta, hogy a

fa olyan öntörvényű anyag, amely még

holtában is meleg érintésű, tovább alakul,

mozog. Annál jobban öntörvényű csak ő

maga, aki nap mint nap megküzd vele.

Miért épp játékot gyárt? – teszi fel magának

a kérdést. – Mert a játék nem játék,

sokkal inkább a gyerek legfontosabb

„dolga”. Általa ismeri és tanulja meg a

világot. Ha gondosan elkészített, igényes

tárgyak veszik körül, akkor, és csak akkor

várhatjuk el tőle, hogy igényes felnőtté

váljon – szól a szociológiai jövendölés

részéről. – Nem alázhatjuk meg azzal,

hogy vacakot adunk a kezébe. A játékgyártó

célja tehát csak az lehet, hogy a

gyermekek természetes anyagból készült,

vegyi anyagoktól mentes, valósághű játékokkal

élhessék át szerepjátékaikat. Az

elképzelése helyességének igazolására

adott át játékaiból óvodáknak kipróbálásra

néhányat, ahol évek óta örömmel

és balesetmentesen használják azokat.

Ez igazolja, hogy jó játékkal játszani

komoly dolog. Azonban, hogy valóban

önfeledt játék legyen ez a foglalatoskodás,

a mozgások összehangoltsága és

finomsága szükséges. Ha nem így van,

akkor a játék öröme helyett kudarc éri

a gyermeket, ezért fontos az ajánlott

korhatár betartása. A „homo ludens” – a

játékos ember – kortalan, ebből kiindulva

állítja Pálfi

János, hogy játékainak

csak alsó

korhatára létezik, és nem csak gyerekjátéknak

használhatóak. Megtalálhatóak

vasútbarátok gyűjteményében éppúgy,

mint szállítmányozócég tulajdonosának

íróasztalán (akár emblémázva), vagy

könyvtámaszként könyvespolcokon,

képként a falon, de kandallópárkány

díszeként is. Pálfi János alapító tagja a

kecskeméti székhelyű országos hatáskörű

Játék Céhnek és a Kiss Áron Játéktársaságnak.

Igazi elkötelezettje a játéknak, a

játékkészítésnek, amit ékesen bizonyít,

hogy a keze alól kikerült remekek megtalálhatók

a Szórakaténusz Játékmúzeum

és Műhelyben, egy modell pedig a Közlekedési

Múzeum állandó kiállításában is

szerepel. Emellett említést érdemel az is,

hogy tárgyai a Képző- és Iparművészeti

Lektorátus által minősítettek, sikerrel

szerepeltek számos hazai és külföldi

kiállításon.

Pálfi János jó ideje már egyedül alkot

szépen és funkcionálisan jól berendezett

műhelyében. A szakmai munka egyértelműen

rá hárul, az aktuális esztétikai

kérdéseket és az üzletmenet nagy részét

– az őt mindenben támogató – párjával

beszélik meg. A marketingtevékenység

jelentős részét Angliában élő – szintén

faipari végzettségű – Balázs fia segíti,

hiszen a köztudottan konzervatív szigetország

felvevőpiaca csak ott tevékenykedő

szakember hitelessége mellett hozható

mozgásba. Idehaza viszont – kisebb kerékpáros

kikapcsolódás, országjárás mellett

– keményen folyik a munka, mostanában

elsősorban az egyre népszerűbb járműmodellek

gyártása, természetesen nem

feltétlenül a gyerekjátékok kárára…

Nagy Zoltán

mesterportré


Tetszett a cikk?