Mesterportré: Szuszék és furulya - hagyományőrzés felsőfokon

62 2013. 07. I Magyar Asztalos és Faipar

mesterportré

A fával foglalatoskodás egyben hagyomány

és egyre többen vannak, akik a

munka melletti kevés szabadidejükben

ezen nemes mesterségnek, hobbinak,

a faművesség művészetének élnek.

Közülük is kitűnik Gyenes Tamás népi

iparművész, aki teszi ezt szíve őszinte

vágyából és ősei, ill. a régi pásztorok,

fafaragók iránti tiszteletből. Sikerrel

éleszti fel az itteni nagyra becsült elődök

munkáját, és keze nyomán készülnek

újra ónöntéses ostornyelek, kanalak,

használati tárgyak, palóc faragott pásztorfurulyák.

Talpas házat, színt, kemencét

épít, vesszőből kosarat, csipkeágból és

iszalagból filkast fon, és amikor csak

teheti, döngölt földes, szabadkéményes

vályogházukban lakik. Hagyománykövető

faművessége kiteljesedéseként pedig palóc

ácsolt ládák – szuszékok – készítésével

foglalkozik. Keze nyomán újraéledt ez a

régi mesterség, mivel a régi mód szerint

hasítással, kézi vonókéssel, hornyolóval

elkészített nagyszámú ládáival egyedül

áll az országban.

Szuszék és furulya –

hagyományőrzés felsőfokon...

Bernecebaráti, a Börzsöny lábánál épült falu, Pest megye legészakibb települése. Lakossága

nem éri el a kilencszáz lelket, akik nagyrészt gyümölcstermesztésből élnek. Júliusban a

ribizlibetakarítástól és más mezőgazdasági munkáktól hangos a falu, aztán visszaveszi a természet

a csendet. A fához kötődő erdei munkák zaja marad csak, ami már szinte természetes,

hiszen az erdőkhöz, fákhoz ősidők óta kapcsolódó munkák részét képezik a csendnek.

Erősen kötődik

a palóc tájhoz

Gyenes Ignác és Kalácska Anna voltak a

nagyszülei, akiknek vályogháza sajnálatosan

már összedőlt, de az alatta lévő

telken a keresztszülők házát sikerült

megmenteni az enyészettől. Az apai

felmenők is mindannyian itt éltek, és ez

Gyenes Tamásnak nagy megtartó erőt

jelent. Balassagyarmaton született, de

Bernecebarátiban töltötte gyerekkora

nagy részét. A nagyszülei házának oldalában

folyt a Bernece patak és ez volt maga

az élő természet, fákkal, csobogó vízzel,

erdei és háziállatokkal. A mai elhivatott

életformához vezető út meglehetősen

hosszú és kanyargós volt. Kamaszként

édesanyjával együtt Szolnokra került,

ahol gimnazistaként nyaranta már be-

A furulya kifúrása

Gyenes Tamás furulyái

Magyar Asztalos és Faipar I 2013. 07. 63

mesterportré

lekóstolt a néprajzi gyűjtésekbe, majd

ifjúként Budapesten végezte felsőfokú

tanulmányait. Gyenes Tamás számítástechnikai

másoddiplomával is rendelkező

villamos üzemmérnök, aki rendszergazdaként

és számítógépes grafikusként

dolgozott több éven át. Jelenleg pedig

az Óbudai Népzenei Iskolában – igazán

testhezálló állásban – informatikusként

és az intézmény hangszertárának kezelő-

Hasítás fejszével Szuszéktetőoldal faragása

jeként dolgozik. Feleségével és gyerekeikkel

fővárosi lakosok, de a gondolataik

folyton Bernecebarátiban járnak. És

nem csak a gondolataik, mert amint van

egy kis idejük, már a régi vályogházban

időznek, kedvenc tárgyaik és munkaeszközeik

között. Gyenes Tamás soha nem

tévesztette szem elől tanult szakmája

mellett a faragást, a kézi famunkát, a

zenélést, a rajzolást, a művészeteket.

Ez utóbbi talán nem véletlen,

hiszen édesanyja

rajztanár-festőművész, és

szintén a természet nagy

tisztelője.

Visszaköszön

a gyerekkor

Stílusosan, Gyenes Tamás

hagyományőrző birodalmában,

döngölt földes vályogházának

szépszobájában

beszélgetünk arról, hogy

a gyerekkora mennyire

meghatározó volt az egyénisége,

érdeklődése, világszemlélete

kialakulásában.

A falubeli szegény emberek

legfőbb téli elfoglaltsága

a hátikosár-készítés volt.

Ezek alapanyaga hasított

„töklevelű” (hegyi) juhar,

tölgyfa, káva akác. Az utolsó

– Hídvégi Jani bácsi által

– elkészített hátikosarat ma

is őrzi, amely egyébként

kitűnő cseretermék volt a

háborús időkben, és elsősorban

élelmiszert adtak

érte. Valamire való palóc

menyecske aligha lépett

ki az utcára ilyen hátikosár nélkül abban

az időben. Visszatérve a közelmúltra,

Gyenes Tamásban a 2000-ben megvásárolt

ház és környezete váltotta ki azt

az alkotási és hagyományőrzési vágyat,

amely mára művészetté nemesedett.

Ez a ház és udvar mindennapi ihletője

az alkotásnak, hiszen édes teherként

nehezedik az emberre a vágy, hogy a

tárgyakban megjelenítve életre keltse a

múltat. A ház rendbe hozása során megtanulták

a tapasztást, a vesszőfonást, a

kemenceépítést, és visszahonosodtak a

faluba. A fához való kötődés ennél is kifejezettebben

jelentkezett, és bár faiparos

végzettségre nem tett szert, kapott bölcs

útmutatásokat a bernecei idős emberektől

és az Ipolyszögben élő Labáth Miska

bácsitól, aki úgy fogalmazott: „neki kell

kezdeni fiam, aztán adja magát a dolog”.

Feleségével együtt sokat jártak-járnak

azokhoz az emberekhez, akik még őrzik

a tudást, akiktől még lehet tanulni egyegy,

lassan feledésbe merülő fogást. Ilyen

például Pál Pista bácsi dudás pásztor, a

Népművészet Mestere, a Magyar Kultúra

Lovagja, akitől a palóc furulyakészítés

minden finomságát sikerült megtanulni.

Így lassan Gyenes Tamás néprajzi érdeklődése

is egyre határozottabb irányt

vett: a palóc furulya és az ácsoltládakészítés

felé orientálódott. Egy idő után

be kellett látni, hogy minden látókörébe

kerülő néprajzi érdekességgel, művészi

szinten, idő hiányában képtelenség lenne

foglalkozni…

Letisztult szemlélettel

Ipoly-menti kirándulásaik egyik eseménye

meghatározó élménnyel szolgált, amikor

egy tető nélküli omladozó Készül az oldalfal házba benézve

64 2013. 07. I Magyar Asztalos és Faipar

mesterportré

egy csodálatos ácsolt ládát – szuszékot –

találtak, amelyben még a kelengye is benne

volt. Avatott kezekbe került a megvásárolt

láda, amit Tamás szétszedett, és elemeit

lerajzolta. Nem sokkal ezután barátjával,

Lénárt Istvánnal együtt próbálták ki a

kézi hornyolást, először tűzifahasítékon

próbálgatva. Hamarosan a faragópadban,

vonókéssel elvékonyított bükkfa deszkákon

folytatódott a gyakorlás, míg végül

elkészült az első szuszék, majd pedig

lassan egymást követte a többi. Közben

újabb – még precízebb – T alakú hornyoló

váltotta a régit, melyet Kulcsár András

barátja készített számára. Minden feltétel

megteremtődött ahhoz, hogy a szuszékok

hamisítatlan, eredeti minőségben

készüljenek. Mára már nem kevesebb,

mint ötven kisebb-nagyobb darab került

ki a keze alól, és természetesen a szuszék

önmagában még nem minden…

A díszes szuszékok menyas�-

szonyi kelengyét őriztek

Az ácsolt ládáknak komoly funkciójuk

volt, hiszen emberemlékezet óta a menyasszonyoknak

a kelengyéjét rejtették,

a gyönyörű, vésett díszítéssel ellátott

szuszékot – amelyet fontos jelentéstartalommal

is felruháztak – esküvőjükre

kapták. A kevésbé díszes szuszékot

gabona, liszt tárolására készítették.

Az ácsolt láda eredeti neve szekrény

volt, a mai álló szekrény – amit viszont

kezdetben sifonérnak neveztek – mára

már elhódította ruhatároló funkciójával

együtt a nevét is.

Gyenes Tamás és felesége sokat foglalkoztak

az ácsolt ládák kutatásával.

Eközben derült ki számukra, milyen

ősi múltú bútordarabról van szó. Rádöbbentek,

hogy a magyar szuszék

szerkezete, alapformája mintegy négyezer

évre vezethető vissza, ábrázolása

pedig megtalálható a francia katedrális

kapufaragásán és a görög vázákon is.

Elvarázsolta őket ez az ősi bútordarab,

és készítése mellett gyűjteni is kezdték

őket. A gyűjteményükben vannak

100–200 évesek is, palócok, erdélyiek, és

másfajták a Kárpát-medence különböző

tájairól, melyek a Bernecebarátiban található

állandó kiállításukon láthatók.

A szuszékok kutatása közben mindig új

szépség tárul elénk – mondja a mester

–, ami nem hagyja kihunyni a lángot, a

keresést, kutatást „új” darabok után.

A kutatások eredményeit és a készítés

során szerzett tapasztalatokat az „Ácsolt

ládák titkai” c. könyvében tárta a nagy

nyilvánosság elé. Maga írta, rajzolta,

fotózta a tartalmát, közkinccsé téve

motívumokat, régi szuszékok rajzait,

Egy készülő szuszék szerkezete

Az összeállított láda Cifrázás

Magyar Asztalos és Faipar I 2013. 07. 65

mesterportré

az izgalmas ősi bútordarabról szóló

gondolatait. Küldetés ez már, hiszen

ilyen összefoglaló mű az ácsolt ládák

témakörében nem nagyon készült a

közelmúltban. És mindezt tudja a gyakorlatban

is, hiszen egy szuszék elkészítése,

díszítése számára – lelkileg és a

fizikai módszereket tekintve is – a régi

mesterek munkájának folytatása.

Beivódott ismeretek

Gyenes Tamás képen, könyvben és a

valóságban több száz ácsolt ládát ismer

az országban és azok között nincs két

egyforma, ami az egykori mesterek

alkotóerejének forma- és díszítési

gazdagságát igazolja. Azt vallja, hogy

minden szakterület, amivel életében

foglalkozott, összeadódva szerepet kap

a jelenlegi népművészeti munkájában.

Kicsit leegyszerűsítve azt mondhatnánk,

minden mindennel összefügg, és az

életben semmi nem történik véletlenül.

Ugyanúgy maga készítette el honlapját

(acsoltlada.hu) és a könyve szerkesztési

munkáit, mint ahogy a szerszámait is

maga élezi, némelyiket maga is készíti.

Régen is szinte polihisztor volt a falusi

ember, mindenhez kellett értenie, ha

boldogulni akart, ami szépen nyomon

követhető egy ácsolt láda példáján is.

Gyenes Tamás ácsolt ládái is ugyanezt

a sokszínűséget tükrözik, a faragott

minták mind ismerősek, még sincs két

egyforma láda, éppen a díszítési részletek

eltérései miatt.

Bútorkészítés

régi ácstechnikával

A ládakészítés első fogásait megelőzően

az alapanyag-beszerzés fontosságát

kell megemlíteni, amely általában sok

nehézséget okoz a fahibák és az ebbők

következő anyagveszteségek miatt. Jó

kapcsolat alakult ki az Ipoly Erdő Zrt.-

vel, akik támogatják ezt a népművészeti

tevékenységet azzal, hogy bükkfát biztosítanak

az alkotó munkához. A Gyenes

házaspár viszont alkalmanként szívesen

tart előadást, tárlatvezetést az erdei

iskola vagy a faluba érkező csoportok

számára, és fellépnek népdalokkal, furulyával

a helyi rendezvényeken.

Az ácsoltláda-készítés fizikai, ill.

szakmai része bizony embert próbáló

munkát igényel, hiszen a rönköt fejszével

és fabunkóval kell több részre hasítani.

Először felezni, majd negyedelni,

nyolcadolni stb. addig, amíg a cikkelyek

végül elérik a deszkaméretet, amit aztán

először kézi bárddal, majd vonókéssel

kell finomítani a kívánt méretre. Utána

jut szerephez a szintén komoly fizikai

erőt igénylő hornyolás. A deszkakészítés

után az ácsolt technikával való

összeépítés következik, majd a barna

színt füstöléssel és pácolással éri el. A

mintákat különös gonddal állítja össze

a régi szuszékok alapján, viszont sosem

rajzolja elő, hanem arányosan rakja föl a

hornyolóval az előfalba és a tetőbe. Nem

ritka a rengeteg vonókésezés hozadékaként

az ínhüvelygyulladás, amelyre

természetesen már megtalálták a népi

gyógymódot. Jelesül sárral kell azt bekenni,

pontosabban a bernecei agyagos

földdel, amivel beborogatva másnapra

helyre is jön az ember karja.

Az ácsolt ládák embert próbáló munkájánál

fizikai értelemben könnyebb,

de talán még aprólékosabb munka

a furulyafaragás, különösen a palóc

pásztorfurulya, amelynek alapanyaga a

bodza. Ennek a hangszernek is vannak

apró titkai, nem mindegy, hogy surrog

benne a levegő, és ettől más mindegyik.

Rajtuk a temérdek pikkelyes minta,

és közte a virágmotívum. Mindegyik

hangszer más hangzású egy kicsit, akár

a gyerekek, akik között szintén nincs két

egyforma hangú…

Összhangban

Gyenes Tamás szelíd, nyugodt művészember,

aki mára pontosan érti

a küldetését. Felesége, Nagy Ágnes

matematika–kémia szakos tanár, és

teljes odaadással veti bele magát ő is a

népi kultúra felfedezésébe. Városi lány

létére, hamar megértette ennek a sajátos

vidéki életnek a lényegét, megszerette

a környezetét, és aligha cserélné bármire.

Férjével együtt értik és gyűjtik a

népdalokat, népi imádságokat, hangszereken

játszanak, énekelnek. Teljes életet

akkor élnek, amikor Bernecebarátiban

vannak. A helyi közösségben aktívan

tevékenykednek, Gyenes Tamás haranglábat

faragott, a helyi fafaragókkal jó

kapcsolatot ápol, köztük a polgármesterrel.

Jó néhány szakmai elismerés

tulajdonosa is, a már említett népi

iparművész címen kívül, 2010-ben az

„Élő Népművészet” pályázatán arany

oklevelet nyert. 2013-ban az id. Kapoli

Antal Országos Faragóverseny és Kiállítás

pályázatán harmadik helyezést ért el,

továbbá a helyi népművészet ápolásáért

Bernecebarátiban emlékérmet kapott,

és nem utolsósorban „Príma” különdíjas.

Amikor nem fával dolgozik, akkor fest

egy keveset, mert az ikonfestészet is

közel áll hozzá, s ebből kiderül, hogy

éppen olyan sokoldalú ember, mint

valamikor a felmenők vagy a helyi

parasztemberek, akik magukra voltak

utalva, és mégis mindent időtállóan

megcsináltak a környezetükben. Talán

éppen ez a hagyományőrzés lényege,

a hagyományőrzők küldetése, milyen

kár, hogy kevesen vannak…

Nagy Zoltán

Újonnan készült hagyományos szuszék


Tetszett a cikk?