Haszonlesők

Kisebb változások
A haszonjárművek fejlesztése, még a 3,5 tonnás kategóriában is sokkal lassabb, mint a személyautók frontján. Míg családi autóink 5–6 évente komplett típusváltáson esnek át – ezzel csökkentve használt autónk értékét –, a legújabb extrákkal, friss külalakkal és magasabb árcédulával szerelik fel, addig a puttonyosok esetén ez a generációváltás akár kétszer ennyi ideig is eltarthat. Egy-egy jól megtervezett típus 12–14 éves ciklust is teljesít, miközben csak apróbb tökéletesítéseket, nagyobb rakteret, okos kiegészítőket, korszerűbb motorokat vagy új típusváltozatokat hoznak ki a gyártók. Azért, amikor például egy új kategória nyílik, akkor feltűnnek a nóvumok.
 

Ford Fiesta Van
Ford Fiesta Van
 

Például a legkisebbek között találkozhatunk a Fiesta Van-nal, ami megkapta a legújabb "bálnaszáj" hűtőmaszkot, de közben maradt ugyanaz a fürge kisautó 1 köbméteres, 1,3 méter hosszú raktérrel, és több mint 500 kg terhelhetőséggel. Könnyű, és a 95 lóerős TDCi turbódízelnek hála, fürge is – mindemellett 3,6 liter gázolajjal beéri. Persze ehhez kell a start-stop automatika, ami a hosszú városi lámpás várakozásoknál spórol nekünk. Ami kiemeli a tömegből a csöppséget, az a kényelmi felszerelések sora: bőrkormány, ESP, vészfékrásegítő, multifunkciós kijelző és bluetooth-os kihangosító-hifi rendszer. Ez minden városi beszerző és kiszállító álma. Hasonló szolgáltatásokkal, de 5 ajtóval érkezik a Renault mini-vanja, a Clio Société formájában. A 75 lóerős, másfél literes kis dízel éhezőművészként repíti az 1,15 köbméteres rakodható térfogattal rendelkező vagány franciát. A 2,7 milliós nettó áron kínált kisautó hordozza a dögös Renault orrkialakítást, és a hátsó ajtó is láthatatlannak tűnik, mégis segít a pakolásban.
 

Haszonjárműnek nem látszó
Van azért érdekesség is a piacon. Itt van például a Citroën C4 Profi. Ez a kompakt ötajtós szinte már luxuskörülményeket biztosít a sofőrjének – köszönhetően a szériaklímának és a sebességtartónak, illetve az opciós kanyarfényszóróknak, a térhangzású hifinek –, miközben 1246 literes raktere sok szerszámot nyel el. A 90 lóerős, szupertakarékos, részecskeszűrős dízelmotor, amit adnak hozzá, beéri 4,2 literes átlagfogyasztással, és nagyon környezetbarát. Ez egy igazi távolsági utazóautó, ami nemcsak személyautóhoz hasonló kényelmet ad, hanem tényleg egy profi személyautó! Érdekes alternatíva, ha csak 2 tagú a család… Végre megérkeztek a Ford Transit kisebbik változatai is, a Courier és a Connect. A Courier egy városi törpe, amit mégis áruszállítónak terveztek, ennek megfelelően minden porcikája fuvarozásra termett. Maximálisan 2,3 köbméternyi raktere 4,16 méteres teljes hosszon, mindezt 660 kg-os terhelhetőséggel kombinálva! A takarékos 1,5, valamint 1,6 literes dízel, illetve a díjnyertes motor, az 1 literes benzines turbós (EcoBoost) kiemelik a tömegből. A Fiestánál megszokott funkciók és kényelem mellett az egyterű autókra emlékeztető forma dinamikus, és illeszkedik a márka arculatához.
 

Citroen C4 ProfiCitroen C4 Profi

Citroen C4 Profi

A Connect inkább hasonlít egy ultramodern űrkompra, mint teherautóra. A jól sikerült idomok alatt 2,9–3,6 köbméternyi a hely a tengelytávtól függően. Ebben a kategóriában egyedülállóként akár 3 üléssel is kérhető az első sor, vagy választhatunk két üléssoros verziót is, így is bőségesen marad raktér. A motoroknál a dízelből, ami 1.6 TDCi, három teljesítményfokozat is elérhető (75–95–115 LE), és választható a 100 lovas EcoBoost benzines is. Egyébként a kocsi akkora, hogy személyváltozata akár az S-Max/Galaxy nagy, családi "buszok" olcsó alternatívája is lehet – csak a beltér anyagában kell megalkudnunk, hiszen az "strapabíróan" kemény. Mindkét modell oldalsó tolóajtókkal felszerelhető, rendelhető hozzájuk hangvezérlés, vészhelyzeti asszisztens (baleset esetén értesíti a mentő szerveket), és az utóbbihoz vészfékrásegítős városi koccanásgátló rendszer. A jobb első ülések lehajtásával hosszú tárgyak is szállíthatók (a rekeszfal nyitható), így a törpe Courier-ba 259, egy hosszú Connect-be 340 centiméteres szálfák is berakhatók. És persze ennyi szép és jó mellett érdemes tudni, hogy a Connect lett idén az év haszonjárműve. Ezzel a márka egymás utáni két évben is megszerezte a trófeát – valószínűleg nem véletlenül.
 

Ford Transit CourierFord Transit Courier

Ford Transit Courier

Nagyot ad
Az Iveco Daily nevéhez mérten, mely már 30 éve jól cseng az áruszállítók között, ma is a maximumot nyújtja. A dobozos változatok száma 12, nem beszélve az alvázas verziókról. A rakodható térfogat 7,3–17,2 köbméterig terjed, a tengelytáv lehet három, 3,3 vagy 3,95 méteres, míg a hossz elérheti a 7 métert is. A 2,3 vagy 3 literes dízel erőforrások az igénybevételnek megfelelően választhatók, így azok teljesítménye 96–174 lóerőig terjed. A legnagyobb verzióba négy és fél méternél nagyobb árut is be lehet pakolni. A beltér mérete fejedelmi minden változatban, és 2013-ban már a kényelmet fokozó berendezések is kaphatók a profi szállítójárműhöz. A vezetőülés és a kormány minden irányban állítható, a műszerfal tele van méretes (DIN-szabványú) rakodórekeszekkel, a középső ülésből asztalka hajtható le, amiben netbook vagy tablet tárolható, de akár a kormányra is rögzíthető. A nagyobb Iveco teherautókon bevált "Blue and Me" rendszer is elérhető, ami nemcsak kormányról vezérelhető telefonkihangosító és multimédiás rendszer, de egyben flottakezelő és motordiagnosztikai segédeszköz is. A gyártótól közvetlenül beépíthető elemként lehet TomTom navigációt is rendelni, ami nagy képernyőn vezeti a sofőrt a kijelölt célhoz.
 

Ford Transit Connect
Ford Transit Connect
Iveco Daily
Iveco Daily


A Mercedes Sprinter már 1995 óta van jelen a piacon, és rendületlen a sikere. Idén megújult, módosult a hűtőmaszkja és a lökhárító, ami segíti a szélvédő tisztán tartásában. A szegmensben elsőként, akár 7 fokozatú automata váltóval rendelhető típus most ismét megelőzve mindenkit Euro6-os emissziós normáknak megfelelő motorokkal startol. Ehhez az ún. AdBlue adalék is szükséges, amit a 2,15 literes Mercedes-motor igényel. 95, 129 és 163 lóerővel kérhető a Sprinter, amit a négyhengeres blokkból hozott ki a gyártó, és maradt egy V6-os, 190 lóerős változat is az extra erőt igénylő felhasználásra. Benzinesként 1,8 literes turbós erőforrást lehet választani Európában. Start-stop rendszerrel, módosított hátsó híddal és több más trükkel gyári adatként a monstrum is beéri csupán 6,3 liter gázolajjal 100 kilométeren. Több sofőrsegéd elektronika is kérhető – például ESP, sávtartó, automata reflektor, ráfutásvédelem, holttérfigyelő –, és a kabin komfortosabb lett elődjénél. Nálunk elérhetőek maradnak az Euro5b megfeleltetésű motorok is, melyekhez nem kell adalék, mégsem szennyezik túlságosan a környezetet. A szinte végtelen verzióban konfigurálható csillagos ismét kiemelkedőt tett le az asztalra – asztalosoknak is ajánlom!
 

Mercedes Sprinter
Mercedes Sprinter

 

Statisztika
Volkswagen CaddyA német TÜV rendszeres hiba-, illetve javítási statisztika vizsgálata több éve kiterjed a 3,5 tonna alatti haszonjárművekre is. Sajnos a szakemberek megállapították, hogy az idei évben nem javult a helyzet a korábbiakhoz képest, ami azt jelenti, hogy az 5 évesnél nem öregebb, az említett kategóriába tartozó kocsik 21 százaléka komoly meghibásodásokat szenved. Ennek okai nemcsak a járműgyártók és azok konstrukciós hibáiban, hanem az üzemeltetők felelőtlenségében keresendők. Gondoljuk el, hogy ha Németországban, ahol a felmérés készült, sokszor olajsáros motorok, kiégett izzók, elektromos hibák és széthajtott járművek kerültek a statisztika soraiba, mi lehet a helyzet például Magyarországon? A rendszeres karbantartás, a folyadékok ellenőrzése elengedhetetlen a járművek állapotának megőrzéséhez. Itt különös figyelmet kell fordítani a fékek és a kormánymű, valamint a futóműelemek ellenőrzésére, és a vélt hibajelenségek azonnali kiszűrésére, mert ezek az esetlegesen meghibásodott alkatrészek közlekedésbiztonsági veszélyforrások lehetnek. A legjobb adatokat a Volkswagen típusai (Caddy, Transporter, Crafter) hozták, de a meghibásodások aránya itt is elérte átlagosan a 11,2–16,7 százalékot.

Nagy Viktor


Tetszett a cikk?