A leghasznosabb négykerekűek

A kishaszongépjárművek fejlesztése sokkal lassabban, megfontoltabban történik, mint a személyautóké. Egy-egy 3,5 tonna alatti gyártmány 8–10 éves életutat jár be, szemben a személyautók 5–7 évével, mialatt 4–6 évente frissítik őket. Ugyanez a személyautóknál 2–3 évente megtörténik, ezt hívják ráncfelvarrásnak. Nyilván a doboz alak minden esetben adott, mint legjobban kihasználható test forma, de a műszaki beltartalom kellő fejlesztési potenciált kínál a gyártóknak. Így összességében elmondhatjuk, hogy a személyautós beltér-kialakítás mellett immáron a biztonsági felszerelések és a kényelmi opciók száma is eléri a középkategóriás személyautók szintjét. 

PIACRA TÖRŐK

Nézzünk néhány vadonatúj modellt. Elsőként a 3,5 tonna felső szegmensében induló koreai Hyundai H350 típusát. Konkurenseinek jó tulajdonságait egybegyúró, várhatóan kedvező áron érkező dobozos, háromszemélyes áruszállítóként akár másfél tonna terhet tud cipelni 3100 x 1795 x 1955 méretű rakterében. Ez a gyakorlatban akár 5 szabványos raklapot jelent, amiket a közel 1,3 méter széles oldalsó tolóajtón, vagy 1,54 m-es hátsó nyíláson keresztül rakodhatunk be. A kellemes formájú Hyundai személyautók stílusát követő külső mögé remélhetőleg robusztus technika készült. Mindenesetre a Mercedes és a Ford hasonló kategóriájú modelljeire nagyon hajazó újdonság láthatóan mindent megtesz a sikeres piacra lépésért. A műszerfal szinte már egy egyterű vagy SUV (városi terepes) kialakítását mintázza.

A középkonzol még egy 4,2 colos képernyőt is kapott, amin a fogyasztás, a parkolássegítő és az audiorendszer adatai követhetők. A motor egy 2,5 literes közös nyomócsöves turbódízel egység, ami 147 vagy 168 lóerős teljesítményével, valamint tisztességes 373 vagy 422 Nm nyomatékával kellő dinamikával, ugyanakkor gazdaságosan mozgatja a méretes bódét. És ami talán még nem evidens a kategóriában, az az, hogy 75%-ban nagy szilárdságú acélból készült a kocsiszekrény. Ennek és a légzsákoknak köszönhetően az aktív biztonság kiemelkedő. A passzív, tehát a baleset elkerülését segítő elemek pedig luxusautókat is megszégyenítenek: járműdinamika-kontroll, vészfékezésvisszajelzés, visszagurulás-gátló, borulásveszélyt csökkentő és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. A legfiatalabb versenyző mellett egy nagy öreg, az Iveco Daily legújabb, harmadik generációja is megérkezett. A nagy múltú típus a kezdetektől a legnagyobb befogadóképességű, profi teherautók közül való, ami most sem változott.

A bútorasztalosok álma lehet az új verzió, miután maximális rakodható térfogata 19,6 köbméter is lehet, miközben össztömege a 7 tonnát is elérheti. Motorikusan is fejlődött a család, miután a 2,3 literes turbódízel 106–146 lóerővel, a 3 literes blokk pedig 146–205 lóerős teljesítménnyel választható. Újítás még a Quad Leaf első futómű, ami egy több lengőkaros, rendkívüli stabilitást biztosító megoldás, csak 10,5 m a fordulóköre – ráadásul 1,9 tonna terhelést bír. Az alacsonyabb padlómagasság miatt könnyebben pakolható az új modell, mint elődje. Az olaszok a fogyasztáscsökkentésre is sok energiát fordítottak. Így sikerül átlagosan 5,5%-os üzemanyag-megtakarítást elérni, amit a következők segítettek: jobb légellenállás, kis gördülési ellenállású gumiabroncsok, start-stop rendszer, intelligens generátor, "okos" vízpumpa és Ecoswitch kapcsoló, mely a motor nyomatékát spórolja meg részterhelésnél. Teljesen új – bár elsőre lehet, hogy nem tűnik fel – a Renault Trafic és Opel Vivaro páros.

A tavasszal bemutatott ikerpár a korábbi formai játékok egy részét megőrizve teljesen átalakult. Nem szembetűnő, de 21 centimétert nyúlt, így már 3 raklapnyi alapterülettel gazdálkodhatunk. 3,75 vagy 4,15 m hosszú tárgyak férnek a kabinba gond nélkül, mégpedig a jobb első ülés alá tolva. A vezetőhely is sokat fejlődött, 90 liternyi rakodóhely van kialakítva a kisebb tárgyaknak, összesen 14 fakkra szétosztva. A rádió lehet érintőképernyős multimédia-egység is, ami navigálni is tud, kihangosító is egyben, kezelése mégis pofonegyszerű. Praktikus részlet a Renault-kártyás automatikus nyitórendszer, így be- és kipakoláskor nem kell keresnünk a kulcsunkat, a kocsi tudja, hogy mi akarunk bejutni. A motor csak egy 1,6 literes blokk lehet, de egy turbóval 90 vagy 115, két turbóval 120 vagy 140 lóerővel (340 Nm). Ez bőven elegendő a korrekt haladáshoz, és a 6 sebességes váltóval a fogyasztás is alacsonyan tartható. A 120 lóerős startstop rendszerrel is felszerelt, így csak 5,9 liter a vegyes fogyasztása. 

ÚJRACSOMAGOLVA

Az egyik legsikeresebb, és már 33 éves múltra visszatekintő modellcsalád a "háromésfelesek" között a Fiat Ducato és annak ikertestvérei, a Citroën Jumper, valamint a Peugeot Boxer. Mindhárman fiatalító kúrán estek át. Ennek eredményeként új frontot kaptak, az első lámpák – extraként LED-es – nappali menetfénnyel egészültek ki, és az alapfelszereltség része lett a 6 sebességes váltó, elektromos ablak, tükör, illetve a sok biztonsági megoldás (visszagurulás-gátló, menetstabilizáló, kipörgésgátló, sávelhagyás-figyelmeztető stb.). A tolatókamera hasznos extra, ami szinte mindent lát. A teherbírás 930 kg-tól indul a 3 méteres tengelytávú változatnál, míg a csúcs a Maxi XL, amibe több mint 2 tonnát és 17 köbméternyi faanyagot pakolhatunk – persze ehhez elég apró darabokkal kellene teletömni, hogy kihasználhassuk. Néhány változás a karosszériát is érintette, így megerősítették a vázat és új mechanikát kapott a széria oldalsó tolóajtó.

A motorok a Ducatóban 2, 2,2 és 3 literesek lehetnek 115–180 lóerőig, ezek változatlanok. A Boxer/Jumper párosban 2,2 literes dízel dolgozhat 110–150 lóerővel és a Fiat 3 literese 180 paripával felszerelkezve. Renault Master (Opel Movano), a francia márka nagyobb dobozosa kisebb ráncfelvarráson esett át. A 2,3 literes biturbó dCi motorokkal szerelt változatai 135 és 165 lóerős és Eco gombbal kiegészítettek. Ezzel extra takarékosságra bírható az EURO 5-ös motor, főként a start-stop rendszernek köszönhetően. Az egyturbós változatok, melyek 110 lóerőtől indulnak, szintén olcsón fenntarthatók, ráadásul ezek is megkapják a biztonsági rendszerek arzenálját: borulásvédelem, tapadást segítő elektronika, pótkocsi-stabilitást biztosító funkció és adaptív terhelésellenőrzés. Első- és hátsókerék-hajtással és robotizált váltóval is kombinálható a furgon, miközben az össztömeg 2,8–4,5 tonnáig terjed. 

A JÖVŐ A JELENBEN

A Nissan az NV200 világmodellel már idáig is sok vevőt nyert meg magának. Ideális méretű kis furgonja nagyon praktikus, könnyű vele városban is közlekedni és nem mellesleg dizájnos is. A lemezek alatti technikát odáig fokozta a japán gyártó, hogy egy több éve futó elektromos személyautójának, a Leafnek a hajtásláncát építette be. Ezzel egy közel 200 km hatótávolságú, tisztán elektromos hajtású haszonjárművet alkottak, ami egyedülálló az európai piacon. Az akkumulátorpakkot a padlóba integrálták, így alig vesztett hasznos rakodható térfogatából a kocsi. Az e-NV200 770 kg rakománnyal terhelhető, akár egy kisebb műhely, szerszámtároló rekeszek is kialakíthatók a raktérben. Ezzel tulajdonosa null-emisszió mellett tud helyszíni munkákat végezni, legyen a cél a forgalmas belvárosban (ingyenes parkolással) vagy egy vidéki nyaraló környezetében. Ráadásul a villamos hajtás karbantartásigénye akár 40%- kal csökkenti a fajlagos fenntartási költségeket. Ez már nem a jövő, nettó 8 millió forintért elérhető! 

Nagy Viktor


Tetszett a cikk?