Tehetséggondozás Budapesten

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, "A matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben" című, pályázati kiírásra benyújtott „Térbeli-vizuális kompetenciák fejlesztése a Kaesz Gyula Faipari Szakközépiskolában és Szakiskolában” című pályázatunk támogatásban részesült.
A projekt során 60 órás tanórán kívüli, hagyományos tananyagon túlmutató, elsősorban térbeli és vizuális kompetenciák fejlesztése valósult meg kiemelten tehetséges tanulók (5 fő) részére.
A program felelőse Vladár Zoltán szakoktató volt, de több kolléga is segítette a sikeres pályázat megvalósulását.
A program célcsoportja a kiemelten tehetséges asztalos tanulók. A program során  a tanulók térbeli-vizuális tehetségterületének és digitális kompetenciájának fejlesztése valósult meg. A megszerzett ismeretek és gyakorlat alapján képesek lettek arra, hogy magas minőségű, kreatív, egyedi, „design” munkát tervezzenek meg és készítsenek el. A kooperatív együttműködésre építő tehetséggondozás révén a résztvevő tanulók a szakmai ismeretek mellett a projektmunkában, a munkamegosztásban is tapasztalatokat, jártasságot szereztek.
A projekt eredménye, terméke, egy térben egyedülálló designnal rendelkező kreatív tervezésű faipari bútortermék (pulpitus), mely használható, gyakorlatias, nem nélkülözi a forma és tárgykultúrát.
A tanulók az egyéni és közös ötleteléstől a kész produktum megvalósulásig végigkísérték a termék elkészültét, így a gondolattól a termékig minden munkafolyamatot megismerhettek, nemcsak az egyéni munkavégzés, hanem a munkamegosztás szintjén is, a szakiskolai képzésen túlmutató foglalkozások segítségével.

A program során a tanulók 2 napos tanulmányúton vettek részt Sopronban a Nyugat-Magyarországi Egyetem, Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Karán. A tanulók itt betekintést nyertek az egyetem magas színvonalú képzéseibe, a formatervezés, bútortervezés, terméktervezés világába. Emellett bepillanthattak a legkorszerűbb anyagvizsgálati laboratóriumba, a 3D nyomtatás, a lézeres vágás és a gravírozás technológiájába, amely nagy hatással volt a projektben résztvevő tanulókra, és motiváló volt számukra, hogy részt vehettek az egyetemi órákon és maguk is létrehozhattak egyszerűbb használati tárgyakat a fenti technológiák segítségével.
A Soproni tanulmányút túlmutatott a szakiskolai képzés keretein, a legmodernebb tervezési és gyártási technológiát ismerhették meg. A diákok számára már maga a tanulmányút meghozta azt az eredményt, hogy megfontolandó számukra az iskola befejeztével, hogy tanulmányaikat Sopronban folytatják.

A mellékelt fotókat Komjáthy István készítette.

Babanecz Csaba
Gyakorlati oktatásvezető
Budapesti Komplex Szakképzési Centrum
Kaesz Gyula Faipari Szakközépiskola és Szakiskola


Tetszett a cikk?