Saját bútort saját furgonnal az EU területén

Faipari vállalkozóként a legtöbb esetben Magyarország területén készítünk, illetve szállítunk bútorokat, nyílászárókat, egyéb asztalosipari termékeket. Azonban mi a teendőnk akkor, ha egy külföldi ismeretség kapcsán esetleg Ausztriába, vagy éppen Franciaországba kell beépített konyhabútort, lépcsőt készítenünk, vagy éppen egy teljes lakást bebútoroznunk? Az alábbi cikkben e kérdésre keressük a választ, a mélyreható jogszabály-értelmezéseket elkerülve, a hétköznapi gyakorlatok figyelembevételével.

HONNAN, HOVÁ?

Az első lépés egy szállítás előkészítésénél természetesen a megfelelő útvonal átgondolása, hiszen nem árt tudni, hogy az úti cél elérése során mely országokon haladunk keresztül és milyen rendeltetésű útvonalakon fogunk haladni. Ezt ma már egyszerűen megtehetjük, hiszen az interneten, mobilapplikációkon keresztül rögtön előttünk van az egész útvonal.

A gyorsabb célba érés érdekében valószínűleg autópályán fogunk haladni, így tehát rögtön érdemes átgondolnunk, hogy mely országokon kell átmennünk, és mielőtt a magyarországi határátkelőhelyet elhagynánk, a határ közelében érdemes megvásárolnunk az adott országokra érvényes autópálya-matricákat, melyek vagy szélvédőre ragasztható vignetták, vagy online megvásárolható e-matricák. Érvényességüket tekintve Ausztriában például létezik 10 napos, 2 hónapos, éves matrica, Csehországban 2 hónapos matrica helyett pedig 1 hónaposat tudunk csak vásárolni.

Míg Németországban egy jármű 7,5 tonna össztömegig ingyen haladhat az autópályán, addig Franciaországban ismét fizetni kell, ráadásul  fizetős kapuknál. A felhajtáskor egy automatából tudunk venni egy jegyet, majd a lehajtás után egy fizetőkapunál az út megtett hosszának megfelelő összeget fizetjük.

HOGYAN ÉS MIVEL?

A nemzetközi szállítmányozás túlnyomórészt a közutakon történik, ez mellett vasúton, folyami áruszállítás, légi szállítás, vagy csővezetékes szállítás keretében valósul meg az adott áru célba juttatása. A mi esetünkben nyilván közúti szállításról lehet szó, mivel a saját gépjárművünkkel a saját termékünket szállítjuk. Ebben az esetben a legcélszerűbb a 3,5 tonna megengedett össztömegű zárt rakterületű furgonnal történő szállítás.

Ez az össztömeghatár még B kategóriás jogosítvánnyal vezethető, egyben a leggyorsabb közúti fuvarozási eszköz, nem vonatkoznak rá vezetési időt korlátozó jogszabályok, illetve egyes országokban a sebességi korlátai is nagyobbak a teherautókétól. Természetesen arra ügyelnünk kell, hogy a jármű saját tömege és a szállított személyek, valamint a szállított termékek, szerszámok össztömege ne haladja meg a megengedett össztömeget.

Ebben az esetben mintegy 1100–1400 hasznos teherrel számolhatunk, a furgon gyártmányától függően. Amire már a kezdeteknél érdemes figyelni Az elkészült terméket megóvandó, mindenféleképpen megfelelően kell csomagolnunk a szállítandó anyagokat. Itt gondolhatunk a hullámpapírra, a légpárnás fóliára. Célszerű bútorok esetén a korpuszrészt és a frontfelületet is külön becsomagolni és meggyőződni arról, hogy a rakomány megfelelően biztosítva van elmozdulás ellen.

Természetesen ez mellett magunkkal kell vinnünk minden olyan kéziszerszámot, amire szükségünk lehet, valamint a műhelyünkben fellelhető valamennyi kézigépet érdemes a furgon hátsó részébe bepakolni. Mindenféleképpen készítsünk egy listát az általunk szállított kisgépekről és a listán tüntessük fel az adott kisgépek gyári sorozatszámát, elkerülendő egy esetleges ellenőrzés során történő félreértéseket. Figyeljünk arra, hogy a kézi kisgépek tömege jelentősen felhasználja a hasznos teher egy részét!

Ez mellett érdemes lepapíroznunk a szállított terméket és ebben az esetben nem a csomagolásra gondolunk, hanem arra, hogy számlákkal tudjuk igazolni, hogy az általunk szállított félkész termék (lapraszerelt termék esetén), vagy késztermék a mi tulajdonunkban van. Mivel a megengedett össztömegünk a 3,5 tonnát nem haladja meg és a bútor nem tartozik a kockázatos áruk közé (szemben a gömbfával, hasított tűzifával, vagy éppen fabrikettel), így nem szükséges EKÁER-számot váltanunk.

Ugyanakkor legyen nálunk szállítólevél, mind magyar, mind német, angol vagy éppen a célország nyelvén, hiszen ezzel igazolhatjuk, hogy honnan, hova és mit szállítunk. Nemzetközi fuvarlevélre (CMR) ebben az esetben nincs szükségünk.

MIND A RAKOMÁNY, MIND AZ UTAS VÉDVE LEGYEN

Az óvatos, átgondolt közlekedés magától értetődik, de éppen ilyen fontos, hogy a kötelező felelősségbiztosítás mellett kössünk CASCO-t is a gépjárműre, valamint a benne utazók rendelkezzenek utas- és baleset-biztosítással. Ezzel összefüggésben mindenkinél legyen érvényes Európai Egészségbiztosítási Kártya, amivel az EU-tagállamok területén Magyarország terhére vehetnek igénybe orvosilag szükséges egészségügyi ellátást. Privátban, amennyiben szükséges, saját gyógyszert is lehet kivinni, azonban annak mennyisége ne haladja meg a kiskereskedelmi mennyiséget.

Az egészségügyi védelem mellett szükséges a munkásnak, mint dolgozó embernek is a védelme. Így legyenek velünk a személyes dokumentumaink és természetesen a furgon forgalmi engedélye. Mindemellett mindenki rendelkezzen érvényes munkaszerződéssel, melyet magunknál tartunk, akárcsak a megbízási szerződést az adott munka elvégzésére. Lehetőleg azt is két nyelven, hiszen ez támasztja alá a megbízó és a vállalkozó között fennálló munkavégzési kapcsolatot. Érdemes még magunkkal vinni a vállalkozás bélyegzőjét is, amin többek között szerepel az adószám is.

Amire érdemes még odafigyelni Magyarország az egyedüli európai uniós ország, ahol VÉDA-rendszer került kiépítésre, viszont a többi EU-s országban több a kamerás mérés, így nem árt utazás előtt tájékozódnunk a megengedett sebességhatárokról és természetesen figyelni az út mellett álló közlekedési táblákat. Amennyiben például Ausztriában a sebességkorlátozó tábla alatt az „IG-L” feliratot látjuk (Immissionsschutzgesetz-Luft), akkor 130-ról általában 100 km/órás sebességre kell csökkentenünk a tempónkat, mivel ebben az esetben nem csupán gyorshajtásról, hanem környezetszennyezésről is beszélünk.

Ekkor 50 euró helyett környezetvédelmi bűncselekményért akár 2000 eurót is kiróhatnak ránk az osztrák rendőrök. Téli időszakban érdemes megnézni azt is, hogy kötelező-e a téli gumi, illetve a hólánc, mivel pl. Ausztriában november 15-től március 15-ig kötelező hóláncot tartani az autóban. Általunk okozott közúti baleset esetén számíthatunk arra, hogy a külföldi hatóságok a baleseti helyszín biztosítása kapcsán további díjakat rónak ki ránk.

Az alábbi eset egy ilyen példát mutat be: az áruszállító furgon balesetet szenvedett Ausztriában, a baleseti helyszín biztosításában 2 tűzoltóautó, valamint 3 fő tűzoltó vett részt, ennek fejében 1500 eurós csekk érkezett a közúti balesetet szenvedett vállalkozó részére. Abban az esetben, ha Európai Unión kívüli országba szállítunk, akkor még körültekintőbben kell eljárnunk, és minden esetben az első szállítás előtt érdemes kikérnünk egy vámügyintéző véleményét az általunk szállított termékről, mivel ő tudja a terméket besorolni a megfelelő vámtarifaszám alá.

Majd a fentiekben ismertetett folyamatokat kell csupán követnünk, kiegészítve a vámügyintéző tanácsaival. A fentiekben elhangzott tanácsok természetesen nem fogják át teljes mélységében az áruszállítás témakörét, azonban segítenek abban, hogy egy külföldi szállítás előtt átgondoljuk teendőinket és kérdés esetén tájékozottabb, lényegre törőbb kérdéseket tegyünk fel a vámügyintézőnek, illetve a közlekedési hatóságnak. 

Forrás: https://www.nkh.gov.hu https://ec.europa.eu/transport/ road_safety/


Kapcsolódó dokumentum:


sajat-butort-furgonnal-az-eu-terueleten


Tetszett a cikk?