Diákok a műemlékvédelemben – 2. rész
A magyarországi faiparitechnikus-képzés zászlóshajójában, az újpesti Kozma Lajos Faipari Szakközépiskolában 1990 óta tartott a diákok „megfertőzése” a faipar múltjának megismertetésével. Szemléletem szerint azok a diákok, akik az őseik által gyártott szép bútorokat, általuk használt régi szerszámokat, gépeket megismerik, maguk is igényesebben, elhivatottabban fognak dolgozni.

Eredeti vízifűrész és az alkatrészek tanulmányozása – 2004
Az 1998-ban a Székelyföldön még nyomokban előforduló vízhajtású fűrészmalom-maradványok, emlékek felderítésére indított magánjellegű érdeklődés, majd kutatás első jelentős objektuma a Vasláb-Heveder községben található Bence-féle vízifűrész volt. A diákok közreműködésével végzett 1999-es felmérés, majd annak kiértékelése és az azt követő egy hónapig látható kiállítás az első lépése volt annak a hosszú távú projektnek, amely a mai napig tart. A Bence család által 1860 körül épített fűrészmalom (mint utóbb kiderült) az egyetlen, közel eredeti állapotban megmaradt, működőképes, sőt az akkori időkig napi használatban lévő deszkametsző fűrész.
Ezen a területen kb. a XV. század első felében jelentek meg az első ilyen berendezések, és azóta gyakorlatilag változatlan formában működtek, szinte őskövületként a faipar legértékesebb emlékei közé tartoznak. Éppen ezért tartottam fontosnak ennek a fűrészmalomnak a műszaki állagmegóvását.
Projektünk felelősségét és egyben értékét is növelte, hogy az 1960-as évek végén Tarisznyás Márton, a gyergyószentmiklósi múzeum akkori igazgatója (1980-as halálát követően a múzeum felvette a nevét) műemléki védettség alá helyezte a fűrészt a Gyergyói-medence több más vízi energiával működő berendezésével együtt. A Bence-féle vízifűrész 2003- ban történt felújítását megelőzően éppen ezért egyeztetni kellett a Tarisznyás Márton Múzeum igazgatójával, az akkor erre a posztra került Csergő Tibor Andrással. A fiatal történész segített bennünket az akadálymentes munkavégzésben. Elvégzett munkánk szakszerűségét és a kis csapat elhivatottságát látva, már 2003 őszén elkezdtünk tárgyalni egy hosszabb távú együttműködésről a múzeum támogatásával a Gyergyói-medence még meglévő néhány – többnyire igen rossz állapotban lévő – vízifűrészének felméréséről, felújításáról. Mivel az addig eltelt idő alatt gyakorlatilag minden költséget mi fedeztünk és a projektek magánvállalkozásnak voltak tekinthetők, így hamar létrejött a szóbeli egyezség. Aztán 2004 nyarán jómagam 4 végzős tanítvánnyal saját költségen kiutaztam Gyergyószentmiklósra, ahol Csergő Tibor igazgató a saját házában szállásolt el bennünket és biztosította az ellátásunkat.

A technika beépítése és a próbavágás – 2007
A városban lévő múzeum udvarán néhány felállított parasztház és műszaki emlék mellett ott állt egy Gyergyóalfaluból vagy 30 évvel korábban odatelepített fűrészmalom. Az egy hétre tervezett feladatunk az volt, hogy a múzeum udvarán lévő miniskanzenben található fűrészmalom műszaki állapotát felmérjük. A fiatal, dinamikus igazgató ugyanis egy „Vízhajtású szerkezetek élő múzeumát” kívánt létrehozni a városban. Ebben az időben került ugyanis a múzeum tulajdonába a Gyergyószentmiklós külterületén lévő Tinka-malom (gabonaőrlő) és egy hozzá tartozó nagyobb terület a malmot működtető Békény-patak mentén. Ide akarta áttelepíteni a múzeumigazgató a múzeum udvarán lévő vízifűrészt.
Sajnos a műszaki felmérés megállapítása szerint a múzeumba történő telepítés óta eltelt 30 év és az áttelepítés szakszerűtlenségei miatt a fűrész statikai szerkezeti elemei és működtető alkatrészei olyan rossz állapotba kerültek (a faelemek egy része elkorhadt, a fém alkatrészek korrodáltak), hogy a fűrészt nemhogy áttelepíteni, de gyakorlatilag megmozdítani sem lehet. A felmérés utáni beszélgetést követően megegyeztünk, hogy a Békény-patak melletti területre építünk egy vadonatúj, de a hagyományokat teljesen követő fűrészmalmot.
A fellelhető szakirodalom, valamint a mi korábbi felméréseink és egykét Gyergyó környéki település fűrészemlékei alapján 2004 őszétől elindult a tervezés. A 2005 áprilisára elkészült, részletesen kidolgozott tervdokumentációt a tervező kollégával együtt vittük ki a helyszínre és egyeztettük a múzeumigazgatóval. 2005 nyarán 12 fős csapatunk 10 napra tervezett etapban nekiállt a fűrészmalom építésének. Szállásul a helyszínen lévő Tinka-malom helyiségeit kaptuk meg. Élelmezésünket egy közeli étteremben oldották meg. A múzeum igazgatója biztosította az építéshez szükséges faanyagot. A terület tisztítása és a patakon épített ideiglenes híd megépítése után nekifogtunk a fából készült épület elkészítésének.

A fűrészmalom-építés pillanatai – 2005-2006
A 14 cölöp lyukainak kiásása és a cölöpök beültetése igényelte a legtöbb időt a kötött talaj miatt. Sajnos a terület nem biztosított ideális vízesési magasságot a kis lejtés miatt, így felülcsapó rendszerű vízkerék helyett derékba csapó rendszert kellett építenünk. A jól előkészített anyagok és a pontos tervek gyorsították a munkánkat. A csapat nagyon hamar összeszokott és 3–4 fős brigáddá szerveződve végeztek el egy-egy munkafázist. A 10 nap elteltével a tervnek megfelelően állt az épület teljes szerkezete, sőt terven felül sikerült a két oromfalat is lezárni. 2006 nyarán a mi csapatunk mindössze 4 fővel 1 hetet töltött a munkák helyszínén. Az előkészített 18 mm-es deszkákkal a helyi építési szokásoknak megfelelően behéjaltuk (befedtük) az építményt. Ugyancsak ennek az évnek a nyarán és őszén a helyi mérnök-vállalkozó, dr. Márton László által vezetett csapat elkészítette az általuk tervezett 3 méter átmérőjű vízkerék koszorúit, a gerendelyt (főtengely), amiket be is építettek. Szintén ez a csapat építette a patakból leágaztatott malomárok fából készített vízcsatornáját (laj) és a zsiliprendszert.
2007 nyarára is nagyon sok munka maradt még, így 14 fős csapattal dolgoztunk 2 hétig. A diák- és tanárönkéntesekből összeállt teljes csapat nagy energiával látott munkához. A főtengelyre el kellett készíteni a 72 tölgyfa foggal ellátott gyorsító fogaskereket (bélkerék), majd ezt fel kellett fűzni a küllők segítségével a főtengelyre, végül pedig centrírozni. A gyorsító áttételhez készült a 10 fogú fa orsókerék, valamint a két tömör laposszíj tárcsa is. Amíg a csapat egyik része a hajtóművön dolgozott, egy másik brigád a fűrészjármot és annak vezetékeit építette. A rönkkocsit és az előtolóművet szintén gyergyói asztalosmester készítette a fiával. Miközben készültek a gépészet fa alkatrészei, lassan az épület külső burkolata is befejeződött.

A Tarisznyás Márton-díj átadása
Az utolsó nap a hajtómű és a fűrészkeret összekapcsolásával és a finombeállításokkal telt el. Mire megérkezett a Duna TV helyi stábja egy rövid riportfilm készítéséhez, addigra minden elő volt készítve a próbavágáshoz. Sajnos a gyenge vízhozam miatt csak egy kis átmérőjű rönköt sikerült deszkává metszeni, de a siker és a megelégedettség így is tökéletes volt. A városi múzeum kis ünnepség keretében Tarisznyás Márton-díjat adományozott a „gatterkommandó” részére. Ebben a díjban azok részesülnek, akik kiemelkedő tevékenységükkel hozzájárulnak Gyergyószentmiklós városa kulturális értékeinek megmentéséhez.

Az építő csapat az elkészült fűrészmalomban – 2007
Kapcsolódó dokumentum:
mesel-a-mult-diakok-a-muemlek-vedelemben-2-resz
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.



