Mikor mondhatjuk, hogy jó az informatikai rendszer?

A kérdésre a rövid válasz: attól függ. Attól függ, hogy kit kérdezünk. Mást fog jónak tartani az informatikus, mást az ügyvezető és mást a felhasználó, aki naponta dolgozna az eszközeivel.

Hogy mennyire nincs egyetértés a résztvevők között, az a kapott válaszokból látszik:

  • Az informatikus szerint legyen biztonságos.
  • Az ügyvezető azt mondja, legyen olcsó.
  • A felhasználó pedig szeretne gyorsan és hatékonyan dolgozni vele.

Az igazság természetesen valahol középen van, egyben ez jelenti a legnagyobb kihívást: megtalálni az egyensúlyt, ami mindenkinek jó lesz.

HOGYAN ÉRHETJÜK EL A MEGFELELŐ EGYENSÚLYT?

Először is, el kell döntenünk, hogy a cégünknek mire van szüksége. Egy IT-környezet roppant sokrétű és bonyolult lehet úgy, hogy valójában nem szolgálja a tevékenységünket megfelelően. Kinek van például szüksége drága vállalatirányítási rendszerekre, ha a kollégák a munkájukat nem számítógépekkel végzik, vagy éppen miért kellene használni videokonferencia-rendszert, ha mindent meg tudunk oldani mobiltelefon segítségével? Hogy tisztán lássunk, először érdemes számba vennünk, mit adhat nekünk egy informatikai rendszer:

Stabilitást

Fontos, hogy a rendszer mindig rendelkezésre álljon, mikor szükség van rá. Adatainkat bármikor el kell, hogy érjük, ahogy a szoftvereinknek is mindig működniük kell.

Információhoz való hozzáférést

Ma már szinte alapelvárás, hogy munkát bárhonnan tudjunk végezni. Ehhez az kell, hogy lehetőségünk legyen a puszta közepén – ahol van térerő és mobilinternet – is elérni mindent, ami ahhoz kell, hogy dolgozzunk.

Biztonságot

Mindezt természetesen úgy, hogy meg kell győződnünk arról, hogy az adatainkhoz csak az fér hozzá, akinek ahhoz joga van. Egy rosszul beállított védelem olyan, mintha elmennénk nyaralni otthonról úgy, hogy a bejárati ajtónk nyitva van. Ha jó a védelem, a behatoló az ajtót sem találja meg.

Presztízst

Komoly tényező a piacon, hogy ki milyen eszközöket használ. Ahogy nem mindegy, milyen autóra bízzuk magunkat, vagy, hogy milyen mobiltelefonnal jelenünk meg egy megbeszélésen, az sem mindegy, hogy milyen eszközökkel védjük cégeink információit, vagy támogatjuk folyamatainkat.

Sőt, mindenki a bőrén érzi a magyarországi munkaerőhiány helyzetét, amire sok nagy és apró elvárás mellett – partnereink visszajelzései alapján – hatalmas lojalitásfokozó tényező a munkavállalók körében, hogy milyen informatikai eszközökkel kell dolgozniuk. A munkaerőpiacon megjelenő fiatal generáció okostelefonok között született és nőtt fel: nekik már alapelvárás a csúcsminőségű eszköz a munkához.

MILYEN LEGYEN A JÓ INFORMATIKAI RENDSZER MÉRTÉKE?

Cégvezető vagyok, honnan fogom tudni, hogy az informatikai rendszerem megfelelő? – merül fel a kérdés legtöbbünkben. Valóban, az informatika egy összetett szakma, talán az egyik legösszetettebb a világon. Ezért nem is várható el, hogy egy döntéshozó átlássa azt. A megnyugtató válasz, hogy vizsgáljuk meg a biztosítékokat. Bárki legyen, aki a rendszert tervezi, fejleszti vagy üzemelteti, meg kell győződnünk arról, hogy tudja, mit csinál. Ezt megtehetjük úgy, hogy ellenőrizzük a referenciáit: eddigi tevékenysége kiterjedt olyan szintű és méretű szolgáltatásra, mint amit nálunk fog végezni? Vannak-e vizsgái, minőségbiztosítási tanúsítványai? Van-e referenciája megoldott éles helyzetekről, esetleg meg tudunk kérdezni valakit arról, hogy hogyan járt el, ha nagy volt a feladat, esetleg támadás, katasztrófa érte az általa biztosított rendszert. Hiszen éles helyzetben derül ki, hogy kire lehet igazán számítani.

MIRE KELL MÉG EZEN KÍVÜL ODAFIGYELNI?

A józan ész is azt diktálja, hogy vigyázzunk az üzleti adatainkra, a GDPR pedig azt, hogy a személyes adatokat óvjuk. Informatikai szempontból a kettő szinte ugyanaz, ugyanúgy kell gondoskodnom arról, hogy illetéktelenek ne férjenek hozzá ezen adatokhoz, és ugyanúgy kell megvédenem attól, hogy elveszítsem őket. Az informatika ebben azonban csak részszerepet játszik, előtte tisztázni kell az adataink életének útvonalát, hol keletkezik az adat, milyen eszközökön, szereplőkön megy keresztül, végül hol tárolom és ahhoz hogyan fogok hozzáférni. Ha ez megvan, az informatika segítségével a többit már meg lehet oldani.


Figyeljünk személyes és üzleti adataink megőrzésére

Ha pedig ellenőrzés érkezik, ne adj’ Isten valamilyen adatvédelmi incidens történik, nincs annál kellemesebb érzés, mint az a tudat, hogy mindent megtettem az adatok védelméért, így nem érhet büntetés. Mindent összevetve, az informatika legalább olyan bonyolult tudomány, mint az autógyártás, de ha autót vásárolunk sem kell minden részegységének a működését érteni – természetesen nem árt, ha az ember konyít valamit hozzá –, az összképet kell vizsgálni és tudni, hogy mire van szükségünk. Ha pedig már ismerjük, az igényeinkhez megfelelő gyártót (azaz szolgáltatót, vagy szakembert) kell megkeresni, aki rendelkezik a számunkra megfelelő típussal – szolgáltatással és szakértelemmel.

A szerző a Mod Számítástechnikai Kft. stratégiai igazgatója.


Kapcsolódó dokumentum:


mikor-mondhatjuk-hogy-jo-az-informatikai-rendszer


Tetszett a cikk?