Az online boltoké a jövő – és a jelen

Az első komoly döntés, amikor elindulunk a webáruház-indítás rögös útján, hogy webáruházat béreljünk vagy saját webáruházat készíttessünk. Összefoglaltuk, hogy mire érdemes ügyelni a döntés előtt és után.

MI AZ A WEBÁRUHÁZBÉRLÉS?
A bérelhető webáruházak általában felhő alapon működnek, tehát a fejlesztők egy közös programkódot fejlesztenek, melyet minden webáruház-tulajdonos használ. A webshop-tulajdonosok külön adatbázissal működtetik az online áruházaikat. A webáruházbérlésnek és a saját fejlesztésű webáruháznak is megvannak a maga előnyei és hátrányai, mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy tud-e ezekkel együtt élni. Ha tudjuk a céljainkat, akkor tudni fogjuk, hogy melyik konstrukciót válasszuk.

A WEBÁRUHÁZBÉRLÉS ELŐNYEI

- A webáruház-indítás költségei alacsonyak.

- Átlátható és kiszámítható havidíjak.

- Nincs szükség fejlesztőre, csomagban kapjuk a funkciókat.

- Ha bizonytalanok vagyunk a hosszú távú sikerben és elsőre keveset akarunk befektetni.

- Gyorsabb hibajavítás, mert ugyanazt a rendszert többen használják.

A WEBÁRUHÁZBÉRLÉS HÁTRÁNYAI

- A webáruházrendszer nem a sajátunk, ha nem felel meg a szolgáltatás, amit kapunk, a webáruházunkat nem tudjuk magunkkal vinni.

- Ha fejlődni akarunk, akkor komolyabb csomagra lesz szükségünk, aminek a díja magas, így az éves bérleti díjunk viszonylag magas lesz.

- Az egyedi fejlesztési kéréseink nem, vagy csak nehezen és mindenképpen drágán oldhatók csak meg.

- A teljesen egyedi kinézet nehezen vagy egyáltalán nem oldható meg.

- A csomagban lesznek olyan funkciók, amiket sosem fogunk használni, viszont fizetni kell érte.

- Sokszor sablonos kinézet, így találkozhatunk a miénkhez hasonló webshoppal.

- Később, ha mégis egyedi fejlesztésűt szeretnénk, akkor nehéz az átállás.

- Nem biztos, hogy minden új fejlesztést, funkciót használni fogunk, amit kapunk.

SAJÁT WEBÁRUHÁZ-KÉSZÍTÉS ELŐNYEI

- Ha valami nem tetszik a fejlesztő céggel kapcsolatban (nehézkes kommunikáció, lassú a fejlesztés), akkor a webáruházat át tudjuk vinni egy másik fejlesztő csapathoz.

- A legegyszerűbb egyedi fejlesztésű webáruházrendszer is tudja mindazt, amit egy bérelhető webáruháznál a legdrágább csomagok.

- Bármilyen egyedi webáruház-funkció, bármilyen különleges kérésünk megvalósítható benne. Nyugodtan szárnyalhatunk, bármilyen egyedi funkció megoldható.

- Már a kezdetektől egyedi kinézetet kaphat webáruházunk, általában ez az alapárban már benne van.

- Nincs állandó havi költségünk.

- Általában jobban optimalizálhatók a keresőkre, mint bérelhető társaik.

- A webáruház méretéhez tudjuk igazítani a tárhely méretét, így ennek a költsége is jól tervezhető.

- A webáruház erőforrásigénye könnyebben igazítható a saját fejlesztésű webáruházhoz.

- Hosszú távon olcsóbb lehet, mint a bérelhető webáruházak.

A WEBÁRUHÁZ-KÉSZÍTÉS HÁTRÁNYAI

- Magasabb induló költségek, mint a bérlésnél.

- Megbízható fejlesztő csapatra van szükség, aminek a kiválasztása nem egyszerű.

- Azokat a funkciókat kapjuk, amit a fejlesztés előtt kitaláltunk, így ha később akarunk pluszfunkciókat, akkor azért fizetnünk kell.

KÜLALAK
A webáruházunk megjelenése egy nagyon fontos rész a webáruház-nyitás kérdéskörében, hiszen az első benyomás kiemelt jelentőségű a vásárlószerzés szempontjából. Ha a boltunk nem néz ki profin, nem felhasználóbarát és nem átlátható, azzal rengeteg potenciális vásárlót veszíthetünk el, függetlenül attól, hogy a termékünk milyen jó és az ügyfélszolgálatunk mennyire professzionális.

A dizájn tekintetében (is) két lehetőség áll előttünk: keresünk egy sablont és testre szabjuk azt, vagy teljesen egyedi dizájnt készíttetünk. Amennyiben sablont választunk, rövid távon spórolhatunk az indulási költségekkel. Ezzel viszont megkockáztatjuk azt, hogy nem tudunk olyan mértékben kitűnni a versenytársaink közül, mert nincs egy olyan egyedi arculatunk, ami megragadhatna a látogatóink fejében, hiszen más áruházak is használhatják ezt a sablont.


Ha pedig egyedi dizájnt választunk, ez indulásként egy nagyobb költség lesz, ugyanakkor kapunk egy olyan stratégiai tervezésen alapuló arculatot, amivel egy több éve működő webáruház érzetét kelthetjük a látogatóinkban. Ez a bizalomépítés szempontjából kulcsfontosságú.

Másik fontos kérdés, hogy egy egyedi domain alatt működik az oldalunk, vagy a bérbe adó cég által biztosított aldomainen működik a webshop. A szakemberek az előbbit javasolják, mert profibb benyomást kelt, másrészt a keresőoptimalizálási eredmények is ehhez az egyedi domainhez kapcsolódnak.

FONTOS BEÁLLÍTÁSOK
További lényeges lépés a logisztika és a fizetési módok átgondolása és beállítása. Érdemes minél több fizetési és szállítási lehetőséget biztosítani a vásárlóinknak, mivel ezzel is csökkenthetjük a kosárelhagyók számát. A beállítások előtt először hozzunk létre földrajzi zónákat azokkal az országokkal, amelyekbe szállítani szeretnénk és állítsunk be adóosztályokat az alapján például, hogy alanyi adómentesek leszünk vagy beleesünk már a 27%-os áfakörbe. Ezt követően tudjuk beállítani a szállítási és a fizetési módokat is.


Miután a fentieket elvégeztük, ugorjunk neki a kategóriafa kialakításának, illetve a termékek feltöltésének. A szakértők javaslata, hogy a kategóriafa kialakítása során törekedjünk az egyszerűségre és az átláthatóságra, és lehetőség szerint ne hozzunk létre túl sok főkategóriát. Ügyeljünk arra, hogy egy terméket minél kevesebb kattintásból el lehessen érni.

KÖTELEZŐ SZÖVEGEK
A webáruházunkban lesznek olyan kötelező dokumentumok, amelyeket mindenképpen el kell helyezni. Ez az Általános szerződési feltételek és az Adatvédelmi nyilatkozat. Ezeket a dokumentumokat elérhetővé és letölthetővé is kell tennünk. A dokumentumok elkészítését ne vegyük félvállról, mivel súlyos büntetéseket kaphatunk, ha hiányosságot talál benne egy ellenőrzés során az illetékes hatóság.

BEMUTATKOZÁS
Mostoha gyermeke a webáruházaknak a Rólunk menüpont, pedig alapvetőnek kellene lennie, hogy bemutatkozunk a leendő ügyfeleinknek. A vásárlás előtt sokan kattintanak a Rólunk oldalra, hogy kicsit közelebb kerüljenek, jobban megismerjék azt, akitől látatlanban vásárolni fognak.

Nagyon fontos, hogy gondoskodjunk az eredményeink méréséről, mert enélkül a sötétben fogunk tapogatózni és nem tudjuk követni például azt, hogy melyik marketingeszköz hogyan konvertál, melyikbe lenne érdemes több erőforrást fektetni. Összekapcsolhatjuk az áruházunkat például Google Analytics, Search Console, Tag manager fiókunkkal. Továbbá elhelyezhetünk AdWords és Facebook követőkódot is.

Ezek számos hasznos információval látnak el minket, melyek segítik a sikeres értékesítést. A fenti kifejezésektől felesleges megijedni, egyszerűbb használni őket, mint ahogy a nevük alapján gondolnánk, és a rovat későbbi cikkeiben részletesebben is bemutatjuk őket.


Kapcsolódó dokumentum:


az-online-boltoke-a-jovo-es-a-jelen


Tetszett a cikk?