Mától él az AFR

2020. március 2-án Magyarországon is elindul az Azonnal Fizetési Rendszer, más néven AFR. Az új rendszerben jelentősen felgyorsulnak – gyakorlatilag azonnal teljesülnek majd – egyes belföldi forintátutalások, és a tranzakciók kezdeményezése is jóval egyszerűbbé válik. Ez a NAV részére teljesítendő utalásokban is könnyebbséget jelent.

Mit jelent az AFR?

Azoknak, akik pénzforgalmi számlával rendelkeznek:

  • minden 10 millió forint alatti utalása, az év minden napján, 0-tól 24 óráig
    5 másodpercen belül teljesül, azaz megjelenik a célszámlán, hacsak Ön nem jelölt konkrét terhelési napot;
  • az Ön által indított átutalás sikerességéről, vagy sikertelenségéről minden esetben visszajelzést kap saját pénzforgalmi szolgáltatójától (bankjától),
  • egyszerűbben, akár a címzett mobiltelefonszámának, e-mail címének vagy adóazonosítójának megadásával (úgynevezett másodlagos azonosítók) indíthat utalásokat bankjánál, amennyiben a célszámla tulajdonosa a bankjánál a számlaszámhoz hozzárendelte a másodlagos azonosítókat.
  • nem kell megadnia bankszámlaszámát egy utalás fogadásához, elég, ha az előző pontban felsorolt adatokat hozzárendeli bankszámlájához, így a fizető fél utalhat Önnek akár a csak a telefonszáma, e-mail címe vagy adóazonosítója ismeretében.

Mit az a másodlagos azonosító?

Az AFR lehetőséget ad arra, hogy bankszámláihoz másodlagos azonosítókat rendeljen, amik a bankszámla egyértelmű azonosítására szolgálnak, ugyanúgy, mint a bankszámlaszám.

Másodlagos azonosító lehet:

  • a mobiltelefonszám,
  • az e-mail cím,
  • az adóazonosító jel vagy
  • az adószám.

A másodlagos azonosítókkal lehetővé válik, hogy bankszámlaszám megadása nélkül, egyszerűen, a címzett által megadott adattal indítson bankjánál belföldi tranzakciókat vagy fogadjon utalásokat saját bankszámláján.

Ha Ön szeretne másodlagos azonosítót a saját számlájához, azt a számlavezető bankjánál elektronikusan intézheti.

Fontos: A NAV által kezelt számlák esetében másodlagos azonosító használatára jelenleg nincs mód!

Hogyan bizonyosodhat meg róla, hogy az átutalás teljesült?

A fogadó pénzintézet 5 másodpercen belül visszajelez az Ön bankjának, hogy átutalása a címzett számlájára megérkezett. Ezt követően az Ön bankja szintén 5 másodpercen belül értesíti Önt (SMS-ben, vagy e-mailben), hogy az átutalása sikeres volt. Ha az átutalás sikertelen, arról is visszajelzést kap bankjától.

Milyen előnyt jelent adóügyeiben az AFR?

Ha például Önnek nullás igazolásra van szüksége, de adótartozása van, akkor az AFR segítségével azonnal rendezni tudja azt. Az esetleges adótartozás ellenőrzéséhez adószámláját ügyfélkapu-hozzáféréssel, az eBEV-rendszeren keresztül egyszerűen lekérdezheti.

AFR-en keresztüli átutalásának jóváírását is az eBEV felületen ellenőrizheti, befizetése „könyvelésre váró tételként” néhány percen belül megjelenik. Ha Ön ezt követően kéri a nullás igazolást, akkor az igazolás kiadásánál ezt a könyvelésre váró tételt a NAV már figyelembe veszi. A néhány perces átfutásra a MÁK által továbbított befizetési adatok azonosítása miatt van szükség.

Ugyanígy figyelembe vehető az AFR-es befizetés számos más eljárásnál, ahol a NAV tartozásvizsgálatot végez.

A 912-es „Vámletét”, a 914-es „Regisztrációs adó” és a 404-es „EKÁER biztosíték” letéti adónemekre teljesített AFR-es befizetéseknél is biztosítja azok mielőbbi felhasználását, hétvégén is.

További információkat talál a MÁK tájékoztatójában: http://www.allamkincstar.gov.hu/hu/oldalak/tartalom/8147/


Tetszett a cikk?