Webáruház: fejlesszünk vagy béreljünk?
Az online világgal együtt folyamatosan fejlődik az online kereskedelem is. Napjainkban sokkal könnyebb belépni erre a dinamikusan növekvő piacra, mint 10 évvel ezelőtt. Már nem kell milliókat rászánni egy webáruház felépítésére, hiszen több megoldás áll a rendelkezésünkre, amelynek köszönhetően könnyen, gyorsan és pénztárcabarát módon válhatunk e-kereskedőkké. Ebben a cikkben bemutatjuk ezeket a lehetőségeket, azok előnyeit és esetleges hátrányait is megemlítve.
WEBÁRUHÁZ-TÍPUSOK
Alapvetően három nagy kategóriába sorolhatóak a webáruházak (webshopok) a mögöttük álló működtető rendszert (motort) tekintve. Ezek a következők:
- Egyedi fejlesztésű webáruházak.
- Nyitott forráskód alapú webáruházak.
- Bérelhető webshopok.
1. Egyedi fejlesztésű webáruházak
Amikor felmerül a webáruház fejlesztésének kérdése, akkor általában az egyedi fejlesztésű webshopokra gondolunk annak minden előnyével és gondjával együtt.
Az egyedi fejlesztésű webáruházak esetében mindenképpen tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen esetben érdemes emellett letenni a voksunkat. Az egyedi fejlesztésnek köszönhetően rendkívül magas a mozgásterünk, konkrétan bármit megvalósíthatunk, amit a kivitelező cég vállal és meg is tud valósítani számunkra. Az ilyen rendszerek további előnye, hogy a webshopunk nemcsak kívülről lehet azonos az elképzelésünkkel, hanem a belső folyamatok is teljesen személyre szabhatóak. Ezeknek a rendszereknek az admin felülete rendszerint szintén egyedi, amelyet a fejlesztő hoz létre, illetve a megfelelő jogosultságokat kiadva tanítja meg annak használatát. Mi magunk nem tudjuk tovább frissíteni.
Legtöbb esetben multiknak, webplázáknak és a kkv-iparág felső rétegének engedhető meg az egyedi fejlesztésű webáruházak megvalósítása, hiszen annak költsége akár többmilliós tételekre is rúghat.
2. Nyitott forráskód alapú webáruházak
Szinte mindenki ismer olyan vállalkozót, aki már átesett weboldalfejlesztésen – egy külső, szakértő cég segítségével. Az ilyen szakértő alvállalkozók rendszerint nyitott forráskód alapú webshopokat fejlesztenek, ritkább esetben lelhető fel közöttük olyan, aki teljesen egyedi fejlesztést kínál.
Ezeket a rendszereket is tovább bonthatjuk két csoportra a motor licencdíját illetően, azaz vannak ingyenes rendszerek (pl. Wordpress-WooCommerce), illetve fizetős rendszerek (pl. Magento).
A fizetős, de nyitott forráskód alapú webáruházak esetén több egyedi elképzelést tudunk megvalósítani, azonban szükségünk lesz informatikus segítségére, hogy a végeredmény is olyan legyen, mint ahogy azt megálmodtuk.
Az ingyenes, de nyitott forráskód alapú webáruházak akkor a legkézenfekvőbbek, ha alacsony a kezdőtőke, és mi magunk vagy valamelyik kollégánk rendelkezik megfelelő informatikai (nem fejlesztői) háttérrel. Ennek köszönhetően nemcsak sok pénzt spórolhatunk, de annál nagyobb „uralmunk” lesz a rendszer felett, azaz mi magunk frissíthetjük a rendszert és egészíthetjük ki azt különböző bővítményekkel.
3. Bérelhető webshopok
Gomba mód szaporodnak azok a webáruházak, amelyeknek motorja nem egyedi fejlesztésű, hanem egy már előre lefejlesztett, zárt rendszeren alapulnak.
Az ilyen webshopok (Shopify, ShopRenter, ShopStart) rendszerint havidíjas – vagy kedvezőbben, akár többhavi – konstrukcióban érhetők el, amelyek egy regisztrációt követően szinte azonnal használhatóak és testreszabhatóak.
Az átlagos e-kereskedő igényeit lefedik, költséghatékonyak és rendkívül gyors a folyamata annak, hogy az elképzeléseinket megvalósítsuk. Ennek azonban határt szab a zárt rendszer, úgyhogy csak előre meghatározott megjelenések közül választhatunk és funkciókkal operálhatunk.
operálhatunk. Amennyiben szeretnénk kipróbálni magunkat ebben az iparágban, akkor rövid és hosszú távon is ezek a webáruházak lehetnek a legmegfelelőbbek, hiszen a kezdeti igények kinövése esetén lehetőségünk van nagyobb csomagra váltani. Az informatikai karbantartással és frissítésekkel sem kell foglalkoznunk ezeknél a webshopoknál, hiszen azt a szolgáltató elvégzi helyettünk. A mi dolgunk szimplán az, hogy megfelelő eszközökkel és megoldásokkal menedzseljük a termékek beszerzését és a marketingtevékenységet.
KÖTELEZŐ TEENDŐK WEBSHOPINDÍTÁS ELŐTT
Amennyiben már kiválasztottuk, hogy milyen típusú webáruházat szeretnénk, akkor fontos kitérnünk azokra az alapkövetelményekre is, amelyek minden e-kereskedőre egyaránt érvényesek.
ENGEDÉLYEK ÉS KÖTELESSÉGEK
Az internetes kereskedelem már nem engedélyköteles, viszont bejelentésköteles: tehát be kell jelenteni a helyi önkormányzatnál, hogy internetes csomagküldő szolgáltatást is végzünk, illetve fel kell vennünk azt a tevékenységi körünkbe a 4791-es TEÁOR-számmal.
A webshopoknak rendelkezniük kell adatvédelmi tájékoztatóval, illetve köteles az általános adatvédelmi rendeletnek (GDPR) is megfelelni. A webshopban forgalmazott termékeket is el kell látni a megfelelő tájékoztatóval, ezért fel kell tüntetni azokon a termék nevét, a gyártó vagy forgalmazó nevét, címét és a származási ország nevét is magyar nyelven. Ha a gyártó ezeket nem teljesítette, akkor azt az e-kereskedőnek kell. Minden e-kereskedőnek tisztában kell lennie az elállási joggal is, azaz a vásárló azon jogával, amelynek köszönhetően 14 munkanapon belül visszaküldheti a vásárolt terméket, azaz elállhat a vásárlástól.
További részleteket ide kattintva olvashat a webshopkészítés feltételeiről.
A szerző a ShopRenter.hu Kft. vezető tanácsadója
Kapcsolódó dokumentum:
webaruhaz-fejlesszunk-vagy-bereljunk
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.