Hajó a dzsungelben
Hogy a történetet megértsük, vissza kell mennünk egy kicsit az időben, és egy kicsit ki kell lépnünk Magyarország határain kívülre, és globálisan vizsgálnunk a szituációt. Az elmúlt években a világ felfigyelt a környezetszennyezésre és az emiatt kialakuló éghajlatváltozásra. Sok iparágban ezért jelentős kezdeményezések és törekvések alakultak ki arra, hogy az ökolábnyomunkat, és a szén-dioxid-kibocsátásukat nemzetközi összefogással csökkentsék.
A globális hajózási tevékenység számottevő mennyiségű üvegházhatású gázt bocsát ki a fosszilis tüzelőanyagok jelentős felhasználása miatt, ebből kifolyólag hozzájárul az éghajlatváltozáshoz. A becslések szerint a nemzetközi tengeri szállításból származó üvegházhatású gáz kibocsátás a teljes globális üvegházhatású gáz kibocsátás körülbelül 2–3 százalékáért felelős. Ez több, mint bármely uniós állam kibocsátása. Ha a hajózási ágazat egy ország lenne, a hatodik legnagyobb kibocsátó lenne a világon. Uniós szinten 48 százalékkal nőtt 1990 és 2008 között a tengeri szállításból eredő kibocsátás. 2015-ben a közlekedési ágazatból származó teljes uniós üvegházhatású gáz kibocsátás 13 százaléka a tengeri szállításból származott.
Önkéntesek összefogásával épült a Ceiba.
A CEIBA
A SailCargo olyan vállalat, amely elkötelezett a zéró emissziós hajózás, azon belül is a tengeri teherszállítás mellett. Azt szeretnék bebizonyítani, hogy a teherszállítás környezetre mért károsanyag-kibocsátásának csökkentése lehetséges, sőt zéró karbonkibocsátás elérése is megvalósítható. És akkor itt álljunk is meg egy pillanatra!
A Ceiba építése nem csak azért fantasztikus, mert a hajóépítés valahol egy igencsak ősi és férfias tevékenység. Az, hogy az ember megtervez és megépít egy olyan járművet, ami a vizeket szeli, valamint funkciót és küldetést lát el, már önmagában is valami más, mint amit manapság megszokhattunk. Az, hogy ezt részben önkéntesek teszik, megint egy másik plusz adalék a történetben. És amiért az újságba belekerül – mindezeken túl – az az, hogy mindezt nem modern CNC-gépekkel, űrtechnológiával, hanem olyan eszközökkel csinálják végig, ami a rendelkezésükre áll, de főleg a két kezükkel.
Mások a Marsot szeretnék kolonizálni, a Ceiba azonban az új Apollo 11 lehet a Földön. Ez egy kis lépés...
S HOGY MIÉRT ÉPPEN COSTA RICA?
Mert ez az ország élen jár a környezetvédelemben és 98 százalékban megújuló energiaforrásokat használ. Ebben az országban találta meg a csapat azt a támogatást, amire szüksége volt.
Fartőkegerenda megmunkálása.
A projektet Danielle Doggert és társai hozták létre, az erre épülő SailCargo vállalattal egyetemben. 2014 óta dolgoznak egy olyan teherszállító hajó megépítésén, amely zéró karbonkibocsátással tudja ellátni mindennapi feladatát. A Ceiba nevet egy helyi szent fáról kapta a hajó, amit „kapok”-nak vagy selyemfának is hívnak, s amely a maja indiánok szerint összekapcsolja a földi világot az égivel. Bizonyos alkatrészeket karib-akácból (Hymenaea courbaril), spanyol cédrusból (Cedrela odorata), szitka fenyőből, vagy szitka lucból (Picea sitchensis) készítenek. A Ceiba terveit Pepijn van Schaik, a Manta Marine Design építészstúdió hajótervezője készítette. Az építők között van asztalos, hajóács, tengerész és üzletember is. Közös bennük az a cél, hogy a világot egy jobb hellyé tegyék, és a teherszállításban részt vevő multinacionális vállalatokat ösztönözzék a változtatásra. Szükséges lépéseket tenni annak érdekében, hogy a levegőt, az óceánokat megóvjuk a további szennyezéstől, hogy aztán a jövő generáció számára is élhető maradjon a Föld.
Az, hogy az ember megtervez és megépít egy olyan járművet, ami a vizeket szeli, valamint funkciót és küldetést lát el, már önmagában is valami más, mint amit manapság megszokhattunk.
Ezért a Ceiba minden egyes alkotóeleme vegyszermentes, megújuló, újrahasznosítható anyag. A hajó egy már meglévő, régi hajó tervei alapján készült, mely az Ingrid névre keresztelt finnországi bárka volt. 45 méter hosszú, háromárbocos keresztvitorlás szkúner, 3 darab szögletes csúcsvitorlával. Ez a felépítés manapság nem szokványos, inkább régi vitorlásokra jellemző, ezzel inkább hátszélben tudnak gyorsan haladni. Fedélzete 580 négyzetméter. Teherhordó képessége is jelentős: 9 TEU („twenty-foot equivalent unit” – egy 20 láb hosszú konténer 1 TEU) szabvány szerinti konténert tud szállítani, ami körülbelül 250 tonnányi autónak felel meg. Ez egy számunkra fura összehasonlítás, de ha belegondolunk, teljesen reális átlagképet ad a rakományok paramétereiről és könnyű viszonyítani. A projekt kivitelezése sem volt kevésbé kalandos, mint maga a megálmodott cél. Szerencsére a 27 országból származó csapat gyorsan összeállt, a faanyag nagy része pedig helyi beszerzés eredménye. Fontos, hogy maximum 100 kilométeres távolságból érkezett az alapanyagok többsége. Ha nem lenne eléggé nagy kihívás már az is, hogy a dzsungel közepén építkeznek, s onnan ki- és beszállítják a helyi nyers- és alapanyagokat, ami ezen felül kellett az építkezéshez és messzebbről érkezett, annak a szállítását jó előre meg kellett terveznie a csapatnak, hogy minden simán menjen. Ennek ellenére is voltak késések a szállításban.
Szerszámok, melyekkel az önkéntesek dolgoznak.
A 2022-re tervezett munkába állásakor a Ceiba lesz az első zéró emissziós teherszállító hajó. Alapanyagai a lebontásakor sem fognak terhet jelenteni a Földnek. Másik különlegessége, hogy szélmentes időben vagy a kikötőben manőverezve elektromos motor fogja segíteni a közlekedésben, a hajó akkumulátorait az elképzelések szerint napenergiával, napelemekkel töltik fel. Emellett egyéb más meghajtási technológiákat is vizsgálnak, mint lehetséges üzemanyag. Ilyen például a bioalga üzemanyag, a hidrogén üzemanyagcellák használata, az elektromos (turbinákból újratermelt energia) és napenergiával működő technológiák (napelemes vitorlaszövet), és ezeknek a kombinációja. A Ceiba olyan vállalatok termékeit fogja szállítani, melyek szintén ezt a filozófiát követik, és céljuk egy barátságosabb és élhetőbb Föld megvalósítása. Első útja nagy valószínűséggel a PAX (Pacific Exchange Line) útvonalon keresztül vezet majd. Az út északról délre haladva: Kanada, Hawaii, Kalifornia és végül Costa Rica. Későbbi terveik szerint ezt kibővítik még Peruval, a Galápagos-szigetekkel és Alaszkával. A hajó ezt az útvonalat várhatóan évente kétszer fogja megtenni.
A Ceiba minden egyes alkotóeleme vegyszermentes, megújuló, újrahasznosítható anyag. A hajó egy már meglévő, régi hajó tervei alapján készült, mely az Ingrid névre keresztelt finnországi bárka volt.
24 főt tud elszállásolni a hajó, de 12 fő lesz az állandó legénysége. A projektet befektetők támogatják, a vállalat honlapján lehet is regisztrálni, és a cég részvényeinek megvásárlásával lehet támogatni a projekt megvalósítását. Ugyanakkor a pozitív környezeti hatások mellett a szociális életre is élénkítő hatással van, mivel a helyieknek szakmai oktatást, workshopokat és rendszeres munkát biztosít. A Föld a környezeti hatásokat szemlélve nem szakad országokra, a környezetvédelem nem csak egyes országok érdeke és feladata. Az, hogy miként éljük le a következő 1000–2000 évet a Földön, csak rajtunk múlik, embereken. Itt az idő, hogy kilépjünk abból a szűk körből, amit a közvetlen környezetünk mutat magából és igazi világpolgárokká váljunk, hogy felelősséget vállaljunk a Föld egészéért, a környezetünkért és a jövőnkért.
Várhatóan ehhez hasonlóan néz majd ki a Ceiba is, amikor elkészül.
Vajon az olajlobbinak mi lehet erről a véleménye?
Forrás:
marinelink.com
Sailcargo.inc
Consilium.europa.eu
Kapcsolódó dokumentum:
hajo-a-dzsungelben
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.