Az 5S rendszer

Érdemes az év eleji időszakot nagytakarítással, lomtalanítást kezdeni az otthonunkban, az irodánkban vagy éppen a műhelyben. Az 5S rendszer pont egy rendfenntartási és takarítási gyakorlat, amely segítségünkre lehet, és emellett pontosan rámutat a feleslegessé vált dolgokra. Ezeket veszteségnek nevezik az 5S rendszerben.

Ezeket a veszteségeket aztán további kategóriákba lehet sorolni: szükségtelen, megszüntetendő és az értékteremtést támogató, meg nem szüntethető kategóriákba.

Mi is az az 5S lean rendszer?

Ez egy hatékony folyamatszervezési eszköz, ami végre nemcsak papíron, hanem a fizikai valóságban is működik. Pontosan kialakítja a folyamat működési feltételeit, hogy honnan hová rakjuk az anyagot, hol tároljuk, honnan vesszük el az egyes eszközöket. A legjobb, hogy az 5S bevezetésével, a dolgozókkal közösen alakítjuk ki a folyamat hatékony, biztonságos részleteit, így mindenki a magáénak tudja azt, s jobban figyelnek a rend és a rendszer fenntartására is a későbbiekben.

Célja

Az olyan munkavégzésre alkalmas munkakörnyezet kialakítása és fenntartása, ahol hatékonyan és biztonságosan lehet minőségi munkát végezni. Ahol a vállalat és az alkalmazottak folyamatosan magas minőségű terméket, szolgáltatást tudnak nyújtani, ezáltal a vállalat arculatának és hírnevének javulása érhető el. Például, megnövekedett hatékonyság, rövidebb átfutási idő, pontos kiszállítás, minőségbeli javulás, rövid és hosszú távú költségcsökkentés és a szervezeti morál javulása.

A módszer lényege

Legfontosabb a minőségi munkakörnyezet megteremtése. Az 5S öt japán szónak a rövidítése, melyek közül az első három gyakorlati lépés, az utolsó kettő pedig a fenntarthatóság elérését célozza.


Az 5S módszer lépései

1. Seiri – Szelektálás

  • A munkaterület, eszközök átnézése, a használati tárgyak kiértékelése áttekintése.
  • Feltétlenül szükséges a munka elvégzéséhez az adott dolog?
  • Bármi, ami nem szükséges a napi munkavégzéshez, el kell távolítani vagy át kell helyezni olyan területre, ahol azt használják.
  • Tennivaló: Piros címkézés, tehát minden olyan dologra, ami szükségtelen, piros címkét kell ragasztani.

2. Seiton – Elrendezés

  • Győződjünk meg arról, hogy az eszközök a funkció és a használat gyakorisága szerint vannak-e elrendezve, elhelyezve.
  • Csak annyi eszköz legyen az adott helyen, ami a munkavégzéshez feltétlenül szükséges.
  • Tennivaló: Közlekedési helyek, funkciók és területek, tároló helyek, eszközök azonosítása.  Padló- és tárolóhely-jelölések kihelyezése (matrica, tábla, felirat stb.).

3. Seiso – Takarítás

  • A munkaterület, munkahely és az eszközök takarítása. A szennyeződések és azok forrásainak megszüntetése és a nem látható helyek tisztítása.
  • Tennivaló: A takarításhoz és a rend fenntartásához szükséges eszközök biztosítása.
  • Milyen eszközöket használhatunk? Az árnyéktáblák nagyban elősegítik a takarításhoz szükséges eszközök tárolását és a rend fenntartását.


Árnyéktáblajel a takarításhoz szükséges eszközökről

4. Seiketsu – Standardizálás

  • Ez a lépés talán a legfontosabb, hiszen a tisztaság fogalma mindenkinek mást jelent. Határozzuk meg a legjobb gyakorlatot és készítsünk munkautasításokat, ellenőrző listákat a tisztasággal kapcsolatban. Alkalmazhatunk vizuális jelzéseket, eszközöket, hogy a rend mindenkinek ugyanazt jelentse.
  • Tennivaló: Standard munkautasítás készítése

5. Shitsuke – Fenntartás

  • Cél az előző 4S beépítése a vállalati kultúrába. Olyan dolgozói mentalitás elérése a napi munkában, hogy a változás fenntartható legyen.
  • Tennivaló: Rendszeres audit, a dolgozók elismerése, jutalmazása.
  • Milyen eszközöket használhatunk? Az 5S tábla megfelelő kialakítása információt szolgáltat a vállalat dolgozóinak. Ezen összefoglalhatjuk az audit eredményeket, felhelyezhetünk rá előtte-utána képeket, célokat, piros cédulákat stb.


5S tábla a folyamatok szemmel tartásához

6. Biztonság hozzáadása az 5S-hez

  • A 6-os pont egy fontos adalék az 5S rendszer életében. A biztonságos munkakörnyezet kialakítása elengedhetetlen egy jól működő vállalat életében. Meg kell szüntetni minden olyan rizikófaktort, amely baleset kialakulásához vezethet.

Alkalmazása

Bármilyen területen alkalmazható, ahol munkavégzés történik. Elsősorban operatív szinten, a műhelyben lévő rendezettség, tisztaság és a Kaizent (egyrészt japán életstílus- és munkafilozófia, másrészt módszeres koncepció, melynek középpontjában a folyamatos és végtelen fejlődésre való törekvés áll, mikor a fejlesztés a termék vagy folyamat fokozatos, szelektív tökéletesítésével vagy optimalizálásával történik) elősegítő állapot fenntartása érdekében szoktuk elkezdeni az alkalmazását, de az 5S alkalmazása az irodai területeken is hasonlóan jelentős eredményeket hozhat.


Az 5S rendszer szerint kialakított szerszámtároló

Fontos tudnivalók, esetleges akadályok

  • A legnehezebb rész a rendszer vagy folyamat elkezdése, bevezetése.
  • A vezetői példamutatás (lead by example), vagyis ha a vezető saját irodáját az 5S elvei alapján alakítja ki, és ezt a rendszert fenn is tartja.
  • Az 5S (és ezen keresztül a rend, a rendszerezettség, a tisztaság) nem cél, hanem egy eszköz, hogy (üzleti) céljainkat könnyebben, hatékonyabban tudjuk elérni. Pszichikailag a rendezett környezetben összeszedettebben tudunk gondolkodni.
  • Egy az 5S segítségével jól kialakított munkahely növeli a munkatársak elégedettségét és sok esetben feszültségmentesíti a dolgozókat.
  • Néhány vállalat (elsősorban angol nyelvterületen) további S-eket alakított ki, ilyen például a Safety (biztonság), tehát saját cégünkhöz alakítva még plusz faktorokkal egészíthetjük ki a rendszert.

Az 5S rendszer elsőre egy agyonbonyolított, túlvariált dolognak tűnik, de ha azt nézzük, hogy egy közepes műhely életében is gyakori a munkaerő elvándorlása és ezzel az új munkatársak betanítására szánt idő is növekszik, akkor érdemes a rendszeren elgondolkodni, amely hamar elsajátítható. Ne feledjük: van, aki egész életében keres valamit a műhelyben és van, aki termel...

 

Forrás
leantoolbox.hu
kvalikon.hu


Kapcsolódó dokumentum:


az-5s-rendszer


Tetszett a cikk?